Nästa artikel
Volvos rekordsiffror – trots krisen: ”Väldigt imponerande”
Nyheter

Volvos rekordsiffror – trots krisen: ”Väldigt imponerande”

Publicerad 4 februari 2021 (uppdaterad 18 augusti 2021)
Volvo Cars utmanar de tyska konkurrenterna med hög vinstmarginal och rekordbra siffror. Men försäljningen av kombibilar rasar.

Trots coronapandemin kan Volvo Cars redovisa ett rekordresultat. Vinsten före skatt ökade med omkring 30 procent under andra halvåret 2020, som blev det bästa i företagets historia.

Även om Volvo drabbades hårt av minskad försäljning under första halvåret på grund av coronaspridningen har företaget gjort en stark återhämtning under andra halvåret.

Alla biltillverkare kämpar för att höja vinstmarginalen, och för Volvos del hamnade den på 6,3 procent under andra halvåret. Det är första gången på länge som Volvo når upp till tyska konkurrenter som Mercedes och BMW när det gäller vinstmarginal, uppger Financial Times.

– Det var den bästa halvårsperioden någonsin, vi gjorde en väldigt imponerande comeback särskilt i Kina och USA, säger Volvochefen Håkan Samuelsson till tidningen.

Sett till helåret 2020 har dock både omsättningen, försäljningen och vinsten minskat jämfört med året innan, med fyra, sex respektive 39 procent.

”Det var den bästa halvårsperioden någonsin”

Suvarna står för 70 procent av Volvos försäljning och kombibilar för bara 14 procent. I Europa är tre av tio sålda Volvobilar en laddhybrid. Den andelen har fördubblats jämfört med 2019.

Skruvar upp målet

Volvo hade tidigare som mål att sälja 800 000 bilar under 2020. Den målsättningen fick skrotas på grund av pandemin. Nu skruvar Volvo upp målet för både tillväxt, försäljning och omsättning under 2021, och siktar på att nå målet på 800 000 sålda bilar under året.

Globalt sett var Volvo XC60 den populäraste modellen under 2020, men marginalen ned till XC40 på andra plats är bara 6 300 bilar och XC60-försäljningen minskade faktiskt med 6,5 procent jämfört med 2019. Däremot ökade XC40 med över 32 procent.

Ett orosmoln för Volvo är att kombimodellerna generellt sett säljer dåligt. V60 och V60 Cross Country minskade med fem procent och för den större V90 och V90 Cross Country var minskningen hela 37 procent.

Läs också: Kritiserade Volvos beslut – tvingas lämna omedelbart

Volvo presenterade förra årets resultat på en digital pressträff under torsdagen.

Suvarna ökar – kombibilarna backar

Siffrorna visar antalet sålda bilar 2020 och förändringen i procent jämfört med 2019.

Modell Försäljning Förändring
XC60 191 596 -6,5
XC40 185 406 32,6
XC90 92 458 -8,2
V60/V60CC 64 912 -5,3
S60/S60CC 52 251 22,1
S90 46 027 -18,3
V90/V90CC 25 569 -37,1
V40/V40CC 3 394 -93,4
Totalt 661 713 -6,2

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.