Nästa artikel
Spara tusenlappar på kamremsbytet
Prisjämförelse

Spara tusenlappar på kamremsbytet

Publicerad 31 maj 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Svenska bilägare betalar varje år mångmiljonbelopp för att byta kamrem. Vår prisjämförelse visar att det kan kosta mer än dubbelt så mycket att byta remmen hos den auktoriserade verkstaden, jämfört med att låta en oberoende verkstad göra jobbet. I reda pengar kan det handla om en prisskillnad på upp mot 8 000 kronor!

Vi har jämfört hur mycket det kostar att byta kamrem till 25 bilmodeller av årsmodell 2007. Samtliga verkstäder i granskningen ligger i Stockholmsområdet. Det är i regel där timdebiteringen är som högst.

Vår undersökning visar att priset för att byta kamrem skiljer sig väsentligt, både mellan olika bilmodeller och olika verkstäder. Dyrast var Audi A6, vars kamremsbyte kostade nästan fem gånger så mycket som för de koreanska minibilarna Kia Picanto och Hyundai Atos, vilka var billigast i jämförelsen.

Men även till Audi går det att pressa priset. Auktoriserade Audiverkstaden Din Bil ville ha 14 291 kr för kamremsbyte på A6 och 9 333 kr för samma byte på A4. På Mekonomen kostade samma byte mindre än hälften – 6 196 kr för A6 och 4 261 kr för A4. Du kan spara tusenlappar genom att välja rätt verkstad. Tipset är att ringa runt och kolla priserna innan du bestämmer dig.

Samma sak gällde för Citroën C3 och C5. Märkesverkstaden var mer än dubbelt så dyr jämfört med Meca. För Volkswagen var Polo mer än dubbelt så dyr på märkesverkstaden som på Mekonomen och Passat var nästan dubbelt så dyr.

Kamremsbrott är en av de vanligaste orsakerna till motorhaveri – den moderna bilens svaga länk.  Därför är det viktigt att byta kamremmen vid de intervall som importören och verkstäderna rekommenderar. Även om det står något helt annat i instruktionsboken.

Det kan nämligen vara så att intervallerna har kortats, eftersom de har visat sig för långa. Till exempel hade Opel tidigare 12 000 mils intervall för 1,6-litersmotorerna. Men dåliga kamremmar gjorde att det ändå blev många motorer som rasade. Kamrem eller spännare gick sönder och orsakade haverier långt innan det rekommenderade miltalet för byte uppnåtts. Då sänkte Opel kamremsintervallen, först till 9 000 mil och senare till 6 000 mil.

– Det gjorde man för att skydda sig från fel, säger Milos Kosijer, tekniker på Motormännen. Bilisterna fick ta merkostnaden för tätare byten.

En del bilägare byter bil när det är dags att byta kamrem. Nästa bilägare vet kanske inte om att det är dags för kamremsbyte och vilka kostnader det innebär. Eller så säger tidigare ägare eller bilfirman att kamremmen är bytt, trots att den inte är det...

Milos Kosijer får flera telefonsamtal i månaden från bilägare vars bilar råkat ut för kamremshaveri.

– De undrar hur det kan hända när det inte är dags att byte kamrem. Men ibland går remmen sönder långt tidigare och oftast har man då inga garantier kvar på bilen. De bilägarna är inte glada. Om en motor har rasat handlar det om ofta om motorbyte för 30 000– 50 000 kr.

Det är inga småsummor som svenska bilägare betalar för att byta kamrem. För Sveriges vanligaste bil, Volvo V70 N, kostar bytet 3 688 kr på auktoriserad verkstad i Stockholm. Det har sålts 173 719 Volvo V70 N mellan åren 2000 och 2007.

Ett räkneexempel ger perspektiv: 173 719 gånger 3 688 kr är mer än 640 miljoner. Om vi räknar på två byten under bilens livslängd handlar det om 1,28 miljarder – bara på en bilmodell!
Nu kommer visserligen en del av dessa Volvo V70 att skrotas tidigare än 36 000 mil eller 20 år. Det lär också finnas verkstäder som kan göra bytet billigare än i exemplet.

Men å andra sidan, Volvo har ju fler modeller som behöver kamremsbyten...

Kamremsbyte är helt enkelt en miljardindustri för bilbranschen – en kassako för verkstäderna. Samtidigt är det ett dyrt byte som bilägaren ofta försöker skjuta på eller undvika. Men om remmen inte byts riskerar bilägaren att kostnaderna blir ännu högre genom ett motorhaveri.

Det som kan hända är att remmen går av eller kuggar över. Då brukar ventilerna i topplocket krocka med kolvarna. Resultatet blir ofta rena massakern i motorn. En annan orsak till problem kan vara att kamremmens spännrullar går sönder.

Som bilägare bör man ha i minnet att tillverkarnas rekommenderade intervall för kamremsbyte är just rekommendationer. Några garantier för att remmen ska hålla just den tiden finns inte.

Om remmen eller spännarna till remmen går sönder tidigare är det upp till bilägaren att bekosta en motorrenovering eller motorbyte.

I undersökningen har vi räknat på ett pris på kamrem inklusive spännare och spännhjul. En del verkstäder och tillverkare rekommenderar även att byta vattenpump. Detta är
dock inte inräknat i jämförelsen.

Klicka på tabellen här intill för att se priser för kamremsbyte hos både oberoende verkstäder och märkesverkstäder för 25 bilmodeller.

Diskutera: Vad har du för erfarenheter från kamremsbyten?

Kamrem

En kamrem eller kamkedja driver kamaxeln i en fyrtaktsmotor och är en av de komponenter som styr ventilernas arbete.

Fördelen med kamrem är att den är tyst, billig och lätt. Nackdelen är bristande driftsäkerhet och att den måste bytas. Därför har kamkedja blivit allt populärare, trots att den är tyngre och dyrare att tillverka.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-31 09:14
Meganmannen

Spara ännu mer pengar genom att välja en bil som inte har kamrem.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-31 09:27
saabnisse

Helt riktigt, kamremmen är en parentes i motorhistorien, inga seriösa motortillverkare använder sig av remmar till sina nya konstruktioner.

Men det skiljer sig ändå väldigt mycket vad det kostar att byta rem.
Jag bytte rem själv på en Golf II för ett antal år sedan, rem och spännrulle från Biltema, kostnad ca 200:-, tid för byte ca 1 timme.
Att det tog så lång tid berodde på att jag passade på att måla kamremskåpan och var tvungen att vänta på att färgen skulle torka.
Men det är avsevärt krångligare på senare modeller.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-31 09:46
hultarn

Är lite tveksam till Biltemas kamremmar, för enda gång jag sett en kamrem bli tandlös, så var det just en Biltemarem.
Nu hade jag turen på min sida, då den motorn (Opel Kadett) inte totalhavererar när kammen kommer ur synk.

Sen ska man läsa tabellen med en nypa salt, då det i en del fall ingår även vattenpump, i andra fall inte. Att byta spännrulle är inte heller självklart nödvändigt.
Har bilen inte rullat max mil (många bilar körs ju lite, särskilt de små), men uppnått tidsgränsen kan spännare gott rulla en period till.

Å andra sidan finns det ju gott om dyrare byten, som t.ex. Volvos AWD-modeller. Där kostar det plötsligt dubbla priset!

#4 • Uppdaterat: 2012-05-31 10:03
saabnisse

hultarn, jag var också fundersam över Biltemas kamremmar.
Jag bytte den första remmen (originalremmen) vid 12000 mil, men eftersom det var så enkelt och billigt och jag var osäker på kvalitén så bytte jag igen vid 17000 mil, även denna gång från Biltema.
Vid 30000 mil satt samma rem kvar, sedan tappade jag kontakten med bilen.
De kanske inte har så dåliga remmar eller också är den motorn väldigt snäll mot remmen.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-31 10:54
Simon no1

Spara pengar görm man genom att undvika bilar med kamrem.... Tycker synd om den som köper en liten clio och får lägga 5 400:- vid byte, ändå värre är ju WV Polo... 9 500..!!!! På en så kallad billig småbil.....

Riktigt stenålderskonstruktion.....

#6 • Uppdaterat: 2012-05-31 11:00
IngoS

Jag är inte så säker på att kamkedjan är på väg ut. Mindre friktion, mindre massa, tystare gång, bättre acceleration, lägre bensinförbrukning. I exv Fords nya 3-cylindriga 1-liters Ecoboostmotor har man en kamrem i oljebad som "som ska hålla motorns hela livslängd". Vet inte om det säger mer om motorns livslängd än om kamremmens. -Motorn ska tillverkas i Rumänien, så kanske motorn inte blir så dyr att byta.... Det finns nog en risk (?) att vi får se en sådan lösning på fler bilar.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-31 11:16
nwillese

Kamkedja är bäst!!

#8 • Uppdaterat: 2012-05-31 11:30
Thommys

En Mercedesägare har aldrig behövt bekymra sig över en kamrem.

"Das Beste oder nichts" som var Gottlieb Daimlers motto.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-31 11:40
hultarn

Simon: bytet på Clion kostar ägaren 40 öre per mil, det kan inte anses som någon astronomisk kostnad...

Sen är ju inte heller kamkedjor alltid gratis att ha, ibland måste sträckare och/eller kedja bytas, och det kostar.. OK, det händer ju inte de första 12.000 milen, men..

#a • Uppdaterat: 2012-05-31 11:53
Thommys

hultarn, en kamkedja byter man inte som något regelbundet på bilen. Men vist kan de gå sönder, precis som allt annat på en bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.