Laddhybrider kan ha en extremt låg förbrukningssiffra i den officiella WLTP-körcykeln som mäter förbrukning och utsläpp. Det är inte ovanligt med modeller som drar 1–2 l/100 km vid blandad körning.
Hur mycket bensin eller diesel laddhybriden drar beror till väldigt stor del på hur mycket den laddas. Bilägare som aldrig laddar sin bil åker i praktiken runt med en tyngre version av en vanlig förbränningsbil. Men den som laddar ofta kan klara sig länge utan att behöva tanka.
Nu planerar EU att skärpa testmetoderna för laddhybrider, enligt två källor till Automotive News. Anledningen är att dagens testmetoder inte speglar verkligheten.
I förlängningen kan tuffare regler innebära att biltillverkare som i dag förlitar sig på laddhybrider för att sänka utsläppsnivån och komma undan EU-böter istället kan behöva sälja fler elbilar.
Enligt källorna kan de tuffare reglerna träda i kraft 2025. Det finns inga uppgifter om exakt hur de ska utformas, men eventuellt kan körcykeln ta hänsyn till den förbrukningssiffra som varje ny laddhybrid på vägarna räknar ut redan i dag.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (42)
- 9 februari 2022 stellann skrev: Varför detta…
- 9 februari 2022 Varför detta evinnerliga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.