Bilägare som behöver byta ut högvoltsbatteriet i en elbil eller hybrid behöver oftast inte betala något så länge bilens garanti eller maskinskadeförsäkring gäller. Men när den typen av skydd gått ut kan kostnaden bli desto högre.
Det har en amerikansk ägare till en Chevrolet Volt upptäckt. Bilen har en bensinmotor som laddar upp ett batteri på 16 kWh och en elräckvidd på knappt sex mil.
När bilägaren nu begärt en offert på att byta ut batteriet efter tolv år visar det sig att kostnaden landar på 321 000 kronor hos Roger Dean Chevrolet i Florida. För det priset går det att köpa åtminstone två begagnade Volt.
Den auktoriserade verkstaden gör klart att garantin för bilen gått ut och att nyare batteribilar har lägre kostnad för utbytesbatterier. Volt var en ”pionjär” på sin tid och de batterier som användes då tillverkas inte längre av General Motors. Därför används nu ett utbytesbatteri från en annan leverantör – kanske i mindre skala, vilket höjer prisnivån.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (28)
- 4 september 2022 Bossen på ”min verkstad”…
- 4 september 2022 Kan så vara "Guran" men det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.