Nästa artikel
Pengar för supermiljöbilar är slut
Nyheter

Pengar för supermiljöbilar är slut

Publicerad 26 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Transportstyrelsens budget till premien för supermiljöbilar räcker inte till. Pengarna kan inte betalas ut förrän nästa år.

Försäljningen av så kallade supermiljöbilar har tagit rejäl fart under hösten och regeringens anslag för premier till dem som köper bilarna är redan slut. Det innebär en stor förändring jämfört med början av året. Då gick försäljningen mycket trögt, trots att kunderna lockades med en statlig inköpsrabatt på 40 000 kronor.

Men även om årets premieranson är slut i statskassan så kommer de som i dag köper supermiljöbilar att få sina 40 000 kronor. Utbetalningarna dröjer dock till början av 2013, när nästa års anslag blir tillgängligt.

Då ökar supermiljöpengarna till 80 miljoner och 2014 växer anslaget till 100 miljoner. Med supermiljöbil avses personbilar med ett koldixidutsläpp på max 50 g/km, vilket innebär att det i huvudsak är elbilar och laddhybrider som kan komma i fråga för premien.

Diskutera: Är supermiljöbilspremien en framgång?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jag tycker inte att skattebetalarna ska subventionera så kallade miljöbilar.
Sist var det etanol som inte visade sig vara särskilt miljövänlig när det kom fram hur den utvanns.

Lika med elen, man kanske vinner lite direkt på bilutsläppen men elektriciteten som bilarna ska laddas med ska ju också framställas någonstans och ingen ska slå i mig att den kommer från något vindkraftverk eller en solcell som inte påverkar miljön i sig.

Eftersom Sverige idag inte har el så att det räcker åt oss själva så importerar vi el från främst Danmark/Tyskland som då ofta framställs av kolkraft, och det man då gör är att flytta miljöproblemet från oss till någon annan.
Men vi kan ju i alla fall slå oss för bröstet och framhäva hur bra vi i Sverige är som fått ner koldioxidutsläppen från biltrafiken, sen att det kommer tillbaka föroreningar med vindarna räknas liksom inte.

Elbilar ska som andra fordon finansera sig själva, förutom den tveksamma miljöaspekten så hjälper en statlig subvention till att hålla priset uppe på dessa bilar.
Och pengarna som staten skjuter till ska ju plockas tillbaka någonstans, kanske då i form av höjt bensinpris, eller varför inte med höjd elskatt ;)

#2 • Uppdaterat: 2012-10-26 11:01
Mistro

En elbil kommer alltid att vara ett miljövänligare alternativ oavsett hur elen framställs.
Det bästa med förslaget är ju att man numera inte längre får bidrag för törstiga Hybrid-suvar.

http://www.dn.no/d2/article1478606.ece

#3 • Uppdaterat: 2012-10-26 15:14
saabnisse

Det kommer att dröja minst lika länge här som i USA innan vi får några elbilar här i Sverige
http://www.teknikensvarld.se/2012/10/25/35675/flopp-for-elbilar-i-usa/
Mindre tätortsbilar kan säkert öka i popularitet, men för längre transporter blir det nog hybrider i framtiden som kommer att vara alternativet.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-26 15:30
Mythbuster

Tänk vad saker ändras fort. Så här rapporterade ViB den 27:e juli i år "
Supermiljöbilspremien har floppat"

http://www.vibilagare.se/nyheter/supermiljobilspremien-har-floppat-38990

#5 • Uppdaterat: 2012-10-26 15:47
PREVIA

Re, Prestigelös.
Sveriges elöverskott 2011 blev 7,2 TWh eller lika mycket som vindkraftverken hittills lämnar på ett år i Sverige. Överskottet skulle nästan räcka till att driva alla bilar inom finns i Sverige om dom bara gick på el.
Vattenkraften gav 66TWh Kärnkraftverken gav 58 TWh .
Övrig värmekraft 16,8 TWh .
Vindkraftselen ökade för övrigt med 74,3 % från föregående år och är under stark utbyggnad vilket kommer att öka elöverskottet än mer framöver.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

En liten djungel detta med elöverskott, mer finns att läsa här.

http://www.aktiefokus.se/2011/09/elmarknaden-del-4-finns-det-ett-eloverskott-i-sverige/

#7 • Uppdaterat: 2012-10-26 18:41
Mythbuster

Prestigelös, Vist är det en djungel. Och mycket svårt för beslutsfattarna. Men inte alls så för konsumenten. Ursprungsmärkning av el är faktiskt ett starkare skydd än vad konsumenterna har för ex Kravmärkta tomater. Mycket förenklat innebär det att man får det man köper. Så köper konsumenten kärnkraft, vattenkraft, kolkraft eller vad nu man väljer så är det precis det man får. Elbalanser, marginalkraft m.m. får våra politiker och ägarna till elproduktionen hålla på med.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-26 20:30
snabb95

Mythbuster @ Om Du köper vattenkraft och betala extra för den så kan elektronen ändå komma från någon annan produktion, eller?

Om Du nu skulle råka få vatten elektronen så får jag oljeelektronen i stället för Dig och jag förstår inte vad som blev bättre av det.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-27 12:08
S-E S

Att diskutera ursprungsmärkt el, eller tro att man kan beställa vind-el vattenkraft eller el med ett specifikt ursprung är som att övergå till en enda rörledning för vattendistribution, gemensam för dricksvatten och avlopp. Man tror att man kan tappa ur den gemensamma ledningen vad man vill ha och blir förvånad över hur "dricksvattnet" smakar.

#a • Uppdaterat: 2012-10-27 20:32
Mythbuster

Snabb95, det enkla svaret är att inga elektroner från varken vatten eller kolkraft når slutkunden. Det är nämnligen växelström och elektronerna gungar lite fram o tillbaka men flyttar sig egeentligen inte. Detsvåra svaret är att man inte köper electroner ur väggen med ursprungsmärkt el utan kraft satt ut på nätet. D.v.s. dikutera elektroner i väggutaget är fel diskussion. Det är inte det man köpt och är tydligt när man studerar upplägget.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.