I ett nytt projekt ska Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, undersöka möjligheterna för att etablera ett batteribytessystem för eldriven tung trafik i Sverige.
Utöver te tekniska förutsättningarna ska de även annat titta på hur affärsmodellen skulle kunna se ut när fordon och batterier inte har samma ägare.
– Vi ska också utvärdera för- och nackdelar med batteribyten jämfört med andra alternativ, framför allt laddning med kabel, säger Svetla Käck, projektledare och senior forskare på VTI, i ett pressmeddelande.
VTI menar att tekniken för batteribyten redan finns, och skriver att det redan används i stor omfattning i Kina. Bland fördelarna räknar de bortsett från att man eliminerar behovet för långa laddstopp även in att det möjliggör separata livscykler för batterier och fordon.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.