Sven-Göran Danemo i Bålsta har en Kia Carnival som inte går att laga. Inte ens Kias tekniker eller verkstäder hittar vad som är fel på bilen.
- Vad ska man göra med en bil som inte går att laga? undrar Sven-Göran Danemo frustrerad.
- Vad ska man göra med en bil som inte går att laga? undrar Sven-Göran Danemo frustrerad.
För drygt tre år sedan köpte Sven-Göran Danemo en begagnad Kia Carnival på Fordonskammarens bilauktion. Efter att par månader upptäckte han ett märkligt fel på bilen.
- Motorn rusar plötsligt upp i varv på tomgång, den vrålar på 2 500-3 000 varv utan att man trycker på gasen. Stänger man av motorn så går bilen som vanligt igen, säger han.
Sven-Göran Danemo kontaktade den auktoriserade Kiaverkstaden HD Bilcenter i Bro. De kunde inte hitta vad som var fel på bilen.
- Något är fel, det är uppenbart. Vi har bytt mycket delar på bilen och lagt ner många timmar på att se söka efter vad som kan vara fel. Vi har själva använt bilen under ett par veckor och då har kunden fått lånebil av oss. Men tyvärr har vi inte upptäckt något fel just under den tiden, säger Sune Danielsson, verkstadsägare.
Bland annat har motorstyrdon bytts ut, liksom spjällhus, spjällhuskontakt, luftmassemätare, tomgångsmotor och tempgivare för oljan till automatlådan. Detta har gått på garanti, eftersom bilen hade nybilsgaranti kvar när felet upptäcktes från början.
Är det inte pinsamt att ni inte har lyckats hitta vad det är för fel på bilen?
- Det är jättepinsamt. Vi har försökt på alla sätt och vis. Felet finns ju där, men det visar sig inte så ofta. Vi har kopplat på instrument för att felsöka när motorn rusar, men inga felkoder har kommit upp som indikerar något fel säger Sune Danielsson.
Även generalagenten Kia Motors i Sverige har undersökt bilen för att leta efter fel.
- Bilen gick ovanligt bra. Vi har provkört den under flera dagar och inte märkt något fel. Inga felkoder har visat sig när vi har mätt med instrument. Avgasvärdena är perfekta. Det är inget vakumläckage heller. På objektiva tekniska grunder är det inget fel. säger Gunnar Persson, servicemarknadschef på Kia.
Men både kunden och verkstaden säger ju att det är fel på bilen?
- Där har vi tolkningsföreträde, anser jag. Det går inte att planlöst börja skruva i bilen, vi måste veta vad som är fel innan vi kan byta ut några komponenter. Det kan finnas en anledning till att motorn rusar, att bilen gör ett systemprov, ett självtest av olika funktioner. Bilens elektroniska system i motorn testar regelbundet automatiskt av avgasrening och motorstyrdon. Så mycket som kunden hävdar att motorn går upp i varv vill jag hävda inte är möjligt utan att någon sitter och gasar, säger Gunnar Persson.
Det håller inte Sven-Göran Danemo med om.
- Jag har ju ingen knapp att trycka på för att framkalla det här. Och ibland visar sig felet inte på flera månader. Sen plötsligt kan det visa sig ett par dagar i rad, säger han.
Sven-Göran Danemo anmälde Fordonskammaren till allmänna reklamationsnämnden. Där fick han dock avslag. Han hade inte reklamerat felet direkt till Fordonskammaren, utan istället vänt sig till Kia. Efter så lång tid kan han inte bevisa att det var fel på bilen från början när den såldes.
- Jag hoppades ju på att felet skulle upphöra, att Kia skulle lyckas fixa det. Men det har man inte gjort. Det här är ett moment 22. Verkstaden eller Kia vet inte vad de ska göra för att laga bilen. Jag kan inte byta in eller sälja den heller så länge som det här felet är på bilen. Antingen får man nästan inget betalt för bilen eller så kan man bli stämd om man inte talar om att bilen haft det här felet. Det är fruktansvärt frustrerande, säger Sven-Göran Danemo.
Vad ska bilägaren göra med en bil som inte går att laga?
- Kunden har inte betalat något för det här. Garantin gäller för det här felet, eftersom det upptäcktes inom garantitiden. Nästa gång han tycker sig känna av den här förhöjda tomgångsvarvet så rekommenderar jag att han åker till en verkstad så får de titta på bilen igen, säger Gunnar Persson.
DISKUTERA: Vad ska Sven-Göran göra? Har du varit med om något liknande? Bjud på dina åsikter!
- Motorn rusar plötsligt upp i varv på tomgång, den vrålar på 2 500-3 000 varv utan att man trycker på gasen. Stänger man av motorn så går bilen som vanligt igen, säger han.
Sven-Göran Danemo kontaktade den auktoriserade Kiaverkstaden HD Bilcenter i Bro. De kunde inte hitta vad som var fel på bilen.
- Något är fel, det är uppenbart. Vi har bytt mycket delar på bilen och lagt ner många timmar på att se söka efter vad som kan vara fel. Vi har själva använt bilen under ett par veckor och då har kunden fått lånebil av oss. Men tyvärr har vi inte upptäckt något fel just under den tiden, säger Sune Danielsson, verkstadsägare.
Bland annat har motorstyrdon bytts ut, liksom spjällhus, spjällhuskontakt, luftmassemätare, tomgångsmotor och tempgivare för oljan till automatlådan. Detta har gått på garanti, eftersom bilen hade nybilsgaranti kvar när felet upptäcktes från början.
Är det inte pinsamt att ni inte har lyckats hitta vad det är för fel på bilen?
- Det är jättepinsamt. Vi har försökt på alla sätt och vis. Felet finns ju där, men det visar sig inte så ofta. Vi har kopplat på instrument för att felsöka när motorn rusar, men inga felkoder har kommit upp som indikerar något fel säger Sune Danielsson.
Även generalagenten Kia Motors i Sverige har undersökt bilen för att leta efter fel.
- Bilen gick ovanligt bra. Vi har provkört den under flera dagar och inte märkt något fel. Inga felkoder har visat sig när vi har mätt med instrument. Avgasvärdena är perfekta. Det är inget vakumläckage heller. På objektiva tekniska grunder är det inget fel. säger Gunnar Persson, servicemarknadschef på Kia.
Men både kunden och verkstaden säger ju att det är fel på bilen?
- Där har vi tolkningsföreträde, anser jag. Det går inte att planlöst börja skruva i bilen, vi måste veta vad som är fel innan vi kan byta ut några komponenter. Det kan finnas en anledning till att motorn rusar, att bilen gör ett systemprov, ett självtest av olika funktioner. Bilens elektroniska system i motorn testar regelbundet automatiskt av avgasrening och motorstyrdon. Så mycket som kunden hävdar att motorn går upp i varv vill jag hävda inte är möjligt utan att någon sitter och gasar, säger Gunnar Persson.
Det håller inte Sven-Göran Danemo med om.
- Jag har ju ingen knapp att trycka på för att framkalla det här. Och ibland visar sig felet inte på flera månader. Sen plötsligt kan det visa sig ett par dagar i rad, säger han.
Sven-Göran Danemo anmälde Fordonskammaren till allmänna reklamationsnämnden. Där fick han dock avslag. Han hade inte reklamerat felet direkt till Fordonskammaren, utan istället vänt sig till Kia. Efter så lång tid kan han inte bevisa att det var fel på bilen från början när den såldes.
- Jag hoppades ju på att felet skulle upphöra, att Kia skulle lyckas fixa det. Men det har man inte gjort. Det här är ett moment 22. Verkstaden eller Kia vet inte vad de ska göra för att laga bilen. Jag kan inte byta in eller sälja den heller så länge som det här felet är på bilen. Antingen får man nästan inget betalt för bilen eller så kan man bli stämd om man inte talar om att bilen haft det här felet. Det är fruktansvärt frustrerande, säger Sven-Göran Danemo.
Vad ska bilägaren göra med en bil som inte går att laga?
- Kunden har inte betalat något för det här. Garantin gäller för det här felet, eftersom det upptäcktes inom garantitiden. Nästa gång han tycker sig känna av den här förhöjda tomgångsvarvet så rekommenderar jag att han åker till en verkstad så får de titta på bilen igen, säger Gunnar Persson.
DISKUTERA: Vad ska Sven-Göran göra? Har du varit med om något liknande? Bjud på dina åsikter!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror Gunnar Persson att kunden ljuger? helt otroligt!
Hej!
Testa att byta tankställe!! Jag tankade på JET och kör volvo 760. Helt plötsligt började min bil att varva oförklarligt då ffa på låga vav. Trodde att det var ramlagertätningarna. Fick olika tips och ideer och provade alla. Men varvningarna kom då och då. Bytte till Statoil och har sedan dess ( över 2½ år sedan) ej haft problem!!! Testa du också. OBS Detta är helt ovetenskapligt men är kanske värt ett försök. Kan du se någon utlösande faktor??? Hoppas att det löser sig för dig MVH Marcus
Detta är ett exempel på vad man tog upp under ett elektronikseminarium jag bevistade på 80-talet.
Bilar kommer att skrotas pga att man inte hittar fel i elektroniken då det är så många möjligheter till felkällor att det inte är ekonomiskt lönsamt att reparera och ffa HITTA felen.
Vi log åt det hela, "inte kan man väl..." och resultatet ser vi nu. detta är troligen inte det enda exemplet.
"Bil" är ju en kombination av mekanik, givare, elektronik, kablage inte minst och de usla kontaktdon som ofta används där.
För att inte tala om överentusiastiska gör-det-självare som kopplar friskt utan kunskap. (Kanske inte just i detta fallet)
Köpa på auktion är alltid med risker och köpa en Kia är kanske inte det smartaste även om de lockar med långa garantiperioder, de kan ju inte ens hitta felet.
Sorglig historia, dock kunde det ha hänt vilken biltillverkare som helst. Är inte första gången ett oförklarligt fel dyker upp hos en bil. Dock undrar jag Marcus: menar du att bensinen skulle få motorn att rusa på tomgång? Jag har tankat på JET i hela mitt liv och tankat bensin i en Nissan och diesel i en Opel men har aldrig märkt något konstigt på motorerna.
Marcus!
Statoil äger ju JET nu. Kommer bensinen från olika leverantörer månntro?
Skumt fel.
Kan Sven-Göran ha med en kamera till bilen varje gång han ska ut och åka och när det inträffar ta och filma varvmätare mm och visa att han inte sitter och gasar utan att bilen för sitt eget liv?
Kan han sedan visa att felet faktiskt finns där så verkar det ju som om kia har haft tillräckligt med försök att reparea bilen och de får ta och återköpa den alternativt hitta någon annan lösning åt ägaren.
Jag tyckte att det var märkligt men jag har även testat några gånger att tanka på JET igen och efter någon vecka kom problemen tillbaka. Kan som sagt inte förklara detta! Är själv konfunderad och lite brydd. Tänkte gammal bil och att de kanske har mer etanol i bensinen jag kan ej förklara detta. JET är billigare så jag förlorar lite ekonomiskt att inte tanka där men bilen funkar ialla fall problemfritt.
Byt insugspackning!
Jag hade samma problem med min Mazda 323 under en lång tid men sen upphörde problemet plötsligt och kom aldrig tillbaka. Verkstan hittade inget fel och jag orkade inte göra en stor grej av det. Det jobbigaste var att min bil även dog när den gick på tomgång alternativt rusade. Jag kom på att om jag lägger i N eller P när bilen stod stilla så höll den varvantalet och motorn igång. Jag tror att det kan vara något med växellådan, kolla det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.