Ingen kan förstås säga helt säkert när den sista bilen med förbränningsmotor byggs, men flera stora biltillverkare har gett vissa indikationer.
BMW:s tidigare utvecklingschef var övertygad om att det tyska märket kommer fortsätta bygga bensinbilar i åtminstone 30 år till, och en chef på Volkswagen har sagt att märket måste sluta sälja förbränningsmotorer 2040 för att bli ett koldioxidneutralt företag tio år senare.
– Det betyder att vi lanserar den sista plattformen för förbränningsmotorer år 2026 och utvecklingsarbetet påbörjas långt tidigare, sa han i en intervju med Vi Bilägare.
I samband med pressvisningen av nya elsuven Volkswagen ID 4 fick även Silke Bagschik, som är försäljnings- och marknadschef för e-mobilitet på Volkswagen, samma fråga. När kommer egentligen den sista ”förbrännings-Folkan”?
– Det är en svår fråga. Jag tror det kommer ta ett tag. Världen är stor och det finns många olika behov. Vi vill leverera bilar som passar kundernas livsstil och vi ska komma ihåg att vi förbättrar effektiviteten och inför mer hybriddrift även i förbränningsmotorerna, sa hon.
Enligt Silke Bagschik är det få elbilsköpare som byter tillbaka till en förbränningsbil, och hon tror att omställningen till renare bilar med lägre utsläpp och tystare stadsmiljö som följd kan gå snabbare än många tror.
– Vi är glada över varje kund som väljer eldrift. Låt oss återkomma om tre eller fem år så kanske vi kan ge ett bättre svar. Jag tror det kan bli lite av en ketchupeffekt där man vet att omställningen kommer och där det kan gå snabbare än väntat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är tillverkarna själva som håller emot utvecklingen. Kunderna hade gärna ställt om snabbare.
Jag kommer att gå över inom 1-2 år, bara det kommer ut en vettig modell i C-segmentet som har minst 500 liter lastförmånga och rimligt pris samt 30 mil verklig räckvidd (110 km/h).
Omställningen kan gå fort men då krävs dels att utbudet av elbilar ökar så att alla olika behov kan tillgodoses men framförallt måste laddningsmöjligheterna bli mycket bättre. Visst, många kan ladda hemma men laddning utanför hemmet måste bli lika enkelt som tankning av fossilbil. Då tänker jag inte så mycket på tiden för laddning utan på enkelheten i val av laddstation och på betalningssystemen. Man måste kunna ladda på vilken station som helst och inte vara uppbunden till en viss leverantör eller viss betalningsform. En fossilbil kan du ju tanka på vilken mack som helst och betala med i stort sett viket kort som helst.
Vi minns ju dessutom hur det var när fordonsgasen kom, du behövde en drös olika betalkort i plånboken för att kunna tanka i olika delar av landet. Den situationen ska inte upprepas.
De fossildrivna bilarna som byts mot elbilar kommer ju inte att skrotas, de kommer sannolikt att säljas till länder där folk inte har råd med elbilar. Med det sagt kanske miljön kan bli något bättre här men sämre på andra håll som inte har så många bilar.
Lasse
Ja kan du lita på.
I fattiga länder tillverkas billiga elbilar.
Det jag menar med första inlägget är att om biltillverkare hade velat sälja elbilar hade de kunnat prissätta dem annorlunda. Nu vill de leva så länge de kan på att serva avgasbilar. Därför är priserna högre än de hade kunnat vara.
De kan inte bara lägga ner gjuterier och drevfabriker innan de måste.
Hade inte Tesla satt blåslampan på dem hade de aldrig reagerat.
Elbilar har nog inte lika lång livslängd, som bilar som går på fossila bränslen.
Svenska hushåll är ju Europas högst belånade samtidigt som bilparken är en av Europas äldsta. Så att förnya bilparken kommer ta tid, mycket tid. Någon BNP-tillväxt per capita att ta om har vi inte heller, och Löfvens snack om Europas lägsta arbetskraft 2020 var ju bra tomt prat.
Någon skrev att Tesla satt blåslampan på övriga biltillverkare. Det har jag inte noterat. Tesla säljer överprisade, tunga bilar. Vad folk i allmänhet vill ha är bilar för rimliga pengar. Bilar som inte väger två ton plus. Som går att tanka i stort sett var som helst på några minuter. Att det nu finns fler blyslädar att tillgå gör ju inte saken bättre. Varför slog inte elbilar igenom för 115 år sedan när de första lanserades? Av exakt detta skäl. Så, snillen kan spekulera hur mycket de vill. Dagens elbilar är en återvändsgränd. Men visst, tokiga politiker kan ju ändra både prisbild samt regler så att bara folk med gott om pengar kan köpa en ny bil.
Arne har fel om historiken. Elbilarna föll på att elektricitet var många gånger dyrare än bensin, att nationella elnät saknades och att den elektriska startmotorn ersatte startveven. Inga av de problemen är något vi behöver förhålla oss till idag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.