Svenska företaget Powerswap går vidare med sin idé som tar bort laddningsmomentet i elbilsägandet. Nu öppnar en första pilotanläggning vid Arlanda.
Vi har tidigare skrivit om Powerswap, ett företag i Täby som utvecklar automatiska batteribyten på elbilar. Istället för att ladda elbilen kör man till en särskild bytesstation som drar ut det urladdade batteriet och ersätter det med ett fulladdat. Det hela ska vara klart på tre minuter.
Läs också: "Batteribyte är framtiden"
– Batteribyte som komplement till anslutning av sladd till laddstolpe är en naturlig metod för att lösa problemet med laddning, säger Christian Corfitsen marknadsansvarig på Powerswap.
I december 2021 öppnar företaget en första pilotanläggning på Preem utanför Arlanda. Men vilken elbilsägare som helst kan inte svänga in och byta sitt batteri. Bilarna måste byggas om för att batterierna ska kunna plockas ur och sättas i inuti automaten. I nuläget gör Powerswap konverteringen själva, men har som förhoppning att det ska göras direkt i bilproduktionen i framtiden.
Företaget har hittills anpassat en Renault Zoe för batteribyte och nästa steg blir en Nissan e-NV200. Enligt Christian Corfitsen kommer de under den halvårslånga pilotfasen att bygga om ett flertal bilmodeller utöver Zoe och e-NV200, vilka återstår att bestämmas.
– Vårt initiala fokus under piloten är riktat mot fleet-operators som har ett tydligt behov av att byta batterier (ingen tid för laddning) och därför kommer mindre elskåpbilar, såsom Nissan e-NV200 vara av speciellt intresse, säger Christian Corfitsen.
Batterierna leasas och elbilsägarna betalar enbart för förbrukad energi vid byte av batterier.
Efter att pilotfasen är genomförd är planen att gå vidare och installera bytesautomater på drygt 1.000 drivmedelsstationer i Sverige under två år.
Läs också: "Batteribyte är framtiden"
– Batteribyte som komplement till anslutning av sladd till laddstolpe är en naturlig metod för att lösa problemet med laddning, säger Christian Corfitsen marknadsansvarig på Powerswap.
I december 2021 öppnar företaget en första pilotanläggning på Preem utanför Arlanda. Men vilken elbilsägare som helst kan inte svänga in och byta sitt batteri. Bilarna måste byggas om för att batterierna ska kunna plockas ur och sättas i inuti automaten. I nuläget gör Powerswap konverteringen själva, men har som förhoppning att det ska göras direkt i bilproduktionen i framtiden.
Företaget har hittills anpassat en Renault Zoe för batteribyte och nästa steg blir en Nissan e-NV200. Enligt Christian Corfitsen kommer de under den halvårslånga pilotfasen att bygga om ett flertal bilmodeller utöver Zoe och e-NV200, vilka återstår att bestämmas.
– Vårt initiala fokus under piloten är riktat mot fleet-operators som har ett tydligt behov av att byta batterier (ingen tid för laddning) och därför kommer mindre elskåpbilar, såsom Nissan e-NV200 vara av speciellt intresse, säger Christian Corfitsen.
Batterierna leasas och elbilsägarna betalar enbart för förbrukad energi vid byte av batterier.
Efter att pilotfasen är genomförd är planen att gå vidare och installera bytesautomater på drygt 1.000 drivmedelsstationer i Sverige under två år.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.