Nästa artikel
Volvo ökar med 30 procent – här är populäraste modellerna
Nyheter

Volvo ökar med 30 procent – här är populäraste modellerna

Publicerad 3 februari 2021
Det nya året börjar med en rivstart för Volvo. Sju av tio bilar är suvar – och en fjärdedel har laddkontakt.

Precis som för alla andra biltillverkare blev 2020 ett utmanade år för Volvo Cars. Men det nya året har börjat bättre – försäljningen ökade med 30 procent under januari jämfört med samma månad förra året.

Det ska dock tilläggas att det stora försäljningsraset inleddes i januari förra året, som en följd av att coronapandemin började breda ut sig.

71 procent av alla bilar Volvo sålde under januari var suvar och 23 procent av den totala försäljningen utgjordes av laddbara modeller.

I Europa låg försäljningsökningen på nio procent i januari och Sverige nämns som ett av flera länder där försäljningen ökat mest. I Europa utgjorde laddbara modeller fyra av tio sålda bilar.

Volvo XC40 är fortfarande märkets bästsäljare, men marginalen ned till XC60 på andra plats är bara drygt 700 bilar. XC90 är på tredje plats.

Läs också: Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.