Volkswagen har en bred palett av drivlinor i modellprogrammet. Volkswagen Jetta Hybrid tillhör de allra senaste och den första bensin-el-hybriden i VW:s mindre personbilsprogram (suven Touareg finns sedan tidigare i hybridversion).
Under motorhuven sitter en fyrcylindrig TSI-motor på 1,4 liter och 150 hk. Via en automatiskt växlande dubbelkopplingslåda är bensinmotorn sammankopplad med en elmotor på 20 kW. Elmotorn kan ensam driva bilen i hastigheter i upp till 70 km/tim under en sträcka på som mest två kilometer.
Batteriet är av typen litiumjon och ligger i en låda bakom baksätets rygg. Det inkräktar tyvärr en del på bagageutrymmet som krympt från vanliga Jettas 510 liter till 374 liter för hybriden.
Instrumenteringen skiljer sig mot de konventionellt drivna släktingarna. Varvräknaren i rundeln till vänster är ersatt av ett instrument som visar det procentuella effektuttaget. Som vanligt med hybrider (eller bilar generellt för den delen) gäller att inte gasa för hårt om man ska hålla bränsleförbrukningen låg.
Men med Jetta Hybrid är det lätt att förledas att gasa lite extra. Det här är nämligen en riktigt pigg och körglad hybrid. Trampar du till på gaspedalen så samarbetar motorerna och skulle du dessutom lägga växelväljaren i läge S levererar hybridsystemet tillsammans 170 hk.
Ambitionen har varit att bygga en hybridbil som är rolig att köra. Mellan raderna låter Volkswagenfolket förstå att man därmed anser sig ha en markant konkurrensfördel jämfört med den etablerad men inte särskilt underhållande konkurrenten Toyota Prius.
Frihjul var det ett tag sedan vi stötte på men den gamla hederliga finessen har kommit till användning igen. När föraren släpper gasen kopplas bensinmotorn bort och Jetta Hybrid rullar därefter fritt. Liksom de flesta andra hybridbilar har även Jetta möjligheten att återvinna en del rörelseenergi genom att låta elmotorn agera generatorn i första skedet av en inbromsning. Krävs mer bromskraft aktiveras det vanliga bromssystemet. Känslan i bromsarna fordrar en del tillvänjning men här avviker inte Jetta Hybrid från konkurrenterna.
Sammantaget har hybridsystemet bara ökat vikten med cirka 100 kg. Bilen känns också smidig och villig när vi får chans till en kort provtur i trakterna kring Genève.
En sträcka med lite grövre asfalt avslöjar dock att Jetta är ganska dåligt dämpad från däckbuller. Här är skillnaden stor mot den senaste generationen av Golf som bygger på en ny plattform kallad MQB. Jetta-serien ligger lite efter i generationsskiftet och lär inte komma i sin nya form förrän i slutet av 2014.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Jetta Hybrid?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Jetta HybridBetyg
PRIS, FRÅN KR: 304 900.
MODELL: 4-dörars, 5-sitsig sedan.
SÄLJSTART: April.
MÅTT, CM: L: 466/B 178/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 505.
MOTOR: Rak fyrcylindrig tvärställd bensinmotor med turbo. Elmotor på 20 kW. Max effekt 170 hk. Max vridmoment 250 Nm från 1 600 v/min. Litiumjon-batteri.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 7-stegs DSG-låda.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.
FÖRBRUKNING: 4,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 95 g/km.
KONKURRENTER: Toyota Prius, Kia Optima Hybrid, Citroën DS5 Hybrid4, Peugeot 508 RXH, Toyota Auris Hybrid, Honda Insight.
VAD NYTT? Hybridsystemet och små exteriöra förändringar.
FÖR VEM? För miljöbilisten som prioriterar prestanda.
PLUS: Smidig, kvick, miljöbilsklassad.
MINUS: Däckbuller, bagageutrymme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
säkert en trevlig bil men 305.000 för en Jetta byggd på den gamla plattformen känns inte så lockande att köpa. Jag har å andra sidan ingen idé hur detta pris står sig i Usa där den framförallt kommer att säljas.
Trevlig bil men i kombilandet Sverige betalar vi inte gärna över 300.000kr för en sedan i "Golfklassen" ( Vi köper knappt sedaner överhuvud taget )
Synd då det behövs fler bilar med "det här tänket" men priset måste ner ...
Håller med samtliga föregående skribenter.
Det var därför jag bläddrade vidare.
Kul att VW slutligen kommer med alternativ, synd bara att det sker lite sent och att den är för dyr, denna är nog tyvärr 5 år för sent ute.
Prius har ju länge beskyllts för att vara för dyr som nybilsköp och det är den också för de flesta privatkunder men den är ändå klart billigare än Jetta och jämfört med tex nya Auris Hybrid som har liknande utrymmen och lastar 360 liter så skiljer priset alldeles för mycket då den kostar 214 900kr med vettig standardutrustning, de flesta köpare lär inte se vad som motiverar dessa 90 000kr i skillnad upp till Jetta Hybrid, men priset kommer förhoppningsvis sjunka med åren!
Hoppas också kvalitén på VW:s hybridsystem håller lika hög klass, i så fall kanske vi även får se många Jetta som taxi! :)
Detta är ingen "Priuskopia" och det lär säkert också bli en av anledningarna till att försäljningen blir låg.
Det är knappast samma kunder som tittar på en Prius/Auris och en Jetta men som jag tidigare har sagt så är det bra att tekniken utvecklas.
Att det blir svårt för Jetta Hybrid i Sverige är inte så svårt att räkna ut.
1. Det är en Sedan i "golfklassen" ( läs opraktisk )
2. Den är för dyr
3. Den är inte tillräckligt snål för att knocka Dieselversionen
4. Den är inte tillräckligt snabb för att utmana typ Gti-versionerna
= Kvar blir en väldigt snäv kundkrets,alltså klart snävare än för övriga hybrider trots att Jettan går väldigt bra.
Det är ingen plugin-hybrid, alltså?
Jag tror inte heller att Jetta Hybrid blir någon storsäljare. Bränsleekonomiskt finns det bättre alternativ och "miljöprestige"-mässigt vinnar man inte heller några poäng ... inom de kretsarna är det Toyota Prius som är premium/prestige-märket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.