Nästa artikel
Föraren – den svaga länken
Ledare

Föraren – den svaga länken

Publicerad 8 oktober 2012 (uppdaterad 9 oktober 2012)

När våra modernaste mötesfria vägar kombineras med våra modernaste krockkuddefyllda bilar, är det i princip omöjligt att köra ihjäl sig. Förutsättningen är att föraren följer de givna reglerna och inte utsätter systemet för hastigheter och körsätt det inte är dimensionerat för att klara. Föraren är den svagaste länken när det kommer till trafiksäkerhet!

På MHF:s trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand visade Folksam en utrustning som kan ge billigare försäkring för förare som håller hastigheten. Folksams forskare tror att denna lilla morot ensam kan spara drygt 40 liv per år (om alla bilar ingår i systemet) och utgöra en lika stor höjning av trafiksäkerheten som krockkudden eller antisladdsystemet.

I Vi Bilägare 13/2012 (i butik nu) berättar vi också om Volvos nya säkerhetssystem som kan gå in och rädda situationen när föraren gör bort sig. Inledningsvis handlar det om att bromsa för att undvika eller minimera konsekvenserna av kollisioner. Men Volvo skissar redan på nästa steg, där bilen själv tar över ratten och styr undan hinder.

Den aktiva säkerhetstekniken är nu på väg ut på bred front i våra vardagsbilar. Den nya generationen av VW Golf står i bilhallarna i november och kommer att erbjudas med ett system som automatiskt bromsar för hinder.

Tyvärr ingår autobromsen i utrustningspaketet ”Masters”. Det vore bättre om denna säkerhetsutrustning var standard för alla versioner (särskilt mot bakgrund av att kökrocksbromsen ingår på lilla Up!), men många Golf-kunder kommer ändå att välja till ett Masters-paket för 13 500 kr då där också ingår bakdörrar.

Även Ford, Toyota, Lexus och Mercedes erbjuder autobroms mot pristillägg medan Mazda och Volvo har det som standard i flera modeller.

I och med Volkswagens introduktion av autobromsen i storsäljaren Golf, sätter tyskarna ribban för resten av klassen. Vi kan nu förvänta oss att konkurrenterna kommer på bred front med liknande system. Låt oss då hoppas att dessa blir standard!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-08 12:22
Björn Ö

Finns en till viktig parameter och det rör också underhållet av vägarna, även om de byggs om.
Pendlar själv sedan knappa 2 år mellan Västerås -Sala (R67) och förra vintern så ökade olycksfrekvensen med 35 % trots ombyggnad samt en mildare vinter än året innan.

Så visst är det bra med hjälpmedel i bilen och att man minskar dödsolyckorna, men kostnader för inlösen etc. vid vanliga olyckor är fortfarande alldeles för stora.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-08 17:08
kurrewi

Synd att det tar flera år innan dessa hjälpmedel märks i olycksstatistik. Därmed att mindre antal människor omkommer eller skadas.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-08 21:31
Roy J

Och hur många km mötesfria vägar finns det? Och hur är trafikfördelningen?
Vår bilpark har väl för övrigt aldrig varit äldre.
Men annars stämmer det säkert...

#4 • Uppdaterat: 2012-10-10 15:52
S-E S

Att föraren är den svaga länken är väl inget nytt. Bilen åker säkerligen inte i väg på en nöjestripp själv, - än?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.