Nästa artikel
Volvos besked: Bara elbilar 2030 – och de ska bara säljas på nätet
Nyheter

Volvos besked: Bara elbilar 2030 – och de ska bara säljas på nätet

Publicerad 2 mars 2021
Om nio år ska Volvo inte ens sälja hybrider. Alla nya elbilar som lanseras ska dessutom enbart säljas på nätet.

Volvo ska fasa ut alla modeller med förbränningsmotorer till 2030. Senast om nio år ska märket enbart sälja elbilar, uppger Volvo i ett pressmeddelande. 

Det innebär att även laddhybriderna fasas ut, och det är enbart helt batterieldrivna bilmodeller som ska finnas i modellprogrammet 2030.

De nya elbilarna ska dessutom enbart säljas på nätet. Volvo har länge experimenterat med olika onlinelösningar för att sälja bilar, något som blev mer aktuellt när coronapandemin började spridas över världen och avtalet med Bilia sades upp.

– För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så istället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online. Vi är helt fokuserade på att bli en ledare i det snabbt växande segmentet premiumelbilar, säger Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson.

Läs också: Volvos besked: Ännu djupare samarbete med Geely

För att snabba på utrullningen och spara pengar ska Volvo även ”drastiskt minska komplexiteten i sitt produkterbjudande” med transparenta och fasta prissättningsmodeller. Det verkar därmed bli svårt att pruta för den som köper sin bil online.

Det verkar bli svårt att pruta för den som köper sin bil online

”Istället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online”, säger Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson.

Även hybrider fasas ut

Volvos första elbil i den nya modelloffensiven är XC40 P8 AWD Recharge som i dag kostar från 699 000 kr. Under tisdagen presenteras en ny elbilsmodell i 40-serien och de kommande åren ska Volvo rulla ut ytterligare flera elbilsmodeller.

2025 ska hälften av försäljningen bestå av elbilar och hälften av hybrider.

– Det finns ingen långsiktig framtid för bilar med en förbränningsmotor. Vi är fast beslutna att bli en renodlad elbilstillverkare och det är en övergång som ska ske 2030. Det kommer att göra det möjligt för oss att möta våra kunders förväntningar och vara en del av lösningen när det gäller att bekämpa klimatförändringarna, säger utvecklingschefen Henrik Green.

Nya elbilsmodeller är en del av ekvationen, men minst lika viktigt är att det finns någonstans att ladda dem. I dagsläget är Volvo inte delaktiga i Ionity, där flera stora biltillverkare gått ihop för att bygga snabbladdare, och det nya elbilsbesked bygger enligt Volvo på att ”lagstiftning och en snabb utbyggnad av tillgänglig laddningsinfrastruktur kommer snabba upp konsumenternas acceptans för helt elektriska bilar”.

Läs också: Volvos studie avslöjar: Då kör elbilen om bensinbilen

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.