Mercedes akuta rostkris från 2000-talet har ebbat ut, men vissa problem existerar fortfarande. Tätningar i dörr- och baklucke-skarvar som inte håller tätt förekommer, speciellt drabbad är förra generationens B-klass.
Lilla A-klass har också problem, det fick vi bekräftat med råge när vår rostskyddsexpert Thomas Widström undersökte paret Christian Kuhlins och Carin Stachs Mercedes A 150 från 2006.
– Det här är det värsta jag har sett på länge med tanke på att bilen är så pass ny, konstaterar Thomas Widström sedan limsträngarna i samtliga dörrskarvar smulats sönder.
Under dessa limsträngar har fukten krupit in och rosten har helt tagit över. Dörrarna och bakluckan står utom all räddning.
– Vi blev mycket överraskade när vi upptäckte det här i samband med en biltvätt, berättar Christian Kuhlins. Men samtidigt kände jag mig trygg med tanke på att Mercedes har en 30-årig rostskyddsgaranti.
Än mer överraskade blev Christian och Carin när bilen visades upp hos garantiansvariga återförsäljaren Bernats Bil i Länna (Stockholm) där beskedet var avslag. I motiveringen hette det att goodwillansökan inte kunde medges på grund av en inkorrekt servicebok.
– Och jag som trodde att jag hade servat bilen på rätt sätt och vid rätt tillfällen hela tiden, säger Christian. Det blev en smärre chock.
Bernats Bil i Västberga, Mercedes Bil & Motor i Järfälla (två gånger), Automobilcenter i Åkersberga och AB Stjärncenter i Västerås, alla med MB-stämplar i serviceboken, har i tur och ordning servat bilen, men uppenbarligen är det någon av dessa verkstäder som inte faller återförsäljaren i smaken.
När Vi Bilägare ber Bernats Bil AB om en ny förklaring till avslaget skriver handläggaren Jan Sjöström följande: ”Detta ärende gäller inte rostskyddsgarantin utan så kallad korrosionsgoodwill vilket är ett frivilligt åtagande, dock måste bilen vara fullservad för att goodwill av detta slag ska komma i fråga”.
Vidare påpekas också att ”rostskyddsgarantin gäller in-ifrån kommande rost och ut, och att rosten inte får börja vid kant eller fläns.”
En lusläsning av Mercedes villkor om MobiloLife från 2006 visar att en ny Mercedes har en nybilsgaranti och rostskyddsgaranti på två år, men att rostskyddsgarantin kan förnyas upp till maximalt 30 år om kunden regelbundet servar hos MB-verkstad.
Från 1 april 2008 heter garantin enbart Mobilo, och nu är rostskyddsgarantin förlängd till fyra år med möjlighet till 26 års extra rostskyddsgaranti om bilen servas hos, som det numera benämns, ”Mercedes servicepartner”.
När vi bollar över ärendet till Mercedes generalagent i Malmö kommer också samma besked.
– Den 30-åriga rostskyddsgarantin har alltid gällt bilar som servas på auktoriserad verkstad och för rost inifrån slutna hålrum och ut. Inga formella fel har begåtts längs vägen och det är upp till återförsäljaren att hantera ärendet med kunden, säger Mercedes informationschef Sverker Dahl.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström håller med om att inga formella fel har begåtts, sett till hur villkoret är formulerat.
– I det här fallet är det inte inifrån kommande rost ut, men det är i grund och botten ett produktfel. En yttre påverkan kan förstås ske på ett enstaka ställe, men här gäller det att limtätningen har släppt vid alla skarvar på fyra dörrar och en baklucka.
Vi Bilägares påtryckningar får slutligen Mercedes att ge med sig. Efter en tid får Christian Kuhlins och Carin Stach besked av Bernats Bil AB att de åtar sig att åtgärda bilen, en kostnad på i runda slängar 40 000 kronor.
På vår förfrågan varför Mercedes plötsligt ändrat sig svarar handläggaren Jan Sjöström så här:
– Vi har diskuterat ämnet internt och mot bakgrund av att det är en skada som har utvecklats under mycket lång tid borde den har upptäckts vid någon tidigare service som genomförts hos auktoriserad verkstad. Därför har vi beslutat att stå för reparationen av denna bil.
Diskutera: Hur ser du på Mercedes rostskyddsgaranti?
Däcket är godkänt att säljas i Europa.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rostskyddet på Merca är numera 30 dagar, då det visade sig att 30 år var rena rama glädjekalkylen.
Med tanke på hur kort tid en Mercedes håller ihop, så är kostnaden för en ny Mercedes extremt hög. Slår man ut det på bilens livslängd så betalar man väldigt mycket pengar för väldigt få år.
Jag har hört att Mercedes enligt domstolsbeslut har fått ändra sin gamla slogan, den nya lyder: Grabbar utan hjärna, kör bli med rostande stjärna ;)
Mercedes "Du är vad du kör" har fått ett nytt svar: rostig.
Så här skrev VIB när de gav denna bil en 3:a av 5 vid deras rosttest: "Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar"
Ännu en gång har de bevisat sin okunnighet i rostskyddsbedömning !
Det vore intressant med en uppföljning av det här problemet.
Exakt hur vanligt är rostskador på A- och B-klass?
Vad beror de på, fusk eller felkonstruktion?
Hur hanterar Mercedes det här rent generellt, är det som den här kunden blir bemött eller finns det en mer seriös undersökning och i så fall, vad kommer man att vidta för åtgärder?
Kostnaden för att laga bilen motsvarar då ungefär vad bilen är värd efter rep ...
http://www.blocket.se/helsingborg/Mercedes_a150_a_150_nyservad_nya_dack_46437667.htm?ca=23_15&w=3
Simon No 1. Vi har försökt förklara detta tidigare. Det är omöjligt att förutse limkvalitet när vi testar bilarna som nya.
Det är ju f*n att det ska behövas en tidning för att de ska sluta slingra sig undan.
Man undrar ju hur många andra A-klass som är lika illa, men ännu inte upptäckta?
Och kommer de också få hjälp? (utan tidning)
Egentligen handlar inte detta om hur MB:s 30-åriga rostskyddsgaranti är formulerad. Alldeles oavsett garantier så är det så fruktansvärt genomuselt att en bil kan få så stora rostskador på bara 6 år.
Lägger man dessutom till VW:s problem med DSG, Audis styrning, Toyotas ständiga återkallningar så kan man börja fundera på om de senaste decenniernas kvalitetsutveckling börjat plana ut och kanske rent av börjat gå tillbaka.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.