Nästa artikel
Volvo XC60 fortsatt i topp
Nyheter

Volvo XC60 fortsatt i topp

Publicerad 1 november 2017 (uppdaterad 1 november 2017)
Volvo XC60 blev Sveriges mest nyregistrerade bil i oktober. Av de 2.389 bilarna som registrerades in utgjorde nya generationen XC60 drygt hälften.
När oktober månads nyregistreringar räknas samman visar det sig att Volvos mellansuv behåller ledningen.
Under oktober 2017 registrerades 32.112 nya personbilar, vilket är en ökning med 0,9 procent jämfört med samma månad förra året. Fortfarande är Volvo XC60 populäraste bilen i registreringssiffrorna. Volvo säger att fördelningen är ungefär 50/50 mellan nya generationen XC60 och utgående Classic-versionen. På andraplats återfinns Volkswagen Golf och Volvo S90 och V90 sammanräknade hamnar på bronsplacering.

Andelen nyregistrerade dieselbilar minskade med 10,2 procent i oktober och utgjorde totalt 46,1 procent av alla nybilsregistreringarna under perioden. Hittills i år ligger dieselandelen på 50,4 procent jämfört med 52,8 procent samma period förra året.

2.135 stycken nya supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, registrerades in under oktober månad.
– Nyregistreringarna av supermiljöbilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, ökade med 82 procent i oktober och med 43 procent hittills i år. Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna i oktober var 6,6 procent jämfört med 3,7 procent i oktober förra året. Det är visserligen en uppgång från låga siffror, men den ökade andelen supermiljöbilar är positiv och bidrar till minskade utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, som sammanställt statistiken.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)



1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 535 st.

2. Kia Optima, laddhybrid, 277 st.

3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 213 st.

4. Volvo XC60, laddhybrid, 138 st.

5. Volvo V60, laddhybrid, 132 st.

6. Renault Zoe, elbil, 119 st.

7. Volvo XC90, laddhybrid, 82 st.

8. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 66 st.

9. Kia Niro, laddhybrid, 59 st.

10. Volkswagen e-Golf, elbil, 77 st.



 

Bilmärkenas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)



1.Volvo: 6575 st, 19,7%

2. Volkswagen: 5233 st, 15,1%

3. Toyota: 2115 st, 6,0%

4. Kia: 2017 st, 6,1%

5. Audi: 1850 st, 5,3%

6. BMW: 1753 st, 5,8%

7. Mercedes: 1635 st, 5,3%

8. Skoda: 1567 st, 4,6%

9. Renault: 1107 st, 3,7%

10. Ford: 865 st, 3,2%

 

Bilmodellernas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, modell, antal registreringar)



1. Volvo XC60: 2389 st.

2. Volkswagen Golf: 2049 st.

3. Volvo S/V90: 1651 st.

4. Volkswagen Passat: 1609 st.

5. Volvo S/V60: 1432 st.

6. Volvo V40: 862 st.

7. Volkswagen Tiguan: 805 st.

8. Toyota Auris: 692 st.

9. Toyota Yaris: 604 st.

10. Skoda Octavia: 530 st.



Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-01 14:41
mw73

Sorgligt att se att VAG är störst i sverige.. hade hoppats på Volvo..
När gamla XC60 slutar tillverkas så kommer försäljningen av xc60 minska gissar jag.. ner 45%?

#2 • Uppdaterat: 2017-11-01 15:30
Oomkullrunkelig

mw73, det står ju att Kinamärket Volvo har sålt 6 575 bilar i Sverige och har en marknadsandel på 19,7 % medan tyska VW har sålt 5 233 bilar och har 15,1 % av den svenska marknaden. Problemet är istället att Volvo redan har missat tåget när det gäller laddhybrider och har satsat på det urtida bränslet diesel.

#3 • Uppdaterat: 2017-11-01 15:37
Mattse

Vem/vilka är det som fortfarande köper gamla modellen av XC60? Marknaden är helt mättad på den modellen.

Det måste vara de som bara lever i nuet och struntar helt i andrahandsvärdet då deras bil om några år ska konkurrera med 10 000 tals andra begagnade XC60, där de flesta dessutom har dieselmotor vilket inte lär bli allt för attraktivt framöver.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-01 15:39
christer_1

Men mw73 skrev ju VAG Oomkullrunkelig!

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Undrar hur många av dom som är sålda till privatpersoner? Skulle gissa på 5 %
Ser man på tvåan Golf skulle jag gissa på 95%
Statlig subventionering av onödigt stora och dyra bilar via förmånsbil/personalbil. Är det Bra eller missar det fullständigt målet?

#6 • Uppdaterat: 2017-11-01 17:51
Rullle

Matte, Det lät så även när jag köpte en V70 för 12 år sedan. Inköpspris, service, reparationer, däck har hittills på 12 år kostat ca 300 000 kr. Jag kan sälja den privat för 40 000.
XC 60 lär få en liknande framtid
Volvo har i Sverige en svårslagen driftsekonomi. Är förmodligen den och säkerheten som gör att det säljs nästan " onaturligt " många Volvo i Sverige.
Angående VAG bilar är det ännu märkligare att det säljs så många bilar av märket i Sverige. Med tanke på den bristande kvalité de har. Det ju många andra bilmärken som har bättre produkter än VAG och som jag skulle välja istället.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-01 17:53
40-talisten

För ViB:s läsare torde det vara intressantast att få veta 10-i-topp för endast privatköpta bilar. Är det så svårt att få fram en sådan lista?

#8 • Uppdaterat: 2017-11-01 18:10
L. Mäkinen

Prislappen på utgående XC60 har ju varit betydligt rimligare än för den nya. De kampanjer som fanns för några månader sen lär vara tillräckliga för att kompensera för att man får sämre betalt i andra hand.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-01 18:24
HT19

Märkligt att Toyota fortfarande är kvar på listan?

#a • Uppdaterat: 2017-11-01 18:34
GF

@40-talisten.
Just har jag tar fram från Bil Sweden och sortera 10 - i - topp med fysiska gäller oktober 2017.

Volvo 1759 st.
Volkswagen 1543 st.
Kia 1045 st.
Toyota 1014 st.
Skoda 636 st.
Audi 559 st.
Renault 552 st.
Nissan 436 st.
Seat 410 st.
Mazda 372 st.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.