De flesta stora biltillverkare har historiskt sett köpt in en stor del av komponenterna i en ny bil från underleverantörer. Men uppstickare som Tesla gör tvärt om och försöker utveckla och tillverka så många komponenter som möjligt själva.
Anledningen är enligt Tesla att det blir enklare att kontrollera hela kedjan både hårdvaru- och mjukvarumässigt om alla komponenter kommer från samma tillverkare.
Nu ska även Volvo Cars göra stora investeringar för att påbörja tillverkning av motorer till elbilar ”i huset”. Nya elbilen Volvo XC40 P8 Recharge har elmotorer från Valeo Siemens, men det är alltså bara en övergångslösning.
Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång
Nytt motorlabb i Kina
De egenbyggda elmotorerna ska dyka upp i nästa generation elbilar från Volvo. Ett nytt laboratorium för utveckling av elmotorer har öppnats i Shanghai men i pressmaterialet gör Volvo samtidigt klart att den nya lokalen ska ”komplettera” den pågående utvecklingen av elmotorer i Göteborg.
Som motivering till att Volvo nu börjar utveckla egna elmotorer uppges att samspelet mellan motor, batteri och elektronik blir betydligt effektivare. Det kan på sikt ge lägre förbrukning och därmed längre räckvidd.
Enligt utvecklingschefen Henrik Green kan Volvo finjustera elmotorerna bättre genom att bygga dem själva, och eventuellt kommer motorerna också upplevas som lite mer unika jämfört med konkurrenternas eftersom elmotorer från olika bilmärken annars kan upplevas förvillande lika varandra.
– Genom att konstant förbättra prestandanivån i form av energieffektivitet och komfort skapar vi en körupplevelse som är unik för Volvo, säger han.
Läs också: Här kommer Volvos nya elbil – så bra är den
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eftersom de har problem med motorn från Siemens i Polestar så kan det vara rätt väg, fast å andra sidan så fungerar Siemens drivlina väl i andra tillverkares produkter så problemet kan ju mer vara hos Volvos utveckling/justering av Siemens-motorn än hos Siemens. Och om de inte kan få ordning på en etablerad drivlina från Siemens så är det tveksamt hur det blir om de utvecklar en helt själv.
DSka Volvo börja bygga el-motorer i egen regi så tror jag på ett praktfiasko. Man är för liten för att spela i divisionen för elmotorer. Att Tesla gjorde det beror enbart på att de var först ut på marknaden, och inte hade vettiga alternativ att tillgå. Detta finns idag att man då väljer att börja tillverka egna motorer är faktiskt affärsmässigt rätt dumt. Snacka om att uppfinna hjulet igen..
Utvecklingen idag kring eldrivlinor bland de ledande tillverkarna när det gäller effektivitet är nästan så optimerad det bara går. Volvo kan säkert förbättra systemeffektiviteten hos XC40 P8 mot vad den uppvisar idag men att de skulle lyfta sig över andra tillverkare som ex Siemens och Tesla när det gäller verkningsgrad på ingående komponenter är bara att glömma.
Volvo har dessutom inte tillräcklig volym eller tillräckligt högt pris att de kan göra ”premiummotorer” med exklusiva energieffektiva lösningar. Dessa Volvo-motorer kommer att delas med billigare Kina-bilar inom koncernen och får då inte kosta allt för mycket i produktion.
Vill Volvo effektivisera sina elbilar har de enormt mycket mer att hämta på en mer aerodynamisk karossform och lägre vikt. Där talar vi 10-tals procent i förbättrad effektivitet jämfört med promille-nivåer i ett väldesignat elmotorsystem.
Att Volvos elmotorer dessutom ska upplevas lite mer unika jämfört med konkurrenterna är ett märkligt uttalande från utvecklingschefen och tyder måhända på viss kunskapsbrist. En elmotors uppträdande styrs helt av invertern och det är hur den programmeras som styr upplevelsen när det gäller effektkurva, karaktär, gaspådrag etc. Motorn är i stort sett bara en klump roterande metall som enbart gör det inverten säger åt den att göra.
Bra formulerat Mattse
Volvos nya elmotorer blir antagligen "Made in China", det blir billigast så!
Nu är ju inte Volvo ensamma, utan har både geely och polestar med sig. Sen får ni inte glömma de värden Volvo har Investerat i befintliga motorfabriken och gjuterier. Nej ni skrivbordskrigare kommer nog inse att ni har fel i sinom tid!
Och Lotus och London taxi.
Mattse, här håller jag med dig..händer inte ofta, men med lägre vikt och bättre aerodynamisk kaross borde en XC40 kunna komma minst 20-25% längre på samma energimängd. Men då måste bilen bantas ca 400 kg, och bilmodellen antagligen sänkas minst 5 cm.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.