Nästa artikel
Volvos hybrid börjar säljas år 2012!
VOLVO + VATTENFALL:

Volvos hybrid börjar säljas år 2012!

Publicerad 2 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
UPPDATERAD MED MER INFORMATION: Volvo satsar nu för att så snabbt som möjligt få in hybridteknik i sina bilar. Tillsammans med Vattenfall har man startat ett industriellt samarbete som ska resultera i en plug in-dieselhybrid i serieproduktion år 2012.
Plug in-hybrid innebär att hybridbilen utrustas med kraftigare batteri och elmotor som ensam klarar att driva bilen en kortare sträcka, upp till max 50 km. Batteriet kan sedan anslutas till elnätet och laddas fullt på ca fem timmar. Därigenom blir bilen helt utsläppsfri vid kortare körningar. När det behövs kopplas en dieselmotorn automatiskt in, vilket ger tillräcklig räckvidd även för långresor. 

För att demonstrera tekniken har man tagit fram tre prototyper baserade på Volvo V70 men det är inte säkert att den kommande produktionsvarianten baseras på V70. Den nya modellserien S60/V60 nämns också som tänkbar kandidat för att lanseras som plug in-hybrid.

Men även andra modeller kan vara aktuella. Så sent som för några veckor sedan utlovade Anders Kärrberg, Volvo Personvagnar, en hybridversion av suven XC60, när han talade vid ett elbilsseminarium på Chalmers i Göteborg, arrangerat av Tekniska Samfundet.
 
-    År 2012 börjar vi sälja XC 60 Hybrid med dieselmotor, elmotor och "ett rejält batteri", meddelade Anders Kärrberg vid seminariet.

Kanske kan det vara en plug in version av XC60 som åsyftas.

Volvo har även flera projektbilar på gång med olika grad av elektrifiering. I höst bygger Volvo 10 stycken helt eldrivna Volvo C30, bestyckade med litium-jon batterier. Volvo poängterar dock noga att dessa bara ska ses som ett försök och det inte finns några beslut om och när Volvo ska introducera bilar som drivs enbart med el.

- För närvarande är det osäkert om elbilar kan bli ett kostnadseffektivt sätt att sänka transporternas koldioxidutsläpp, säger Anders Kärrberg.  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-01 11:29
Calle (ej verifierad)

Bra - jag köper gärna en Volvohybrid som nästa tjänstebil, men INTE nån jäkla SUV som XC60! Förutom att den är skitful och helt otidsenlig, tror jag att fler med mig vill vi ha en lagom stor, sportig kombi. Storlek typ Audi A4. Samtidigt ska den vara så ren att den naturligtvis klarar under 120 mg CO2.

#2 • Uppdaterat: 2009-06-01 11:36
rolf persson (ej verifierad)

Delar #Calles# kommentar
Vad har en SUV i stan att göra!

#3 • Uppdaterat: 2009-06-01 13:00
AD (ej verifierad)

Håller också med tidigare kommentarer. Varför dessa SUV:ar som hybrider? Vägrar köpa en SUV. Kom med mindre kombimodeller typ Golf el A4 som hybrid då är jag intresserad.

#4 • Uppdaterat: 2009-06-01 13:56
Conny Karlsson (ej verifierad)

Äntligen kommer det hybrider från flera än Toyota/Lexus och Honda.
Sedan kan man ha synpunkter på suvar. Men att hybridtekniken gör nytta i dessa är helt klart. Läs om Lexus RX 450h i senaste Vibilägare eller här på siten. Och då menar jag mot konkurrenter som inte har hybriddrift än. 0,73 liter milen med en bil som väger 2,3ton och 299hk och släpper ut 148 co2 per kilometer är mycket bra.
Sedan får vi hoppas att Volvo kommer med en mer normal personbil med hybriddrift. Kul att Volvo är med i teknik racet.

#5 • Uppdaterat: 2009-06-01 14:09
göinge (ej verifierad)

När Volvo hittar på sådana här dumheter vill man nästan hålla med Maud Olofsson att Volvos problem beror på att de bygger fel slags bilar! Motorjournalisterna håller oförtrutet på och mässar att hybrider är "heta", men i maj var 0,7% av de nyregistrerade bilarna i Sverige hybridbilar, att jämföra med till exempel gas som stod för 2,9% av försäljningen eller etanol som stod för 25,6%.

#6 • Uppdaterat: 2009-06-01 14:16
Bakhjulsdrift (ej verifierad)

Jenkkarna gillar säkert detta. Lämnar man bort höjden och elmotorn kan man skaffa en 320d eller 520d säkert mycket billigare, som dricker ganska lika. Jag tycker att Volvo skulle kunna ha DrivE modeller med 2L dieseln, PSA har ju en ny och snålar version av den. Varför inte V50 och V70 2.0 Drive? Isf. sku frugan få skaffa en ny V50 åt sig.(tidigare V50 2.4i -06).
Peugeot har lovat en föbrukning på 0,41l/mil till sin 4wd 200hk(163+37) hybrid 3008, sådan förbukning borde volvo ha möjlighet till om de ska använda PSAs dieslar ännu om några år.

#7 • Uppdaterat: 2009-06-01 16:25
S-E S (ej verifierad)

Har någon kollat hur mycket extra energi det går åt för en hybrid när den drar runt med vikten av elmotorer och batterier?
Har någon tänkt efter var elen kommer i från. Det är inte enbart 2 hål i väggen utan koldioxidutsläpp.
Sluta med att luras med hybridernas bensinförbrukning. Kör dom Ystad-Haparanda i normal trafikrytm och redovisa resultatet!
Det är bra med E85-bilar, de gör att drivmedlet räcker mycket längre för de som kör på bensin. I och med att oljekonsumtionen därmed går ned minskar efterfrågan på bensin och priset sjunker?

#8 • Uppdaterat: 2009-06-01 18:32
Roy (ej verifierad)

S-E S, det är ju just det man ju gör i praktiken. När man mäter hybrid-SUV:ens förbrukning, så är det ju med all vikt, förstås. Visst går det åt mer energi att förflytta en tyngre bil, men om den i gengäld är effektivare så kan ju nettoeffekten vara positiv - och det är ju det enda som är intressant. Självfallet ska man räkna in all energiförbrukning från vaggan till graven. (Däremot sällar jag mig inte till dem som anser att man även ska ta med den energi som gått åt till utvecklingen av nya idéer - det är ju väldigt kortsiktigt tänkt.)
Det vore intressant att se en jämförelse mellan olja och el avseende energieffektiviteten från produktion till divhjulseffekt. Att pumpa upp, frakta och raffinera olja torde vara avsevärt mer energikrävande än att sätta snurr på en generator (som i sig har mycket hög verkningsgrad). Att transportera bensinen/dieseln än en gång ska jämföras med den låga förlusten elen har i 400 kV-ledningar. Bränslepumpens energiåtgång torde vara jämförbar med motemken från batteriet vid laddning - batteriet är för övrigt den svagaste länken. Elmotorns verkningsgrad och övriga egenskaper är överlägsna vilken förbränningsmotor som helst, inte minst om man även räknar in transmissionsförlusterna.
Självfallet är jag ingen vän av koleldade kraftverk, men det är en annan historia.
S-E S har säkert rätt i att energivinsten med en hybridbil blir mycket liten eller ingen alls vid renodlad landsvägskörning. Den blir desto större i renodlad stadstrafik.

#9 • Uppdaterat: 2009-06-01 19:01
Roy (ej verifierad)

Vi är nog många som gillar att höra responsen från motorn när vi kör. Det kan vara rena förbränningsljud som en dovt mullrande V8:a eller det lite hesa ylandet när en mindre motor klipper till på toppvarv. Flera bilar kompletteras ju med kanaler och membran för att föraren ska bli mer delaktig i motorns andning. En del gillar att höra även en kompressor eller avgasturbo och ljudet när växlarna kuggar i på rätt sätt. Integrationen människa/mekanik.
Men tänk om man kunde få fram en liten, smidig motor som går att placera nästan var som helst utan att vara beroende av kringkomponenter alldeles bredvid. En motor som gör växellåda överflödig och därmed kraftigt minskar transmissionsförlusterna. Lägre vikt och bättre viktfördelning. Stor driftsäkerhet. Ett vridmoment som är konstant från stillastående, vilket gör att urkoppling och tomgångskörning är ett minne blott. (De sista punkterna skulle även kunna gälla för en ångmotor.) Verkningsgrad överlägsen förbränningsmotorer. Behöver inte varmköras. Inga olje-, filter- och tändstiftsbyten.
Ja, jag menar naturligtvis elmotorn (som för all del inte bara är av en sort).
En egenskap till - den är tyst. Är det inte på tiden att överge ljudkulisserna? Ljud är förvisso informationsbärare och talar om hur motorn mår - om man är kunnig, intresserad och har "musiköra". Men hur många njuter egentligen av de första vårtecknen, som inte är starens kvitter, utan vrålande racermotorcyklar och grovt smattrande 1200-kubikare med chopperstuk. En och annan fjunig, nybliven körkortsinnehavare varvar motorn i sin gamla Volvo så att man hör hur ventilerna inte längre hänger med.
Nej, vi lever i en allt bullrigare värld. Det är dags att vända trenden. Tystnad är en lyx.
Och jag har inte råd med en Lexus LS 600h...
Så jag väntar på bättre batterier, kondensatorer, vätgasceller eller någon helt annan elkraftförmedlare. Motorn finns ju redan.

#a • Uppdaterat: 2009-06-01 21:28
Sune S (ej verifierad)

Driv-el blir nog betydligt dyrare än Driv-e. Den som kör mindre än tusen mil per år bör välja en snål bensindriven bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.