Nästa artikel
Trots tuffa starten – Volvo levererar ny rekordsiffra
Nyheter

Trots tuffa starten – Volvo levererar ny rekordsiffra

Publicerad 7 januari 2021
Volvos andra halvår gick rekordbra och nu ska produktionen av laddbilar tredubblas i Gentfabriken. Men i Sverige se siffrorna inte riktigt lika bra ut.

Förra året blev en utmaning för alla biltillverkare. Men i vissa länder återhämtade sig bilförsäljningen rejält under hösten efter vårens försäljningstapp.

För Volvos del blev andra halvåret 2020 rekordbra – aldrig tidigare har Volvo sålt så många bilar under en halvårsperiod. Det beror dels på att många sköt upp bilköpet under våren och dels på att efterfrågan på laddbara bilar ökade under andra halvåret.

– Vi hade ett fantastiskt andra halvår efter en tuff start och vi tog marknadsandelar i samtiliga försäljningsregioner. Vi tänker bygga vidare på den här positiva trenden under 2021, då vi kommer fortsätta att indroducera nya elektrifierade Volvobilar och expandera vår onlineverksamhet, säger Lex Kerssemakers, chef för globala kommersiella operationer på Volvo Cars.

På den svenska marknaden kunde Volvo inte leverera lika imponerande siffror. Här minskade antalet nyregistrerade Volvobilar med 19 procent, enligt siffror från Bil Sweden.

Läs också: Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”

”Vi hade ett fantastiskt andra halvår efter en tuff start”

Volvo XC40 P8 Recharge följs snart upp av en mindre elbilsmodell.

3 av 10 har laddsladd

När det gäller de laddbara bilarna fördubblades den andelen för Volvo under 2020 jämfört med 2019. I Europa är nu tre av tio sålda Volvobilar laddbar, men det gäller än så länge nästan uteslutande laddhybrider och inte helt eldrivna bilar.

För att möta efterfrågan ska Volvo nu tredubbla produktionskapaciteten för elbilar i fabriken i belgiska Gent till 2022. Nu förbereder sig fabriken för att bygga Volvos nästa elbil efter XC40 – en mindre modell som även den baseras på den kompakta CMA-plattformen och som förmodligen ska presenteras i mars.

Under första halvåret sjönk Volvos försäljning med 21 procent men under andra halvåret ökade istället försäljningen med sju procent. Globalt sett blev det ändå ett försäljningstapp för helåret med sex procent.

Det är fortfarande Volvo XC60 som är märkets bästsäljare. Den följs av XC40 och XC90.

Läs också: Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.