Efter en intensiv första dag med Dacian har dag två varit betydligt lugnare. Vi fick äntligen en vintervit dag där kvicksilvret framåt eftermiddagen närmade sig tvåsiffrigt på plussidan. Snö och värme i en oslagbar kombination.
-Dacian är en kombination av goda egenskaper, om oslagbar
sådan låter jag vara osagt.
-Jag har fortsatt att idissla intrycken från
föregående dag och måste säga att de landade tydligt på den positiva sidan - allt
på grund av en parameter, priset. Visst finns det andra bilar som kombinerar
samma goda egenskaper, så som vår egen Renault Grand Scenic, men ingen annan till
det priset.
-En reflektion jag gjorde igår och som jag nämnde för min kartläsare
och hustru när vi blev omkörda av en Volvo XC90 var att man får 4-
för samma summa pengar som den numera nästan folkliga Volvojeepen (kan ju också
den fås sjusitsig) betingar. Ett intressant perspektiv att lägga på saken.
-Dagens enda pliktskyldiga biltur gick in till Frövi och
macken för att fylla på spolarvätska. I det lömska väglaget med hårt packad snö
och flera plusgrader tog jag det rejält lugnt. Är det någon som vet varför de
har så branta dikningar i den här delen av landet? En "enkel" avåkning kan bli
till en ordentlig smäll om nosen far ner i bottnen på dikningen.
-Väl på macken skulle vi, äldsta sonen Joel och jag, hitta spaken till
motorhuven. Den satt på sin vanliga plats och under huven uppenbarade sig en
nätt maskin med ett inte diskret Renaultemblem på. Det är nog odelat positivt
för jag har hört sägas att bristerna i kvalitet och komfort under
kommunisttiden var avgrundsdjupa. Dacian var lite av Rumäniens Trabant så lite
tillskott av franskt bilkunnande sitter inte i vägen.
-Efter lite detektivarbete hittar så till slut sonen påfyllningen för
spolarvätska lite märkligt placerad längst inne i motorrummet.
-Allt flyter på bra men när jag sedan ska använda
spolarfunktionen och tvätta vindrutan ren så kommer nästa överraskning. Det kan
tyckas vara ett I-landsproblem men det händer inget med torkarbladen. När jag
för höger rattspak mot mig så flödar spolarvätskan men för att torkarbladen ska
göra sitt arbete får jag snällt föra ner spaken två hack, ingen automatik här
inte. Typiskt för bilen: basic fast rejäl.
-Nu är klockan två minuter före midnatt och detta får bli de
tankar jag delar med er idag. Vi hörs…
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hade inte Skoda Octavia varit så förbannat billig så hade jag köpt en Dacia!
Jag bara älskar hur denna basicmodellen är uppbyggd!! Och sen att den verkar vara närmast bepansrad undertill och allmänt duktig och billig lockar starkt!
Att bilen inte börjar vifta på torkarna när man spolar är ju eg. ingen nackdel. Bättre att rutan blir uppblött och att man sedan tar bort skiten istället för att börja röra runt den på rutan innan.. Då får man repor...
Till Josef om du tittar noga nästa gång du kör en modern bil, ska du finna att när du drar in spaken för vindrutespolningen så sprutar någon sekund eller två förs därefter sätter torkarna på automatiskt, m.v.h. Lennart
Det där låter farligt! Tänk att du kör i motorvägs tempo 110km/h, solen skiner men på grund av salt blir vindrutan smutsigt. Du vill tvätta rutan och hur långt har bilen kommit när du undrar varför torkarna inte föf sig...
Som sagt, manuell igångsättning av vindrutetorkarna vid spolning är bra. Den automatiska går oftast igång för tidigt, även om det dröjer lite efter spolningen. Det borde finnas en funktion så att man kunde välja hur man vill ha det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.