Efter mer än 90 års samarbete har Volvo Cars valt att säga upp avtalet med Bilia. Beskedet kom som en överraskning i november.
– Vi fick uppsägningen fysiskt, men har i princip inte haft någon dialog. Vi har pratat med några olika personer för att försöka få reda på varför, sa Bilias kommunikationsdirektör Anders Rydheimer i en intervju med Vi Bilägare.
En av personerna som kritiserat beslutet – bland annat i en intervju med tidningen Motorbranschen – är Janola Gustafson, vd för Volvohandlaernas förening sedan åtta år tillbaka. Nu uppger Dagens Industri att han får lämna sin tjänst med omedelbar verkan.
– Det var ett ensidigt fattat beslut och jag har inte fått insikt i vad det är för drivkrafter bakom. Styrelsen vill åstadkomma en förändring, men vad den innebär är oklart, säger han till DI.
Volvo har de senaste åren satsat mycket pengar på att utveckla den digitala försäljningen och under coronapandemin har den satsningen snabbats på. Volvo har köpt upp återförsäljaren Upplands Motor och uppges vilja testa olika digitala lösningar för att förenkla för kunden.
Läs också: Volvo lägger locket på efter beskedet: ”De vill göra en Tesla”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.