Hur långt har inte Mercedes-Benz A-klass som biltyp fjärmat sig från ursprungsmodellen från 1997? Det är min första tanke vid anblicken av den Mercedes CLA 220 CDI jag strax ska köra. Nya CLA är ju, precis som den nuvarande A- och B-klass, byggd på en arkitektur Mercedes kallar NGCC (New Generation Compact Car) men det är väl bara framhjulsdriften som förenar CLA med den första A-klass.
Karossen är låg, profilen både utsträckt och knubbig, lite nyskapande. Silvermetallic lackering i kombination med stora svarta fälgar ser lagom lömskt ut. Det främre överhänget är påtagligt och den sluttande bakrutan liknar den som finns på Volkswagen CC. En fyrdörrars coupékaross med sportiga och designglada toner som får mig att tänka på en upp- och nedvänd melonklyfta.
Det prominenta vecket längs karossidan, de ramlösa sidorutorna, de dubbla längsgående upphöjningarna i motorhuven och de bakre takstolparna (i princip kopior på dem som finns på storebror Mercedes CLS) är några drag som gör modellen till så mycket mer än blott en sedanversion av nuvarande A-klass.
Baklamporna med LED-teknik slingrar sig ömt runt karossens bakre hörn och i den vidöppna kylargrillen räknar jag till 241 pillerformade kromplastbitar ägaren får ett styvt jobb att hålla rena. Det är i klass med Buicks kromtyngda årsmodell 1958.
Grundmåtten är hämtade från A- och B-klass, med axelavstånd på 270 centimeter men en karosslängd som något överstiger till och med Mercedes C-klass. Kupén är utformad strikt för fyra, med sköna, ganska hårda och lite stabbigt utformade stolar fram och likartade sittplatser bak.
Ben- och huvudutrymmen bak är förbluffande skrala, en signal om kundkretsen. "Yngre par utan barn och lite äldre par med utflugna barn" säger Mercedes. Det låter ju som ett ganska smalt fönster, men med ett program så oerhört finmaskigt som denna tillverkares kan man förstås tillåta sig en sådan lyx. Bagageutrymmet är överraskande stort med tanke på hur karossen ser ut och det går att fälla de bakre ryggstöden.
CLA är korrekt men knappast överraskande att köra. Den som tror att det med formatet automatiskt kommer en alert ”BMW-karaktär” över det hela lär bli besviken; detta är en Mercedes rakt igenom, med framför allt suveränt exakt styrning, inget störande drivaxeltugg på framhjulen under acceleration, fint avstämda fjädringsrörelser även på dålig väg trots sportpaket och tunna däck, låg ljudnivå och fin finish överlag.
Men någon vitaminkickande körupplevelse är CLA inte. Den rör sig lite sävligt men exakt och håller en trygg och mild understyrning i kurvorna på småvägar runt Barsebäcks kärnkraftverk, där jag provkör bilen.
Provbilen har en fyrcylindrig 170-hästardiesel som drar utmärkt och utan påtaglig turbokaraktär. Motorn erbjuds enbart i kombination med sjuväxlad dubbelkopplingslåda som gör sitt jobb mjukt och effektivt i normalläge, en smula alltför ryckigt för min smak i sportläge.
CLA 220 CDI kostar knappt 330 000 kronor i grundutförande, men tack vare en rad extragrejer står det hela 454 400 på prislappen. Då ingår AMG Line för 21 900 kronor, AMG Exklusivpaket för 18 400, adaptiva bixenonstrålkastare för 16 100, panoramaglastak för 10 900 och så vidare – uppenbarligen vill folk betala för att få bilen att se ut som en AMG utan att den är det. Senare kommer i alla fall en av AMG trimmad CLA och det blir firmans första framhjulsdrivna skapelse åt Mercedes någonsin.
I extrautrustningslistan hittar jag för övrigt en mängd verkligt udda grejer för CLA-konnässören. Vad sägs om en Stetsonhatt med rutigt band och Mercedes-pin, à 530 kronor? Glöm inte att ta av den före entré till baksätet bara. Kanske en liten rutig tygficka till din smartphone, 215 kronor? Mest föll jag för ett nagelputsarset med tre lackflaskor i jupiterrött, monolitgrått och söderhavsblått, en perfekt sak för hemmets blomma à 255 kronor, seltzerglas från Ritzenhoff à 430 kronor icke att förglömma. Flärd före funktion, visst var det så?
Volymmodell antas CLA 180 med så kallat Businesspaket bli, din för 269 900 kronor. Det är ett ganska anständigt pris, med 17-tumsfälgar, klimatanläggning, regnsensor, höjdjusterbara stolar fram, kollisionsvarnare ned till sju km/tim etcetera som standard – men inte autobroms. Sverige får totalt 300 bilar i år och de kommer inte att räcka för efterfrågan, menar den svenske generalagenten.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes CLA?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes CLA 220 CDI BusinessBetyg
PRIS, FRÅN KR: 329 900. CLA 180 från 269 900.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 463/B 178/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 525.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak direktinsprutad turbodiesel, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Volym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 400 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 400–3 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s.
FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 109 g/km.
KONKURRENTER: Audi A3 sedan, BMW 1-serie.
VAD NYTT? Designdominerad ”coupésedan” på samma bas som Mercedes A- och B-klass.
FÖR VEM? Yngre par, äldre par med utflugna barn och för kunder från andra märken” enligt Mercedes.
PLUS: Styrning, fjädring, komfort fram.
MINUS: Baksäte, sikt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Såg en live här om dagen och jag måste säga att den ser riktigt maffig ut i verkligheten. Jag kan inte komma på någon annan bil i storleksklassen som ser så fet och lyxig ut.
Menar ni alltså att höjdjusterbara stolar inte är standard utan ingår i Businesspaketet? Ifall det verkligen kostar extra är det fan ta mig skrattretande....
Swemba har en vettig åsikt här: Vissa nya Mercedes-modeller kan se lite "udda" ut på bilder, men ute på vägen blir det något helt annat. Och just det tricket skulle jag vilja säga att Mercedes är ganska ensamt om. Även jag kan tycka att den här bilen ser lite "udda" ut, men jag är säker på att jag kommer att tycka annorlunda vid det första mötet.
På Tysk premium ingår inte mycket, på min Audi A4 ingick inte ens farthållare!
Vilken härlig bil, skulle mycket väl tänka mig en sådan här, snacka om skillnad mot en tråk Skoda eller Toyota!
Stjärnan i grillen som de hämtat från någon lastbil är lite väl mycket Volvoraggarstuk för mig, ser bara fult ut, annars en helt okej bil även om den inte kommer att ha den körglädje som Toyotas GT86:a har, lite för mycket gubbstämpel....
Nja, jag är fortsatt skeptisk till designen på CLA. Har visserligen inte sett någon live men däremot ett antal A-klass som ju är liknande.
A-klass ogillade jag direkt när jag såg de första bilderna och den är lika oharmonisk i verkligheten. Mercedes blandar verkligen högt och lågt i sin design; Fullträffar som C- och SL-klass paras med såna här tveksamheter.
Stetsonhatt? Jisses...
Kapten, det finns ganska många bilar som inte gör sig på bild och tvärtom. Nu får ni ursäkta om jag trampar någon på tårna men generellt sett så tycker jag att asiatiska bilar ofta ser läckra ut på bild ... men i verkligheten är det något som saknas. De ser veka, spartanska och klent byggda ut ... nästan som om de vore bleka kopior av sig själva. Mazda 6 (förra generationen) är ett exempel En bil som jag trånade efter länge tills den kom ....
Bland tyskarna är det tvärtom. En Audi på bild ser ut som vilken Audi som helst och ofta ganska tråkig. I verkligheten och på vägen ser de "tunga" och solida ut och ger ett maffigt intryck. Detta gäller ännu mer nyare Mercedes. Just den där "fläskigheten" går helt enkelt inte att få fram på bild. Man måste se bilen i verkligheten tillsammans bland "vanliga" bilar för att få lite perspektiv.
Det finns även en asiat som bryter trenden och det är Lexus. Framförallt LS som ser ut en gammal Camry på bild. Men i verkligheten är den ett skepp. Enormt maffig och respektingivande.
Redan i grundutförandet har nya A-klassen dåliga utrymmen. Vem vill ha ännu sämre?
Fast visst är den snygg...
Hade egentligen inte tänkt kommentera det 328i skriver - förmodligen just för att trigga mig...
Men visst är det märkligt. När man varvar motorn och vill ha koll på varvtalet så sticker visaren mot ytterkanten av synfältet. Och när man sänker farten till de mest vanliga begränsningarna och alltså har extra stor anledning att kolla hastighetsmätaren så sticker den nålen ut mot den andra kanten av synfältet. Och risken att tummarna skymmer ökar också i bägge fallen. Tänk vad enkelt det varit om de bara låtit mätarna byta plats.
De har ju lyckats ovanligt bra med de små mätarna. Bägge rör sig både uppåt och medurs med ökande värden.
Men man kan ju undra varför man måste ha blaskigt gråaktiga tavlor. Svart och vitt utan en massa extrastreck ger maximal kontrast och uppfattbarhet. Kan man inte vara originell utan att kladda på grundläggande synergonomi så är man sannerligen ingen formgivare värd namnet.
Håller helt med Roy när det gäller mätarplaceringen och vilka sektorer på resp mätare som oftast är intressantast att kolla - t ex den vänstra delen av hastighetsmätaren. Fick anledning att konstatera problematiken med "omvända" instrument (som i denna) när jag satt i en ny Fiat nyligen där både ratten och min egen vänsterhand effektivt skymde en stor del av den vänstra delen av hastighetsmätaren. Helt klart har t ex VAG och andra som placerar instrumenten tvärtom tänkt till lite mera....
Fet bil för de lyckliga som inte behöver ta hänsyn till varken kostnader eller den praktiska biten.
Att Autobroms kostar extra gör förståss inget då det är en MB!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.