De designtrender som är tydligast i bilvärlden just nu är suvar som i B-segmentet samt korsningar mellan coupéer och sedaner. Båda trenderna har hållit i sig i ett par år nu, senast ut i den sistnämnda kategorin var Mercedes-Benz CLA. Nu visar Volkswagen ett koncept som skulle kunna vara en utmanare i just den klassen.
Vid första ögonkastet ser denna konceptbil ut som en CC-version av nya Jetta. Men den här bilen har inte bara rakt av fått en sportigare taklinje utan här har den tyska biljätten gått på djupet och gjort VW Midsize Coupe bredare än storebror Passat, där den mäter hela 1,838 meter. Höjden är 1,422 och med 4,597 meter på längden är den en aningen kortare än nuvarande Passat. Detta skapar en riktigt elegant liten bil som Volkswagen vägrar ge varken modellnamnet Jetta eller Passat.
Plattan är dock den välanvända MQB-varianten och framdriften sköts av en fyrcylindrig tvåliters bensinmotor som med direktinsprutning och turboladdning ger 220 häskrafter. Motorn gör det sportiga yttre rättvisa och ska skjutsa iväg bilen upp i 100 Km/t på 6,4 sekunder enligt tillverkaren. Synkad med Volkswagens, av kvalitetsskäl, inte alltför väl ansedda sjustegade DSG-växellåda beräknar tillverkaren bränsleförbrukningen till 6,4L/100 Km.
Diskutera: Tror du att Volkswagens nya CC-modell blir verklighet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Golf CC namnet blir väl bra då. Känns som en lagom bil för mig.
Bakdörr, tak, C-stolpe och utsvängda bakskärmen får det att se ut som en gammal Volvo från sidan.
Utmanar Mercedes gör den inte men det kan ju vara en trevlig bil för det.
Sen kan man ju undra över varför de gör en kopia på VW CC fast lite mindre, finns det behov för detta?
Jag gillar inte VW nya front alls, den är vansinnigt tråkig.
Snacka om lågprofil på de däcken, man skulle lika gärna kunna köra på direkt på fälgen om man sprutade på lite gummimassa. Borde bli ungefär lika stumt som med däcken på bilden.
Ok, så namnet Jetta eller Passat kommer inte brukas...
Då gissar jag på VW Bora Version 2.0 i CC ufrörande med TFSI-Eco-Multifuel med DSG, 4-Motion och BiogasEldrift ZuperZnål (allt som är coolt stavas med Z)
Tillval på just denna variant är som Hacken skriver, Extra fel Alufälg med 2 lager Eltejp runtom.
Snygg bil och fälgen var som pricken över i:et
Något som jag alltid uppskattar med VW är att dom aldrig riktigt hakade på trenden att designa framlyktor som går från stötfångaren upp till vindrutan.
Visst kan det se lite trist ut, men det är ändå rätt stilrent tycker jag.
Den är faktiskt lyckad i designen även om vissa delar känns kopierade från tidigare modeller, det som däremot ligger dom i fatet är ju namnet, ven vill ha en lyxig bil som är en Folkvagn ? det är ju lika spännande som att köpa blå/vitt.
Jag tror dom skulle haft ett lyxbilsmärke då tror jag en sån här modell skulle sålt riktigt bra
Snygg bil som inte kan heta Golf,Bora,Jetta eller tidigare namn på folkbilar om man vill kunna ta bra betalt. Största hindret är nog tyvärr Vw emblemet som mer än en gång har satt stopp för någon större försäljning på bilar med en stor prislapp.
Vw har ju själv byggt upp sina varumärken på det här viset så det är ändå lite märkligt att man så hårt försöker att sudda ut gränserna igen.
Men...med allt finare Vw,Skoda och Seat så blir det ju plats till fler fabrikat underifrån?
I kombilandet Sverige förstår vi inte hur viktiga sedanmodellerna är i övriga världen. Även småbilar vill folk ha i sedaner. Man vill helt enkelt inte åka i samma utrymme som bagaget. Kupén är enbart för folk och bagagen enbart för bagage. De har lite stil med andra ord.
Att folkvagn släpper en lite CC är inte konstigt. Finns behovet av en CLA så finns behovet av en CC. Jag tror det är lättare att sälja den än den större CC-modellen.
Är det inte lite tjatigt?? Det finns väl redan flera modeller?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.