I september hände något på den svenska supermiljöbilsmarknaden. Toyota fick fart på försäljningen av laddhybridversionen av Prius och 114 exemplar registrerades bara under den aktuella månaden. Det innebar att antalet svenska supermiljöbilar ökade med cirka 20 procent på en månad!
En "supermiljöbil" släpper ut max 50 g CO2/km och kvalificerar därmed sin ägare till en statlig premie om 40 000 kronor. Så lågt som 50 g kommer bara elbilar och laddhybrider. Elbilar säljs idag i form av Nissan Leaf (77 st registrerade till och med september i år), Citroën C-Zero (23 st), Peugeot Ion (9 st) samt Mitsubishi I-MiEV (5 st). Således ännu inga kioskvältare vilket är fullt begripligt med tanke på den begränsade räckvidden.
Betydligt fler tilltalas av en laddhybrid där den klimat- och luftkvalitetsvänliga eldriften sköter transporterna under kortare sträckor medan en förbränningsmotor ser till att man alltid kommer hem efter förrättat värv. Till och med september har Toyota sålt 296 laddhybrider, Opel 72 och Chevrolet 26. Dessutom har det inregistrerats 15 ex av den amerikanska lyx/sport-laddhybriden Fisker Karma!
Runt 500 sålda supermiljöbilar innebär att omkring en tiondel av den avsatta premien om 200 miljoner kronor nu är intecknad. Men budgetmässigt trassel gör att miljöbilspengarna är slut på Transportstyrelsens konto och det dröjer till nästa år innan man fyllt på kassan och kan fortsätta sina utbetalningar. Det är ett lika märkligt som olyckligt stopp i detta läge, just när försäljningen börjat ta fart. Transportstyrelsen lovar att alla miljöbilsköpare ska få sina pengar till slut men man kan inte hindra att det nu blir en hel del rykten och osäkerhet bland kunderna.
I det Vi Bilägare 15/2012 – i butik nu – provkör vi Volvos laddhybrid, V60 Plug-in Hybrid. När den börjar säljas mot slutet av året kommer supermiljöbilarnas registreringsstatistik att ta ytterligare ett kliv upp. Om nu inte kunderna skrämts bort av schabblet med premieutbetalningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Precis den utveckling jag visste skulle komma och allt det här går mycket snabbare än man kan tro.
Premien är kanske viktig för en del köpare men de är till större delen företag som vill skaffa sig en miljövänlig profil! (stämmer inte det).
Intressant blir att se hur andrahandsmarknaden kommer att se ut. De gamla bilarna utan ladduttag kommer säkert att sjunka en del i pris och kan bli populära tack vare deras rykte om god tillförlitlighet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.