Nu är det bara veckor kvar tills den nya EU-märkningen av däck kommer att lanseras. Märkningen betygsätter tre egenskaper; externt buller, våtgrepp samt bränsleförbrukning baserat på rullmotstånd.
Enligt en undersökning gjord av branschtidningen Däck Debatt saknar dock merparten av bilägarna vetskap om vad som är på gång. Att detta skulle innebära ett problem för konsumenten ställer man sig dock tveksam till. Informationen kommer att nå ut tack vare ett uppstyrt regelverk som tydliggör hur dessa uppgifter ska delges kunderna när de kommer i kontakt med handlaren. För att säkra infromationsflödet kommer även alla däck i skylt och kundmottagning att märkas.
Märkningen sker hos nio testlaboratorier som har certifierats för syftet. Merparten av dem drivs av däcktillverkarna och på så sätt kan industrin själv hålla koll på att allt sker ”by the book”.
För oss nordbor riskerar dock märkningen att bli vilseledande. I alla fall för de som står i begrepp att köpa nya vinterdäck. Än så länge finns nämligen ingen metod för att mäta friktionen på is och snö.
Eftersom grepp i väta närmast kan beskrivas som motpol till grepp på snö och is finns en uppenbar risk att kunder som tittar på EU-märkningen åker hem med sämre däck än de som förlitat sig på oberoende testfakta, som de du finner i Vi Bilägare. Detta gäller framför allt för de mjuka nordiska friktionsdäcken, vilka är framtagna för just det klimat som råder i bland annat Sverige.
Förhoppningsvis är problemet kortlivat. Vidareutvecklingen av metoderna håller på för fullt och resultatet av satsningen kommer att analyseras löpande för att slutligen sammanställas i en rapport.
Tills detta är gjort, och metoderna är färdigutvecklade, återstår för dig som konsument att lyssna på de som sitter inne med den bredare kunskapen. Mitt förtroende för de professionella handlarna är stort, men jag avundas inte alla de diskussioner de kommer att kastas in i rörande den nya märkningens egentliga syfte och relevans under vinterhalvåret.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.