Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av biltestare Erik Rönnblom och webbreporter Andreas Svensson.
I veckans avsnitt tar vi hjälp av Erik Rönnblom som gått in för att lära sig att köra så snålt som möjligt. Vi får även en liten återblick till Parissalongen från webbreporter Andreas Svensson. Hitta Andreas topplista från salongen här.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj spara som). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.
Vill du höra podden när Calle Carlquist förklarar förbrukningsproblemen med viss typ av downsizeing och trecylindriga motorer? Klicka in här.
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vilket tips skulle du ge till den som vill köra snålt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På volvo lastbilar med i-shift, robotlåda med momentomvandlare till starten, frihjulas det i eco-läge, den lägger i friläge, även med farthållare, åtminstone på min från 2012.
5 km över inställd fart, eller då man trycker på bromsen läggs växel i och då går tillsatsbroms in.
Under förutsättning att man inte använt bromspedlen, slutar den bromsa, och frihjular när farten är på rimlig nivå igen.
Om frirull ska ge nåt, bör man nog ha lite massa, en lätt småbil tappar nog fart för fort.
Min gamla cheva transsport rullade länge även med gammaldags aut. med lockup och då är ju bränslet avstängt, men så var tjänstevikten 2 ton.
Troligen en anledning att den gick förvånansvärt snålt på landsväg, jag körde den blandat på 0,87l/mil.
Så jag tror rätt teknik beror på vilken bil man har.
Erik R talar om att även på Volvos automatlådor med converter och look-up finns det numera frihjul i Eco läge. (tidigare har det bara funnits på dubbelkopplingslådor). Frihjulets fördelar ur bränslebesparingssynpunkt nämns flera gånger men inte varför och inte hur man bäst utnyttjar det vid praktisk körning. Med tanke på att mer än hälften av ViB läsare inte tror på en genomsnittlig besparing vid frirullning så har det varit en bra information.
Erik pratar även om att man kan använda farthållare, även om det inte är det snålaste sättet att köra. Min fråga är om det blir frihjul så att motorn går på tomgångsvarvtal så fort motoreffekten inte längre behövs i en svag utförsbacke, även då man kör med farthållaren aktiverad.
Så är det på Volvos bussar och därmed sannolikt även på Jes lastbil med robotiserad växellåda. Stämmer det Jes? Jag har trott att växeln/motorbromsen kopplades in så fort man bromsar med foten eller retarden men så är det inte på Volvo bussen.
Hur är det på Volvos personbilar Erik: Fortsätter motorn att gå på tomgång när man trycker på bromsen, så att enda sättet att få in växeln och därmed motorbroms att gå ur Eco läget?
Tack för info. om din lastbilsväxellåda duccedriver.
Du frirullar väl inte bara i utförsbackar utan även ofta på plan väg.
För att behålla farten runt 90 km/h krävs c:a 2 % för lastbilen och 3 % lutning för personbilen.
Vid lägre fart räcker det med 2 % för båda.
Bästa tekniken för att köra bränslesnålt är att inte ha så tung högerfot.
När man ser hur bilister idag gasar på och kör om allt och alla så är det inte överdrivet många som
strävar efter att köra bränslesnålt
Snabb95, Jag låter oftast farthållaren sköta jobbet, vilket innebär mycket frirull, inför fartsänkningar,stopp osv slår jag av den och frirullar tidigt, där spar man mycket!
Ju mer lass, ju bättre rullar det på.....
Men det där med lutningen håller jag inte helt med om, det beror på bilens vikt, luftmotstånd, däck osv.
Min v40 med 16 tumsdäck håller inte farten i en 4 procentig lutning, medan chevan ökade om jag höll 90 i samma backe, i 110 rullade den jämnt.
Chevan i lockup, volvon i friläge dessutom.
Fö visar lutningen i procent inte hur mycket det lutar, utan höjdskillnaden över en sträcka, utomlands kompletteras procenten alltid med vilken sträcka, för den är inte samma, den är från backens början till slut.
Ja, hacken, ecodriving handlar om att tygla sig, och överblicka trafiken, för att kunna ligga steget före, inte alla som har den insikten.
Beträffande backens lutning tittar jag inte på vägskyltarna utan på GPS: en. Om höjden ändrat sig 30 meter på en km (c:a 3 % för GPS: en är inte heller så exakt vid små höjdskillnader) rullar min V70 i c:a 90 km/h med Hakkapelitta RSi 195/65 x 15" Dessa däck är de med lägst rullmotstånd av alla i marknaden förekommande vinter- och sommardäck.
Om bilen väger 1630 kg backens lutning är 3 % och hastigheten helt konstant blir behovet av effekt 12 kW för att driva bilen i 90 km/h på plan väg och givetvis 24 kW vid samma fart i en uppförsbacke på 3 %.
Ja så mattekunnig är ju inte jag, så jag ska inte dividera om det, som snittvärde är det nog rätt.
Bara lättrullade däck gör ju sitt, luftmotståndet i förhållande till vikten också, för min del krävs det mer lut för att min lättare volvo med inte lika lättrullade däck ska rulla jämnt.
Det finns ju en anledning till att större bilar är förhållandevis snåla på landsväg och motorväg, medan mindre bilar vinner i stan.
Det finns mer massa att utnyttja.
Min 2 tons cheva med v6 och aut drog 0,1 l mer än v40:n på min körning,
Hade jag bott i en stad, och kört där, hade den troligen varit törstig.
Ja så mattekunnig är ju inte jag, så jag ska inte dividera om det, som snittvärde är det nog rätt.
Bara lättrullade däck gör ju sitt, luftmotståndet i förhållande till vikten också, för min del krävs det mer lut för att min lättare volvo med inte lika lättrullade däck ska rulla jämnt.
Det finns ju en anledning till att större bilar är förhållandevis snåla på landsväg och motorväg, medan mindre bilar vinner i stan.
Det finns mer massa att utnyttja.
Min 2 tons cheva med v6 och aut drog 0,1 l mer än v40:n på min körning,
Hade jag bott i en stad, och kört där, hade den troligen varit törstig.
Jag har varit en anhängare av att frirulla ända sedan jag körde Saab V4 med frihjul. Den funktionen har inte funnits på bilar, förrän nu på de senaste modellerna. Man har bara pratat om att motorbromsa så mycket som möjligt, vilket enligt mina erfarenheter inte alls sparat så mycket bränsle som folk tror. Självklart är förbrukningen noll under tiden, men motorn hålls trots allt upp på ett högre varvtal, vilket kräver energi som man måste tillföra med bränsle, när man ska upp i fart, före och efter. På en kuperad väg är det bästa att låta farten sjunka lite strax för ett krön och sedan låta den rulla fritt och komma upp i fart igen. Ska man sakta in så ska självklart motorbroms användas så mycket som möjligt.
1storstark @ Det Du nu skriver skulle för några år sedan ha blivit kritiserat av nästan alla kommentatorer som med bestämdhet påstått att Du har FEL. Inga mätningar eller fysikaliska beräkningar hjälpte att förklara att det Du skriver är riktigt. Därför är det intressant att konstatera att i dag är det ingen som ännu skrivit att Du har fel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.