Nästa artikel
Hålet i vägen slog sönder fälgen
Reportage

Hålet i vägen slog sönder fälgen

Publicerad 14 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
En lättmetallfälg på Jan Bihlars nästan nya Mercedes E-klass slogs sönder när bilen gick ned i ett stort hål. Vägverket vägrar att ersätta skadan
Jan Bihlars hustru använder familjens bil för att några dagar i veckan pendla från Uppsala till arbetet i Ã-rebro.

Smäll
Tidigt på morgonen den 16 november förra året, körde hon som vanligt riksväg 55 mot Ã-rebro.

I höjd med Ã-rsundsbro, smällde det plötsligt till i bilen.

Smällen var så kraftig att nödöppningen löste ut och alla dörrarna låstes upp.

Normalt låses dörrarna automatiskt av centrallåset när man kör iväg men låsen innehåller en nödfunktion som låser upp vid en olycka för att underlätta för räddningspersonalen att snabbt nå eventuella skadade.

- Min hustru stannade lite längre fram och gick ett varv runt bilen men såg inga skador, berättar Jan Bihlar.

- Vid tillfället var det mörkt och regnade. Hon körde sedan vidare mot Ã-rebro.

Drog snett

En vecka senare kör Jan själv bilen. Han reagerade då på att det i lägre hastigheter, kändes som om asfalten var ojämn och att bilen drog lite snett.

Han åkte till macken för att kontrollera lufttrycket i däcken. Där upptäckte han skadan på vänster framfälg.

- Jag frågade naturligtvis hustrun vad hon hade gjort. Då berättade hon om smällen och att hon förmodligen kört ned i en grop i vägbanan.

Vägsträckan är svårt drabbad av skador trots att den är relativt ny. När Vi Bilägare kör sträckan, ser vi flera djupa hål i beläggningen.

Vägverket har även satt upp en varningsskylt för beläggningsskador.

2 000 kronor
Jan Bihlar köpte en ny fälg för 1 392 kr. Dessutom lät han göra en kontroll av framvagnen. Totalt landade hans kostnader på cirka 2 000 kr.

Han gjorde en skadeanmälan till Vägverket där han begärde ersättning för sina utgifter. Där möttes han emellertid av kalla handen.

Vägverket avvisar Jan Bihlars krav på ersättning med motiveringen att Vägverket inte har något ansvar för skadan.

I sitt svar till Jan skriver Vägverkets jurist, Annelie Björkman Andersson:

"Ersättning kan endast utgå i fall där det kan visas att Vägverket, någon vägverksanställd eller någon entreprenör som Vägverket ansvarar för, vållat skadan genom fel eller försummelse.


Vid tidpunkten för din skada har inte entreprenören haft vetskap om att det funnits ett hål i vägbanan. Några åtgärder för att förhindra din skada har därför inte kunnat vidtas."

Inte  ansvarig
Enligt Vägverket hade entreprenören inspekterat vägsträckan tre dagar innan Jans fru körde ned i gropen.

Eftersom det då inte upptäcktes något hål i beläggningen, kan heller inte Vägverket anses ansvarig för att det senare uppstod en allvarlig beläggningsskada.

- Det finns en utbredd missuppfattning om att Vägverket är skyldigt att ersätta skador på grund av hål i vägbanan, stenskott eller annat, säger Anders Ljungberg, enhetschef vid Juridiska enheten på Vägverket i Borlänge

- Så är inte fallet. Vi bedömer varje enskilt fall utifrån bestämmelserna i skadeståndslagen. Ersättning blir det bara om det går att visa att Vägverket eller en entreprenör som vi har anlitat, har gjort fel.

När det gäller områden med dålig beläggning som ofta blir utsatta för skador, begär inte Vägverket att entreprenören ska hinna ut och laga varje hål.

För att uppfylla sitt ansvar enligt lagen menar Anders Ljungberg att det då är tillräckligt att entreprenören sätter upp varningsskyltar och lagar skadorna så snart man kan.

Håller inte med

Jan Bihlar håller inte alls med om detta resonemang.

- Jag tycker Vägverket borde stå för kostnaderna så att den enskilda bilägaren hålls skadelös. De måste veta att underarbetet är bristfälligt så därför uppstår ständigt nya hål i beläggningen.

- Då borde Vägverket kräva att entreprenören åtgärdar problemet, istället för att vältra över ansvaret på oss bilister.

Jan Bihlar har begärt att Vägverket omprövar sitt beslut men utan resultat. Vägverkets beslut går heller inte att överklaga.

- Myndigheten har ett arrogant sätt och visar prov på storebrorsmentalitet. Man hänvisar svepande till lagtexter hit och lagtexter dit.

- Syftet är att man som lekman snabbt ska ge upp. Sen säger de att om man inte är nöjd, får man stämma dom.

Tänker du stämma Vägverket?

- Jag tror att det är väldigt svårt att ge sig på storebror. De kommer med sina jurister som sitter där och läser lagtexter och imponerar på rätten.

- Då har man inte mycket att komma med som lekman. I slutändan blir det man själv som får betala rättegångskostnaderna. I praktiken är vi rättslösa.

Anders Ljungberg håller inte med om att privatpersoner skulle vara rättslösa men han medger att det är väldigt få fall som slutar med att Vägverket stäms inför civil domstol.

- Det är ovanligt men visst förekommer det att folk får ersättning. Men då krävs att man kan bevisa att det funnits en brist i vår handläggning, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om Vägverkets agerande? Vad borde  Jan Bihlar göra?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2010-04-14 23:38
Richy (ej verifierad)

Tycker det är mest mans grissar som har skrivit här,men finns undantag. Ett hål ska inte finnas i vägbanan överhuvudtaget alla vet vad man ska ha det någonstans för att få ut mest av det. Och då har gummi profilen betydelse annars spelar de ingen roll.

#c • Uppdaterat: 2010-04-15 01:05
jens (ej verifierad)

är det underminerat kan ett hål uppstå på bråkdelen av en sekund.Så fort värmen sätter in och tjälen försvinner bär inte asfalten längre.har själv upplevt ett ras som kunde svälja en hel bil flera meter djupt..

#d • Uppdaterat: 2010-04-15 02:37
crille53 (ej verifierad)

Alla dom på vägverket har väl tjänstebil,som när dom går sönder bara lämna in och laga och låta oss skattebetalare stå för det, därför vet varken dom eller förstår hur mycket sådana skador på fälg och däck kostar om man har lite "finare däck och fälg" med lite gummi på fälgen, som i stort sett blir skadade direkt om vägbanan är ojämn eller hålig.(alla har inte vanliga plåtfälgar p.g.a. större bromsar o.dyl. så måste man kanske ha sådana fälgar på bilen.Därför så skall vägarna vara jämna och inga ´djupa hålor eller annat vid trummor och sådant på vägen,ni från vägverket ta och tänk lite "modent" och lär er att för stå att det finns dom som ej kan köra med sina i bilar på era halvlagade vägar,vi betalar alla skatt som skall gå till våra vägar, så se till att använda dessa pengar till detta ändamål och inget annat.

#e • Uppdaterat: 2010-04-15 09:50
Janne (ej verifierad)

Fälj skadan tycks mest bero på att lågprofilsdäck används,så använd inte sådana däck utan köp lite högre däck.

#f • Uppdaterat: 2016-04-29 11:46
hans.antnas

Lågprofil och alufälg tål väldigt lite ,en 65 profil och stålfälg hade nog inte fått några skador i det guppet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.