Nästa artikel
VW-köparna får vänta lite till på längre räckvidd
Nyheter

VW-köparna får vänta lite till på längre räckvidd

Publicerad 31 mars 2022
Volkswagen har utlovat nya laddhybrider med längre elräckvidd än i dag. När de kommer är dock fortfarande oklart.

Flera bilmärken har lanserat laddhybrider med betydligt längre elräckvidd än tidigare. Det gör det möjligt att köra en större del av vardagskörningen på el, vilket sänker snittförbrukningen och utsläppen.

För några år sedan kunde nya laddhybrider ofta bara köras 3–4 mil på el under verkliga förhållanden. Nu finns till exempel BMW X5 och flera Mercedesmodeller med räckviddssiffror på 8–10 mil. Även Volvo har hakat på och erbjuder nu längre elräckvidd än tidigare.

Volkswagen har också utlovat laddhybrider som klarar längre sträckor på eldrift än i dag. För ett år sedan förklarade VW-chefen Ralf Brandstätter att flera nya laddhybrider var på gång, med upp till tio mils räckvidd.

Laddhybrider med längre räckvidd är på gång, har VW-chefen Ralf Brandstätter lovat. Men när de ska lanseras avslöjas inte.

Oklart lanseringsdatum

Än så länge har det dock inte blivit några laddhybrider med lång räckvidd och VW-chefen ville heller inte avslöja när de ska anlända. I höstas uppgav tyska Auto Motor und Sport om att Volkswagens fyrcylindriga laddhybrider ska få dubbelt så lång elräckvidd som i dag. Enligt de obekräftade uppgifterna skulle den uppdaterade drivlinan först hamna i Passat och Tiguan med säljstart 2023.

– Det stämmer att längre räckvidd har diskuterats men vi kan inte svara på när det blir aktuellt, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen.

Den VW-laddhybrid som tar sig längst på en laddning är Golf eHybrid med en WLTP-räckvidd på 6,8 mil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.