I augusti fortsatte den svenska bilmarknaden backa. Antalet nyregistrerade bilar minskade med 13 procent jämfört med samma månad förra året.
För Volvos ser dock augusti månad ljusare ut. Volvo Cars globala försäljning ökade med sju procent med positiva tecken både i Europa, Kina och USA.
Hittills i år har dock Volvos försäljning backat med 13 procent jämfört med samma period förra året. Andelen laddbara Volvobilar som säljs har fördubblats på ett år.
Det är fortfarande Volvo XC60 som säljer bäst, tätt följd av XC40 och den större XC90. Det står alltså klart att Volvo har en mycket hög andel suvar i försäljningen, men eftersom många av dem fortfarande har vanlig förbränningsmotor eller mildhybridteknik bidrar de inte till att sänka Volvos utsläppssiffra.
Volvos suv-andel är nu uppe i 71 procent jämfört med 64 procent i augusti förra året.
Läs också: Fortsatt tufft för nya bilar – men Volvos suv rusar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det är som sagt tur för Volvo att man inte lyssnade på diverse klåpare utan satsade rejält på sina SUV:ar. XC60 var en given succé. Det tråkiga i sammanhanget är att XC40 försenades i samband med att Ford tryckte på bromsen och satsade resurser på att sälja Volvo istället för att utveckla nya bilar. Annars hade XC40 varit klassledande idag.
Hade man lyssnat på exempelvis Renualt och Gyllenhammar (som tyckte att Volvo inte skulle utveckla SUV:ar, prestigebilar eller ens stora bilar), skulle företaget inte existerat idag.
MVH AL
MVH AL
Stora bilar A.L, en XC60 är som en förhöjd Golf som väger 600 kg mer....
A.L, det ligger lite ironi i detta med Volvo... de i princip startade trenden med gamla XC60 modellen redan 2009...den blev senare väldigt populär pga rädsla när allt fler av dessa kom ut på vägarna. Nu ser man XC90 som ytterligare spär på rädslan..så det är inte konstigt att folk köper en XC60, man vill vara något säker på att överleva när allt större och tyngre vagnar kommer ut på vägarna. Volvo har lyckats göra det ingen annan lyckats med, att göra folk rädda och sälja ännu fler av sina produkter. Jag vet inte vad du tänker och känner, men när du åker där på motorvägen och en XC90 kör förbi dig... hur reagerar du? Kanske ler du..utan en tanke på din egna säkerhet? Själv tänker jag... det kommer inte att hålla i längden att köra runt med en låg bil som väger 1300 kg....vad tror du man sedan tänker, vilken bil skall man köpa? (jag har svaret men du kan gärna skriva det i ditt svar).
Ja Vargen, som sagt. Tur att man inte lyssnade på exempelvis dig. Då skulle företaget inte existerat idag. ;-)
Håkan är som du vet en resonabel person (ni träffas ju på flyget ibland), men också en realist som vill tillverka det kunderna efterfrågar och inte det som Vargen tycker att kunderna skall efterfråga. ;-)
MVH AL
Vargen: Volvo startade inte trenden med SUV:ar. Biltypen fanns långt före att första XC90 och XC60 introducerades.
Dina farhågor om rädslor har du i sedvanlig ordning fantiserat ihop själv. Dina personliga upplevelser och åsikter om Skoda eller Volvo eller ens klimat och utsläpp är inte allmängiltiga. Tänk på det.
Däremot är det alldeles sant att en säker bil och stark konstruktion adderar vikt. Så fungerar hållfastheten - trots att Volvo har mer borstål än någon annan tillverkare.
När en XC90 passerar mig tänker jag att det är en bra bil för dess köpare. Den passar dock inte mig. Utifrån ett säkerhetsperspektiv blir jag dock mer än nöjd med arbetet, då bilen i sig inte orsakar eller har några dödsolyckor registrerade på sig alls vid det här laget. Samma sak gäller nästan XC60 också.
Den säkraste bilen är den som inte krockar ö.h.t. Har det aldrig slagit dig?
MVH AL
"Den säkraste bilen är den som inte krockar ö.h.t. Har det aldrig slagit dig?"...bra vi utgår ifrån det, då borde vi inte behöva SUV för att addera passiv säkerhet, eller hur? Jag har tänkt massor på det A.L, någon gång i framtiden kanske en bil väger 500 kg... bilarna krockar inte med varandra och inga människor är inblandade. Jag väntar spänt på luftburna bilar... kanske det är en sådan jag skall ha för att slippa tänka på tanken att frontkrocka en tung Volvo och dö..
A.L, du motsäger dig själv hela tiden.. "borstål" tar du upp som ett exempel som har egenskaperna att det är starkare och du kan göra lättare konstruktioner. Ändå ökar vikten flera hundra kilo för varje Volvo generation som släpps ut på marknaden. Hur går ekvationen ihop?
https://www.nyteknik.se/industri/allt-starkare-stal-i-bilarna-6473541
Sedan vet jag att Volvo själva säger att de inte ville sänka vikten på XC40 eftersom den inte skulle bli säker nog, inte undra på det när Volvo nu har andra bilar som väger 1900+ kg. Ser du vad jag pratade om meddelandet ovan, Volvo har lyckats skapa en "perpetuum mobile" som går ut på att öka vikten för att öka säkerheten... andra biltillverkare hänger inte med och Volvo är ständigt tyngst på vägarna och får säkerhet på köpet. Sedan kan man skryta med säkra bilar, och folk blir rädda och köper dem så klart. Hur länge håller denna ingångsvinkel på "säkerhet"?
Suvarna har hjälpt till att bygga upp Volvos ekonomi.
Pengar de nu satsar på att ta fram laddhybrider och rena elbilar, en satsning som skulle varit omöjlig annars.
För som redan påpekats hade Volvo knappast funnits idag utan suvarna.
Sen tror jag inte på resonemanget att folk köper suv p.g.a. att rädsla föder rädsla, det är andra parametrar som styr, många av dem irrationella och långtifrån logiska.
Men har personligen aldrig träffat någon suv-ägare som använt argumentet, "jag är rädd för alla suvar där ute så därför köper jag också en suv", för att rättfärdiga sitt köp.
I första hand handlar det om trender och status, sen hur regeringen styr oss mot ett förutbestämt mål med hjälp av diverse skattesatser.
Enkel googling ger svaret ganska enkelt:
https://slate.com/technology/2018/11/suv-arms-race-pick-up-car-safety-headlights-visibility-crash.html
1. Ingen visibilitet, så klart när någon kör högre fordon framför dig ser du inte igenom dessa rutorna och du känner dig mindre.
2. Säkerhet
3. Bländningsrisken (vilket jag själv fått erfara flera gånger ifrån Pickup's och SUV).
Att bilarna är högre är nog största irritationsmomentet i trafiken, de skymmer sikten.. det handlar inte om att få bättre sikt ...utan problemet skapades av SUV's och lösningen blev SUV....ironiskt nog. Så det jag snackar om, SUV föder SUV är precis vad det handlar om. Säkerheten blev också en faktor som skapades av SUV, och lösningen blev SUV. Så hela trenden skapades som en självgående maskin i princip. Ingen kommer undan, inte ens jag... mot min vilja kommer jag att få skaffa en egen SUV på 2 ton eller mer.
Ja, det är SUV folk vill ha.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.