Nästa artikel
205:ans tuffa test - med kräng i varje sväng
PROJEKT 205:

205:ans tuffa test - med kräng i varje sväng

Publicerad 2 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Noll till hundra på 12,13 sekunder. Nä, det var för bra för att vara sant av en tjugo år gammal bil med en 1,4-litersmotor på 60 hästkrafter. Vi tog vår projektbil, en Peugeot 205 Junior  -89 till testbanan, och jämförde resultaten med nya Peugeot 207.
De första tjugo åren flöt på i stilla mak, fyra-fem mils försiktig körning i veckan, service i rätt tid, tvätt och puts. Men på testbanan var det slut på friden för Vi Bilägares projektbil, Peugeot 205 Junior -89. Jag sa välkommen till verkligheten och körde igång.

På uppställningsplatsen intill flygfältets landningsbana stod fyra potenta muskelbilar: Camaro, Corvette, Challenger, Mustang. Tillsammans representerade de uppåt 1 400 hästkrafter. Tidningen Automobil hade bokat en heldag på banan och bjöd in vår 205:a till testosterontestet.
Något försenad smög jag in med den lilla Pegan, parkerade blygt intill en biffig Camaro med 426 hästar och slog ner blicken. En katt bland hermelinerna?

Inte då. Grabbarna på Automobil, som skulle göra tester och reportage på temat  "bang for the buck" (kommer i Automobil nr 8/09, ute den 15 september), flyttade snabbt intresset från brutalbilarna till den lilla vita franska oskulden.

Ord som "gullig", "söt", "charmig" yttrades av sportbilsfantaster som man inte trodde över huvud taget kände till såna adjektiv. Äkta bilentusiaster har förmågan att se något intressant i alla sorters bilar, även i en tjugo år gammal Peugeot 205.

Stärkta av detta varma välkomnande kände både jag och 205:an oss som fullvärdiga medlemmar av testgänget. Testutrustningen riggades och det var dags för första mätningen: noll till hundra.
Bara ett ord: katastrof

Just det testet hör inte till det man som 205-ägare, med tillgång till 60 hästkrafter under huven, är jätteintresserad av. Men vår Pega ville vara med i matchen och klarade en tid som var närmast sensationell: 12,13 sekunder (239,71 meter). Jämför det med Peugeot 207 med 88 hästar som i vårt nybilstest hösten 2007 klockades till 12,9 sekunder. 205:an var alltså nästan en sekund snabbare!

Det var inte trovärdigt och vid ett omtest landade siffrorna på mera rimliga 15,18 sekunder. Betydligt mera intressant än 0-100 är att få siffror på omkörningsaccelerationen. Hur lång tid tar det från 70 till 110 km/tim på treans, fyrans respektive femmans växel?

Även i det momentet klarade sig 205:an bra. Framför allt på femmans växel där den slog moderna 207:an med sju tiondelars sekund, 16,81 sekunder mot 17,5. Det väljer jag att tro på…

Bromstest med en bil utan ABS är lite knepigt, det gäller att undvika att låsa hjulen men ändå trampa tillräckligt hårt för att få maximal bromsverkan. I det här momentet ser man också att det hänt en del på tjugo år. Peugeot 207 stannade på 43 meter från 100 km/tim, vilket i sig inte är ett så imponerande resultat. Vår 205:a stannade som bäst på 56 meter. Tretton meters skillnad kan i ärlighetens namn bara beskrivas med ett ord: katastrof.

Ett våldsamt rattvevande
Och så "älgtestet", ett undanmanöverprov som syftar till att se hur bilen reagerar när föraren tvingas väja för ett hastigt uppdykande hinder. 205:an är franskt mjuk i fjädringen och det skulle minsann märkas. Konbanan har en kraftig vänstersväng omedelbart följd av en skarp gir åt höger. Därefter rättas ekipaget upp för att fortsätta i den ursprungliga färdriktningen.

Vid ingången mellan de två första konerna släpper föraren gas, frikopplar och styr.

Ingångsfarten 20 km/tim var inga problem, 205:an rullade värdigt mellan konerna och sakta, sakta i mål. 30 klarade den också med glans, vid 40 började bilen niga i hörnen och uppe i 50 km/tim blev det riktigt jobbigt. Kraftig understyrning ville driva bilen rakt fram och det blev ett våldsamt rattvevande för att lotsa den mellan konerna.

Ibland gick det med ett nödrop men lika ofta slutade det vid sidan om banan. Att öka till 60 km/tim var inte att tänka på. Till Pegans försvar ska sägas att konbanan nog var satt något snävare än normalt.

Dagen avslutades med att Niklas Carle, chefredaktör på Automobil, rattade 205:an genom A-sprinten, en konbana som körs på tid. Snabbast av 50 testade bilar är en Caterham CSR 200 med noteringen 50,7 sekunder. Niklas tog vår Peugeot genom banan på 67 sekunder, bara drygt sju sekunder långsammare än Mercedes SL500.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-03 12:14
Kai Michelsson (ej verifierad)

Hör du,Bäcklund,det att bromsningstesten gav dåligt resultat för 205:n beror nog främst på at du tycks inte kunna bromsa rätt utan abs.Enligt rallystjärnan Timo Mäkinen bromsar man med låsta hjul, släppa då man vill styra en bit och låsning igen,både sommar och vinter.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-03 23:49
Laban (ej verifierad)

Kai: Tror du på det där själv?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.