Drygt tre av tio Volvobilar som säljs i Europa är numera laddhybrider, och inom fem år ska hälften av Volvos globala försäljning bestå av elbilar.
Dessutom har Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson argumenterat för att ett förbud mot förbränningsmotorer är bättre i längden än att fortsätta subventionera elbilar.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affär genom att förlita sig på incitament, sa han på en konferens anordnad av Financial Times.
Men än är inte förbränningsmotorn helt uträknad hos Volvo. Nu bildar företaget ett nytt bolag kallat Powertrain Engineering Sweden för att tillverka hybriddrivlinor i Skövde, avslöjar Göteborgs-Posten.
Det nya bolaget blir en viktig del i Volvos kommande samarbete kring motorer med Geely. Volvo har ansökt om 158 miljoner i stöd från staten för att ställa om motorfabriken till att börja bygga hybriddrivlinor. Totalt påverkas 2 000 personer i Göteborg och Skövde av det nya bolaget.
Volvo ska även börja utveckla och tillverka egna elmotorer, men var det ska ske är ännu inte bekräftat. På längre sikt ska Volvoägaren Geely också utveckla nya förbränningsmotorer tillsammans med storägaren Daimler och de kan eventuellt även dyka upp i Volvos modeller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att Volvo kommit underfund med att Volvo inte kommer kunna göra elbilar med lång räckvidd, de är inmålade i ett hörn av tunga modeller redan utan drivlina av 100% el. Så de kommer att mjölka hybriderna så länge det bara är möjligt såvida inte kunderna börjar återgå till mer normala bilmodeller (jag lyckades inte skriva det magiska ordet).
Men Styggavargen, det är ju inte dagens bilar som ska förses med eldrift, det är ju nya modeller. Helt nytt rum att måla i så att säga. Huruvida det betyder att de målar in sig i ett hörn vet man ju inte, men det är ju inte dagens rum.
Sedan kan man undra varför vi(staten) ska betala för att Volvo ska hänga med i utvecklingen... Det var ju tydligen väldigt viktigt att staten inte ville sponsra SAAB. Hyckleri på högsta nivå.
K_Klabbe, men då skulle det betyda att de sänker vikten i snitt 400-600 kg per bilmodell, gör de effektivare (antagligen lägre) och allmänt skapar nya modeller som är mer framtidsbetonade enligt mig. Hur går det med säkerheten då? Så ja, de är helt klart inmålade i ett hörn för det är mer typ av "stridsvagnar" de måste bygga än något modernt och effektivt.
Så från en verksamhet som kommer att läggas ner inom 10 år till en annan som kommer att läggas ner inom 10 år... ser inte ljust ut för Skövde. Vad de skulle behöva är tillverkningen av Volvos elmotorer och batterier.
Han har rätt. Man kan inte lita på vad politiker hittar på från ena dagen till andra vad gäller bidrag eller avgifter. Det går inte att driva ett företag under dessas dårskap. Vissa politiker är hatiska till allt vad bilar heter och har fullt upp med att hitta nya käppar att kasta i hjulen. Det ska vara tydliga mål som är långsiktiga.
Styggavargen, Allt du räknar upp kommer de såklart att göra om det är det de kan sälja. Gör man en ny modell börjar man ju om från början, behöver inte ta med sig något arv från nuvarande modeller om man inte vill. Men om ingen köper de bilarna är det ju ingen idé. Detsamma gäller deras konkurrenter, BMW, Mercedes och Audi tillverkar ju också stridsvagnar som väger lika mycket som Volvos modeller. Såklart de gör det när det är det kunderna köper.
Volvo kommer ju inte börja bygga småbilar i papper. De kommer ju bygga så säkra bilar som någon vill betala för, både med avs
Ehm, ok men de ska inte ha en krona i statligt stöd enligt mig.
Var ska Volvos motorer tillverkas?
Varför skall staten vara med och betala, nej de får allt klara sej själva, staten ville inte hjälpa SAAB,nån ordning får det allt vara.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.