Nästa artikel
ARN underkänner Mercedes villkor
Konsument

ARN underkänner Mercedes villkor

Publicerad 27 april 2013 (uppdaterad 29 april 2013)
Villkoren kring Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti fortsätter att gäcka bilägare runt om i landet. Få ägare har kunnat åberopa garantin, men i ett par fall där ägarna har tagit strid har Allmänna Reklamationsnämnden underkänt Mercedes villkor.

Mercedes rostskyddsgaranti bygger på att kunden förblir märket trogen, och att bilen alltid servas i rätt tid hos auktoriserad MB-verkstad. Där förlängs rostskyddsgarantin varje år,  som längst upp till 30 år.

I ett ärende för några år sedan vägrade Mercedes att åtgärda rostskadorna på en Mercedes S500L årsmodell -99. Efter 4 500 mil var bilen inne på en första garantireparation 2005. När rosten återkom fyra år senare, efter 6 200 mil, fick kunden blankt nej. Mercedes motivering var att bilen inte hade servats regelbundet på auktoriserad MB-verkstad.

ARN gick ändå på kundens linje eftersom denne trots allt servat bilen vid rätt tillfällen, men inte alla gånger på auktoriserad Mercedes-verkstad. Nämnden menar i sin bedömning att villkoret ”får anses som oskäligt om inte servicen utförs utan kostnad för konsumenten”. När inte heller Mercedes kunde visa att övriga anlitade verkstäder brustit fackmannamässigt rekommenderade ARN att kunden skulle få hjälp att åtgärda skadorna, inom ramen för garantin.

Ett annat liknande fall gällde en Mercedes C-klass Kombi -02 som häromåret hade genomträngande rost på bakluckan, men där Mercedes Benz Sverige AB nobbade kunden. Ett av skälen var att kunden inte hade köpt bilen hos en auktoriserad återförsäljare och att inte all service skett hos auktoriserad verkstad. Här menade Mercedes i sitt yttrande att garantianspråken skulle ställas på det bolag som leasat och senare sålt bilen som begagnad.

Normalt är det återförsäljaren som är ansvarig för ”fel i varan”, men här anser ARN att garantin är kopplad till bilen och att Mercedes Benz AB i det här fallet är rätt motpart.

ARN påpekar också att garantins fortsatta existens är förenad med kostnader för bilägaren och att de krav som ställs på service inte är direkt kopplade till åtagandet om genomrostningsgaranti, utan det är ett krav som är ”generellt i sin innebörd och avser löpande service och underhåll avseende bilens totala funktion.” ARN menar att Mercedes går betydligt längre i sina krav än vad som är motiverat av åtagandet.

ARN rekommenderade Mercedes att åtgärda skadorna inom ramen för den rostskyddsgaranti som lämnats på bilen.

Två ledamöter i nämnden reserverade sig med motiveringen att frivilligt förlängda garantier under vissa omständigheter berättigar krav på märkesbunden service.

Diskutera: Hur ser du på Mercedes garanti?

Hyundai Kona Electric

Service: 12 månader/1 500 mil 

Fordonsdiagnos, diagnos felkoder, kontroll batteri, bromsvätska, bromsledningar, kylvätska, bromsbelägg, bromsok, bromsskivor (rengöring av bromsok). Kontroll av främre upphängningar, kulleder, rostskyddsinspektion, kontroll åtdragning chassi/kaross (bultar, muttrar), kontroll styrväxel, länkage, damasker, luftkonditionering, värmesystem, ytterbelysning, lås, gångjärn, dörrstopp (smörjning vid behov), kontroll däck samtliga. Provkörning med kontroll av kursstabilitet, missljud/vibrationer, värme och ventilation, ev. farthållare. Uppdatering av färddatorn, återställning av serviceindikatorn, registrering av ett års assistans. 

Pris service i Stockholm: 2 187 kr (Hyundai Center)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2013-05-02 10:48
Gäst (ej verifierad)

Saab hade stora problem med oil-sludge, Ford likadana problem med rost, VW och Volvo stora problem med framvagnar. Ett faktum som nog få ifrågasätter men att hitta 100% fakta som påvisar det är nog svårt.

Förstår ni liknelsen med Mercedes rostproblem?

#116 • Uppdaterat: 2013-05-02 11:21
Mistro

Det kan förståss inte vara så att "Kaptenen" inte förstår eller vill lyssna på vad vi andra säger?
Likt en mobbare så är det BARA hans ord som gäller och hans åsikt skall med alla medel frambringas i alla situationer oavsett om den behövs eller ej.
Vi diskuterar här en upprostad bil som tillverkaren först inte ville kännas vid,...tyvärr inget ovanligt i bilkretsar men den här gången så råkade artiklen handla om en MB.
Garantin är utformad på ett vis som tillåter en rad med kryphål och JA JA JA "Kaptenen"....VI VET att garantin är felaktigt utformad och vi VET även att den borde ändras men det förändrar inte idag MB´s inställning till att underlätta för den drabbade kunden.
Det spelar helt enkelt ingen roll om MB rostar mer än andra eller att du aldrig har påstått det motsatta eller ej,...bilen i artiklen rostadePUNKT

Som han även skriver själv så är förståss denna garantin väl medvetet skapad för att slippa egenansvar.
Att andra bilar också rostar eller att andra produkter i samhället också dras med dåliga garantier försvarar eller ändrar ingenting!

Sen tror jag nog inte att jag direkt behöver ta fram några konkreta "bevis" på att vår gode "Kapten" i alla lägen framåller sitt favoritmärke vilket han också liksom andra gärna får fortsätta med.
Tråkigt blir det först när man spär på det hela med arrogans och idiotförklarar folk för deras val utav åsikt och bilar.
Det räcker helt enkelt inte med att bara säga att min bil är bra utan man måste även säga att din bil är sämst.
Likt en femåring i sandlådan som talar om för kamraten vems pappa som är starkast OCH svagast!

Att bilar rostar är skit,..även då det handlar om en MB och oavsett hur garantierna är utformade.
Om jag har missat att "Kaptenen" egentligen tycker att MB borde ta ansvar för sina produkter som felar så ber jag om ursäkt för detta.
Hoppas att detta var tydligt nog för alla och om ändå någon tvivlar så näää,..jag skriver INTE för att kasta skit på MB eller något annat fabrikat.

#117 • Uppdaterat: 2013-05-02 11:55
KaptenOberkommando

Nej, Mistro, du VET VERKLIGEN INTE att garantin är utformad på ett vis som tillåter en rad med kryphål och så vidare. Du om någon - tillsammans med flera andra - har tydligt visat att du INTE har förstått sambanden när du i samma andetag som du pratar om rosten på bilden ovan nämner rostskyddsgarantin och med en sällsynt envishet frågar varför Mercedes inget vill göra. Då har man inte förstått innebörden i rostskyddsgarantin - den har inget med fallet ovan att göra. Det vi pratar om är produktfel rakt av och i det fallet borde lagstiftaren ta i med hårdhandskarna. Exemplet ovan är ett ypperligt exempel på dolt produktfel och detta borde regleras i lag. Men nämn inte rostskyddsgarantin - den betyder INTE att en bil inte skall rosta eller att "ytrost" skall åtgärdas. Att vissa kunder sedan måste slåss för det självklara är ju inte särskilt roligt.

Rålle, jag är inte ilsk. Skriver lite vasst, bara.

#118 • Uppdaterat: 2013-05-02 12:06
KaptenOberkommando

Förresten, ni kan ju läsa texten under bilden ovan. Där står allt som behöver skrivas om hur det förhåller sig.

#119 • Uppdaterat: 2013-05-02 12:14
Mistro

Vi säger så "kapten": Vi andra har inte klart för oss och har helt missat varför bilen i artiklen ser ut som den gör.
Vi bör absolut inte ha några åsikter om detta då bilens rostskyddsgaranti är felaktigt utformad.
Eftersom att MB sen bara följer denna garanti så är det inte deras fel att de inte vill hjälpa sina kunder eller ens erkänna att bilarna är dåligt konstruerade.

Tackar "Kaptenen" för denna insynen och skall genast ändra min åsikt till att det inte gör så mycket att bilarna rostar så länge som garantin är utformad som den är. Bilarna i sig kan ju inte byggas bättre och varför då bry sig om kunderna?

Ser fram emot kommande artiklar där "Kaptenen" på samma vis och glöd för rättvisan ifrågasätter lagstiftarna istället för att häckla de fabrikat som är mindre önskvärda i hans värld.

#11a • Uppdaterat: 2013-05-02 14:14
Kevin Carlsson

KaptenOberkommando är nu avstängd från att kommentera på ViBilägare.se efter att upprepat ha brutit mot reglerna, med påhopp på andra användare, bland annat i denna tråd.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#11b • Uppdaterat: 2013-05-02 19:00
Focus

Äntligen. Detta skulle ha gjorts för länge sen. Och Mistro, jag håller med dig på alla punkter i dina två senaste inlägg.

#11c • Uppdaterat: 2013-05-02 19:49
trasten

Jag håller med Christer_1. Lite tramsig avstängning om man ska se till de inlägg som man kan läsa här!

#11d • Uppdaterat: 2013-05-02 19:55
2TT2

Jag tror ni missat Kaptenes övertramp som är bortplockat av VIB.

#11e • Uppdaterat: 2013-05-02 20:18
KaptenOberkommandok

Nej, inget är raderat. Det är så genombarnsligt av redaktionen, det här. Många före mig har förtjänat avstängning med rätta. I grunden är man på redaktionen sura över att jag så hårt har kritiserat redaktionens bristande arbete.

Men crister har rätt, det lipas och gnälls från vissa - att dom sedan själva medvetet strör missnöje omkring sig här på sajten tycks redaktionen blunda för.

Bara så att ni vet: Jag och Tommy Wahlström hade en dispyt för ett tag sedan och jag hotades då med avstängning. Jag övervägde då att självmant utmana honom och få jacket urdraget, men det blev inte av. Nu stängs jag av av ett skitskäl.

Dessutom är det mycket lumpet av redaktionen att stänga av någon och sedan med krigsrubriker meddela det rakt ut på sajten - utan att den drabbade kan försvara sig. Detta - om något - är mobbning!

Morsning!

PS Roligt att några redan har tagit mitt parti. Det borde säga redaktionen ett och annat. DS

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.