Nästa artikel
Fortsatt tufft för nya bilar – men Volvos suv rusar
Nyheter

Fortsatt tufft för nya bilar – men Volvos suv rusar

Publicerad 1 september 2020
Nu är 3 av 10 nyregistrerade bilar antingen en elbil eller laddhybrid – tre gånger mer än förra året.

Sommaren har varit riktigt bra för den svenska begagnatförsäljningen. Men för nybilsförsäljningen ser det inte lika ljust ut.

I augusti minskade antalet nyregistrerade bilar med 13 procent jämfört med samma månad förra året, och hittills i år är minskningen 20 procent. Det framgår av nya siffror från branschorganisationen Bil Sweden.

– Även om det är fortsatta minussiffror ser vi tecken på en återhämtning jämfört med det mycket svaga andra kvartalet då registreringarna minskade med 37 procent jämfört med samma period i fjol, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

Att minskningen inte är lika stor nu som tidigare i år förklarar hon med att biltillverkningen kommit igång i många länder och att tillverkarna därmed kunnat leverera bilar igen.

Läs också: Högtryck för begagnade bilar – rekordhöga priser

3 av 10 bilar har laddkontakt

Andelen nya laddbilar som registreras i Sverige är nu uppe i 29 procent vilket är mer än tre gånger så mycket som i augusti förra året.

– Vår prognos från i början på året om en andel på 30 procent laddbara bilar i år ligger fast, säger Jessica Alenius.

Volvo XC60 överraskar

Högst upp i topplistan över de populäraste nyregistrerade bilarna hittills i år ligger fortfarande Volvo S/V60, men suven XC60 överraskar och har ökat från en fjärdeplats i juli till en andraplats i augusti. Därefter följer Volvo S/V90.

När det gäller elbilar har Tesla hittills i år haft det tufft i Europa, men Model 3 är Sveriges populäraste elbil strax före Kia e-Niro. Volvo V60 och Volkswagen Passat är överlägset populärast i laddhybridkategorin.

Andelen dieseldrivna bilar fortsätter minska och är nu nere i 24 procent. Bensin står för 39 procent av alla nyregistrerade bilar, hybrider för 9 procent, laddhybrider för 20 procent och elbilar för 7 procent.

Läs också: Elbilsförsäljningen rusar – men Tesla halkar efter

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-01 15:48
Styggavargen

XC60 med bensin motor, kan det bli sämre för klimatet? De borde sänka priserna på ladd-hybriderna så vi slipper dessa höga utsläpp.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-01 16:04
1

XC 60 är oavsett drivlina en styggelse. Helt onödigt att slösa energi på elektrifiering av en bilmodell som inte borde finnas. Men så gör nästan alla tillverkare nu. Fast när elektrifieringen av riktiga personbilar kommit igång sjunker de för stora bilarna som stenar.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-01 16:57
Ben39

Volvos Twin Engine inget för landsvägen sen de 3-4 milen i batteriet är förbrukade Volvos bensinmotorer drar alldeles för mycket bensin på motorvägen och AWD ska vi inte prata om - Säljer som förmånsbil och få privatpersoner köper TWIN Engine.WLTP värdet kräver 70% av milen i stan men det få som kör så stora bilar så mycket i stan -så skattesubventionen rena hyckleriet Dessutom twin engine överprisade och inte värda pengarna . Bättre att köpa en elbil en klydda med en twin engine

#4 • Uppdaterat: 2020-09-01 17:16
Carl Trefalt

Har Volvo 60, ökat sedan förra året?

#5 • Uppdaterat: 2020-09-01 17:38
A.L

Vargen: Påverkar XC60 klimatet? Det sambandet ser jag fram mot att få ta del av. Hur ser det ut? Kan du redovisa?

Eller fabulerar du som vanligt?

MVH AL

#6 • Uppdaterat: 2020-09-01 20:06
J.L

Är oroad över folks intellektuella förmåga, alla fundamenta talar emot dessa monsterjärnklumpar, resursslöseri !

#7 • Uppdaterat: 2020-09-01 20:48
V70Silver

Hur långt kan man köra på el i motorvägsfart (110-120) med en Volvo V60 eller XC60 laddhybrid?

Tycker räckvidden på elbilar och laddhybrider alltid borde beräknas vid körning på motorväg i 110 km/h vid en given temperatur. Räckvidden i stan är väl fullständigt irrelevant.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-01 21:01
A.L

V70 Silver. Det är främst i tätort som eldrift innebär miljömässiga fördelar.

Ute på landsvägen och på motorväg är miljövinsten kopplad till eldrift mycket låg.

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2020-09-01 21:49
V70Silver

CO2 utsläppet för en liter bensin är i runda slängar 3 kg i totala utsläpp. En vanlig bensinbil har således ett utsläpp på runt 2-2,5 kg per mil i motorvägsfart. Om samma elbil förbrukar mellan 2 och 2,5 KWh per mil med en nordisk elmix om 50g/KWh är elbilens utsläpp 0,1 till 0,125 kg/mil. Elbilen är då 20 gg renare oräknat utsläpp vid produktion av bilen.

I stan har elbilen än större fördelar i form av obefintliga utsläpp av partiklar från förbränning samt vinsten av regenerering av bromsenergi.

#a • Uppdaterat: 2020-09-02 07:46
Henrik M

V70 Silver: WLTP-siffran som anges är blandad körning, inte räckvidd i stan. Och de elbilar jag kört ligger ganska bra på WLTP-siffran för blandat vid jämn motorvägskörning runt 110 utan problem. Kliver jag upp och ligger på 125-130 km/h så ligger jag på runt 10% över WLTP, och jag gissar att du gör detsamma med de flesta fossilbilar med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.