Första halvåret blev det bästa någonsin för Volvo Cars. Totalt såldes 380 000 bilar vilket är 41 procent fler än samma period förra året.
Försäljningen går starkt i både Kina (+45%), USA (+47%) och Europa (+35%) och har återhämtat sig efter förra årets nedgång på grund av pandemin.
Samtidigt femdubblades antalet bilar som Volvo sålde på nätet. Tanken är att de nya elbilsmodellerna som ska säljas 2030 enbart ska säljas online, även om köparna också ska kunna lägga en beställning på nätet hos en handlare.
De laddbara modellerna – både elbilar och laddhybrider – står nu för en av fyra sålda Volvobilar globalt. Det är en ökning med nästan 150 procent jämfört med första halvåret 2020.
Kompaktsuven XC40 är kvar i topp när det gäller Volvos populäraste modeller globalt. Men gapet ned till XC60 på andra plats är bara 4 600 bilar. Därefter kommer XC90.
Läs också: Volvos besked: Snart är det bara elbilar som gäller
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.