"Idag har vårt användande av ViBilägares Dacia Logan blivit en del av vår vardag. Först bestämde vi oss för att ta oss till pulkabacken innan snön var helt försvunnen.
Vi fyllde bilen med hela vår familj samt två av kusinerna
som också var på besök hos mormor och morfar under påsklovsveckan. För första
gången testade vi Dacians kapacitet fullt ut. Alla platser i bilen blev använda
och detta gick oerhört smidigt. Det kan förstås också bero på att alla fem i de
två bakre sätesraderna var barn mellan 5 och 11 år, men ändå. Utrymmena i kupén
är förbluffande bra med tanke på de begränsade yttermåtten. Alla i bilen satt
bra och trivdes under den korta färden till pulkabacken.
En svaghet när bilens platser används fullt ut blev nu också
tydlig. Var skulle alla pulkor, liggunderlag och stjärtlappar få plats. Som tur
var körde min svägerska en Volvo 945:a med bekant stort lastutrymme. Dacians
lastutrymme med bakre soffan uppfälld är inte bättre än den i en Porsche 911
Targa. De dubbla dörrarna är i detta läge praktiska. Medan du öppnar den ena
kan du sticka in högre pinaler, som stjärtlappar, bakom den ännu stängda
dörren.
Men om du har en familj med fler än fem personer och har
planerat för en ny Dacia Logan så fort den introduceras i Sverige ska du samtidigt
beställa en rymlig takbox.
Jag insåg också idag att den bakre soffan kan lyftas ur helt och då är
bagageutrymmet å andra sidan riktigt, riktigt bra - om man är fem vill säga.
Att köra Dacian är inget äventyr utan går tryggt och lugnt…
så länge man kör framåt. Ska du däremot backa så är de praktiska dubbla
bakdörrarna inte längre så praktiska. Tack vare de två dörrarna har bilen självklart
också delade rutor där en del av synfältet faller bort på dörrarnas stålram. Om
sedan väglaget varit slaskigt och rutorna grott igen så finns det bara torkare
på den ena rutan och då faller halva synfältet bort. Om dessutom den bakre
soffan med båda nackskydden är uppfällde så är synen bakåt nära på noll. Tur då
att ytterbackspeglarna är väl tilltagna (självklart inte elektriskt justerbara)
som på en liten lastbil. Det blir nämligen till att backa som med en täckt
lastbil.
Senare på dagen går turen till Ã-rebro och Ingvar Kamprads
berömde varuhus. Tanken var att vi skulle få med oss hem flera kolli innehållande
diverse saker som skoskåp, hatthylla, skohylla och mycket mer. Nu visade det
sig emellertid att IKEA i Ã-rebro var en sådan med begränsat sortiment. De hade
inte den möbelserie vi ville ha i björkfanér men väl i det mer poppiga
träslaget ek. Det får bli till att stanna till i Jönköping på hemvägen
istället. Dacians lastegenskaper är därmed fortfarande oprövade i praktiken. Vi
fick med oss en kasse med småplock från IKEA och en golfklubba från Dormy där
man för dagen inledde sin vårrea. Skulle varit roligt att ta med Dacian till
min golfklubbs parkeringsplats. Alltid hade det väl retat någon…
I övrigt samma intryck som tidigare dagar. Bilen går bra och
är rejäl. Med Renaults sexväxlade låda (det surrar tradigt om motorn i
motorvägsfart) och hela företagets säkerhetstänk så kanske jag hade kunnat
tänka mig…
Fredrik Sigurdsson
som också var på besök hos mormor och morfar under påsklovsveckan. För första
gången testade vi Dacians kapacitet fullt ut. Alla platser i bilen blev använda
och detta gick oerhört smidigt. Det kan förstås också bero på att alla fem i de
två bakre sätesraderna var barn mellan 5 och 11 år, men ändå. Utrymmena i kupén
är förbluffande bra med tanke på de begränsade yttermåtten. Alla i bilen satt
bra och trivdes under den korta färden till pulkabacken.
En svaghet när bilens platser används fullt ut blev nu också
tydlig. Var skulle alla pulkor, liggunderlag och stjärtlappar få plats. Som tur
var körde min svägerska en Volvo 945:a med bekant stort lastutrymme. Dacians
lastutrymme med bakre soffan uppfälld är inte bättre än den i en Porsche 911
Targa. De dubbla dörrarna är i detta läge praktiska. Medan du öppnar den ena
kan du sticka in högre pinaler, som stjärtlappar, bakom den ännu stängda
dörren.
Men om du har en familj med fler än fem personer och har
planerat för en ny Dacia Logan så fort den introduceras i Sverige ska du samtidigt
beställa en rymlig takbox.
Jag insåg också idag att den bakre soffan kan lyftas ur helt och då är
bagageutrymmet å andra sidan riktigt, riktigt bra - om man är fem vill säga.
Att köra Dacian är inget äventyr utan går tryggt och lugnt…
så länge man kör framåt. Ska du däremot backa så är de praktiska dubbla
bakdörrarna inte längre så praktiska. Tack vare de två dörrarna har bilen självklart
också delade rutor där en del av synfältet faller bort på dörrarnas stålram. Om
sedan väglaget varit slaskigt och rutorna grott igen så finns det bara torkare
på den ena rutan och då faller halva synfältet bort. Om dessutom den bakre
soffan med båda nackskydden är uppfällde så är synen bakåt nära på noll. Tur då
att ytterbackspeglarna är väl tilltagna (självklart inte elektriskt justerbara)
som på en liten lastbil. Det blir nämligen till att backa som med en täckt
lastbil.
Senare på dagen går turen till Ã-rebro och Ingvar Kamprads
berömde varuhus. Tanken var att vi skulle få med oss hem flera kolli innehållande
diverse saker som skoskåp, hatthylla, skohylla och mycket mer. Nu visade det
sig emellertid att IKEA i Ã-rebro var en sådan med begränsat sortiment. De hade
inte den möbelserie vi ville ha i björkfanér men väl i det mer poppiga
träslaget ek. Det får bli till att stanna till i Jönköping på hemvägen
istället. Dacians lastegenskaper är därmed fortfarande oprövade i praktiken. Vi
fick med oss en kasse med småplock från IKEA och en golfklubba från Dormy där
man för dagen inledde sin vårrea. Skulle varit roligt att ta med Dacian till
min golfklubbs parkeringsplats. Alltid hade det väl retat någon…
I övrigt samma intryck som tidigare dagar. Bilen går bra och
är rejäl. Med Renaults sexväxlade låda (det surrar tradigt om motorn i
motorvägsfart) och hela företagets säkerhetstänk så kanske jag hade kunnat
tänka mig…
Fredrik Sigurdsson
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.