Nästa artikel
Osäker framtid för bilägarna: "Ta det lugnt och fortsätt hålla andan"
Krönika

Osäker framtid för bilägarna: "Ta det lugnt och fortsätt hålla andan"

Publicerad 12 april 2020
I coronakrisen gäller det att försöka hålla huvudet kallt, skriver Vi Bilägares chefredaktör Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


När det nya coronoaviruset sprids som en löpeld över världen innebär det en rejäl krokbensläggning för bilindustrin.

Under slutet av februari meddelade flera biltillverkare att man hade problem med underleverantörer som inte kunde skicka delar och ett par veckor senare stängdes många av de egna fabrikerna ner.

Informationschefer på många drabbade bolag talade initialt om minimal påverkan, men tämligen snart slöt alla upp bakom bolagens skrikande ekonomer. I dag är det ingen som tvivlar på att spridningen av det nya coronaviruset utgör en av de största prövningarna på länge. 

I slutet av mars är antalet stängda anläggningar över världen stort. Många tilllverkare har varslat och permitterat stora delar av personalstyrkan och i flertalet fabriker (bland annat hos Volkswagen, Toyota, Fiat, Volvo och Renault) står det i skrivande stund helt stilla.

Investeringar har frusits, utvecklingsprojekt har lagts på is och i styrelserummen arbetar man frenetiskt med att skapa någon form av uppfattning om vad som finns runt hörnet. ACEA:s (European Automobile Manufacturers’ Association) generaldirektör Eric-Mark Huitema kallar krisen för ”den värsta som någonsin drabbat bilindustrin”. 

Vad de närmaste månaderna har att bjuda på är naturligtvis omöjligt att säga något om. Med en hårt ansatt privatekonomi, hög arbetslöshet och mängder med småföretag under nedläggningshot vet ingen när återhämtningsarbetet kan starta. Bilhallarna gapar tomma och de som funderar på att lägga en order är lätträknade.

Vissa talar om kraftiga svängningar i prisbalansen mellan nytt och begagnat, men även om prisras rent generellt. Med skatter som gynnar nytt och rent och straffar gammalt och smutsigt, en bilindustri som står still och en drös med företag som drar i kostnadshandbromsen och därmed minskar flödet av miljöbilar till privatbilisterna, är förmodligen det bästa rådet att ta det lugnt och fortsätta hålla andan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-12 14:43
Elbilisten

Det är ju bra att ta det lugnt och tänka långsiktigt i bilaffärer. Men passa på att andas nu när många avgasbilar står stilla.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-12 15:07
A.L

Jag vet inte varför vi skall klaga. Massarbetslöshet, halverad levnadsstandard, strypta flyg- och lastbilstransporter och obefintlig produktion är ju precis vad allehanda svenska fanatiker efterfrågat och argumenterat för hela tiden. Det var exempelvis inte särskilt länge sedan som ett skolstrejkande barn (eller marionett) stod och pratade om att det här med produktion inte är så viktigt egentligen, den bör vi helt enkelt lägga ned.

Nu har alltså det slutgiltiga målet uppnåtts - faktiskt snabbare än vad någon kunnat drömma om. Är vi inte lyckliga nu då? Idealsamhället är här.

Kom nu ihåg det i valet år 2022 att detta är den situation som miljöfanatikerna argumenterat för hela tiden.

MVH AL

#3 • Uppdaterat: 2020-04-12 15:15
Grosser

Rättare sagt, hur hittar vi balansen i det ohållbara levenet?

#4 • Uppdaterat: 2020-04-12 15:28
Raphael

AL har som vanligt missförstått miljörörelsen. Det finns ingenstans i miljörörelsen eller Miljöpartiet som är för massarbetslöshet. Miljöpartiets politik handlar om en grön omställning. Detta innebär att man flyttar jobb från miljöförstörande sektorer till jobb och tjänster som handlar om återvinning, återbruk, jordbruk, självhushållning, miljövård osv.

Vi kan börja med att konstatera att Greta Thunberg inte är en marionett. Hon har aspbergers. Detta är en diagnos som innebär att man inte går att styra, att man inte kan ljuga och att man bara gör det som man själv tror på. Aspbergers innebär att man nördar in sig på ett område. För Greta handlar hennes fokusområde om klimatet.

Att flygresorna nu minskar och flera flygbolag går i konkurs, det är positivt. Vi ska inte ha kvar näringar som är så negativa för miljön och klimatet.

Vi behöver odla mer i Sverige, då minskar vi även transportbehovet. Om vi övergår till att äta säsongsbaserat och ökar odlingen av grönsaker - vi kan odla broccoli, bönor, linser och en massa annat i Sverige - så täcks ett stort basbehov. Sverige behöver fler odlare och personal som arbetar inom jordbruket!

Istället för industrier som producerar nytt så behöver vi småföretag som återvinner och återbrukar, småföretagare som satsar på service, underhåll och reparation av det som är.
Konsumtionssamhället där svensken lever som om vi hade 4 jordklot, det förstör planeten och framtiden för kommande generationer.

Även bilindustrin måste ställa om!
Det finns fler bilföretag nu än marknaden kan hantera. Vi behöver färre bilproducenter som producerar färre bilar. De bilar som görs behöver använda mer återvunna material. Batterier och andra komponenter behöver göras på återvunna material.

Och jag tror att många som idag har bil, inte behöver bil egentligen. Bor man i en storstad så behöver man inte bil. I storstäder finns kollektivtrafik.

Den fria marknaden fungerar inte, vi ser nu i covid-19 tider att företagen ropar på statens hjälp och att privata vårdföretag och apotek helt har misslyckats med att möta vårdens behov.

Nu när staten går in med pengar för att hjälpa företagen så borde staten självfallet även få ägarandelar som tack för hjälpen. Dvs låt oss använda krisen som är nu till att förstatliga vården och öka statens ägande även inom andra branscher.

Statens ökande ägarinflytande ska användas till att ställa om till verksamheter som bryr sig om miljön och klimatet. Eftersom den fria marknaden inte kan och inte kommer att göra omställningen själv, så behöver staten tvinga in en omställning genom att nu bara stödja verksamheter som passar in i ett miljö och klimattänk.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-12 15:30
Raphael

Nu är dessutom ett utmärkt läge att införa basinkomst/medborgarlön som finansieras genom markvärdesavgift/nyttjande av mark och andra naturresurser. En landsskatt helt enkelt, naturresursskatt.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-12 15:46
bgl

Skatt på dagens markvärde är det sista Storstockholm behöver, jämför bara tomtpriser i glesbygd med storstadens som är 100 -1000 gånger högre.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-12 16:35
Peter E

Ser fler o fler exempel på företagare i Sverige som skriker efter hjälp från staten(oss). Då passar det minsann med statlig inblandning/hjälp. När skatter till staten(oss) ska betalas så skriker samma företagare o jämrar sig för att de blir bestulna.
Och vad konstigt det är att välmående företag inte har någon som helst buffert att ta av när svåra tider står vid dörren.
Har alla pengarna de tjänat hamnat i några fina hus/bilar/båtar för att visa upp hur duktiga de är som undanhållit pengarna genom skattefiffel från staten(oss).
Det är tragiskt med konsekvenserna av Corona för individer/anhöriga/närstående i form av dödsfall mm.
Men jag ler lite smått inför de höga ropen på hjälp/stöd/bidrag från det högerinriktade företagargänget.
Det är samma klagovisa som när bankerna klagade för drygt 10 år sedan.
Då skulle staten(vi) minsann hjälpa dem, sedan dess har de öst ut miljardutdelningar till aktieägarna.
Dessutom visar ju avregleringarna att den privata delen av vårdsverige(apotek mm) inte ser till mer än sina ägares behov av pengar/vinster.
Läste nån insändare av nån moderatpolitiker som minsann tyckte att efter Corona ska allt bli som det var innan. Vet inte om man ska skratta eller gråta.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-12 16:49
A.L

Raphael: Nej då, jag har inte missförstått någonting. Jag konstaterar enbart att med fallande produktion får vi ett betydligt sämre utgångsläge både för ny teknologi som en lägre levnadsstandard. Jag kan också konstatera att högre kostnader ger upphov till effektivitetsförluster i miljardklassen. Något som är visat hela vägen upp på högsta akademiska nivå (alltså som givits pris i ekonomisk vetenskap till Alfred nobels minne). Och modeller som beskriver relationen mellan utsläpp och konsumtion är många. Det finns också ett nära på kausalt samband mellan ekonomisk utveckling och transporter, samt infrastruktur. Utifrån ett ekonomiskt perspektiv vet man alltså att fungerande transporter och infrastruktur är viktiga beståndsdelar för ett ökat välstånd. En slutsats som kunnat fastställas i mer än en region (om än inte med viss reservation - men det kan vi ta vid ett annat tillfälle).

Relationen mellan produktion och energiutnyttjande är nära på också kausalt. Det betyder att världen (historiskt sett) har omvandlat mer energi när ekonomin växer medan den (historiskt sett) minskat sin energiomvandling i samband med att produktionen minskar. I samband med effektiviseringar har man också kunnat visa, att effektiviseringen oftast äts upp av en ökad konsumtion snarare än att leda till en varaktig och kontinuerlig minskning av utsläppen (kallas också för rekyleffekt). Ja, det är givetvis bra att vi arbetar smartare, men det resulterar inte i minskade utsläpp utan att vi samtidigt drar ner på levnadsstandarden (precis som nu sker).

Privat eller statligt ägande är för övrigt inte samma sak som en fri marknad. Den ena brukar man kalla för kapitalism, den andra rör marknadens funktionssätt. På en fungerande marknad prissätts också utsläppen och konsumtionen anpassas även utefter deras skadeverkningar. I ett kapitalistiskt renodlat system är det av underordnad betydelse (så länge det inte drabbar kapitalägarens avkastning negativt). Raphael tycks alltså ha blandat ihop kapitalism med marknadsliberalism. De kan inte jämställas. Påståendet att "Den fria marknaden fungerar inte, vi ser nu i covid-19 tider att företagen ropar på statens hjälp och att privata vårdföretag och apotek helt har misslyckats med att möta vårdens behov" bygger alltså på en inkorrekt relation. En fri marknad kan Raphael lära sig mer om här, den är i princip en motsats till ett renodlat kapitalistiskt system (eller för den delen kommunistiskt): https://sv.wikipedia.org/wiki/Perfekt_konkurrens

Jag har inget emot en ökad inhemsk produktion av livsmedel etc om det är vad Raphael menar. Men det medför i slutändan en lägre levnadsstandard än om man centraliserar och utnyttjar stordriftens fördelar. Att återvända till en förindustriell tid är alltså möjligen en lösning på utsläppen. Men det gynnar knappast möjligheten att mätta befolkningen, behandla sjukdomar eller tillse att våra skobarn och äldre får en god start och slut i livet. Detta motsatsförhållande är vad världen och Sverige har att välja mellan, vilket tydligt illustrerats nu under Covid-19.

Så Raphael kan gärna svara mig vad han anser är den vettigaste prioriteringen. Skall vi subventionera elbilar eller ha fler IVA-platser? Skall vi strypa produktionen via normativ prissättning av koldioxid eller skall vi förbättra åldringsvården. Båda sakerna är inte möjliga. Raphael måste välja. För min del är svaret givet. Jag väljer den medmänskliga lösningen och argumenterar därför alltid med emfas emot intellektuella kullerbyttor, radikalism och irrationella lösningar. Vad Raphael tycks föredra får han själv svara på.

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2020-04-12 17:08
Hackenbush

Hur länge skall vi hålla andan? Jag menar till slut måste vi ju andas.

#a • Uppdaterat: 2020-04-12 17:11
Styggavargen

En svår knut att reda ut, mer energi är förutsättningar för att ekonomin skall växa. Men det går inte att fossilt framställa energi och låta jordklotet till att gå under. Alla transporter måste bli snålare, alla måste spara på energin på alla plan...i stort som smått. Kärnkraften kanske är det som ironiskt nog räddar planeten!?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.