Andelen nyregistrerade dieselbilar minskade med 10,2 procent i oktober och utgjorde totalt 46,1 procent av alla nybilsregistreringarna under perioden. Hittills i år ligger dieselandelen på 50,4 procent jämfört med 52,8 procent samma period förra året.
2.135 stycken nya supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, registrerades in under oktober månad.
– Nyregistreringarna av supermiljöbilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, ökade med 82 procent i oktober och med 43 procent hittills i år. Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna i oktober var 6,6 procent jämfört med 3,7 procent i oktober förra året. Det är visserligen en uppgång från låga siffror, men den ökade andelen supermiljöbilar är positiv och bidrar till minskade utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, som sammanställt statistiken.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 535 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 277 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 213 st.
4. Volvo XC60, laddhybrid, 138 st.
5. Volvo V60, laddhybrid, 132 st.
6. Renault Zoe, elbil, 119 st.
7. Volvo XC90, laddhybrid, 82 st.
8. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 66 st.
9. Kia Niro, laddhybrid, 59 st.
10. Volkswagen e-Golf, elbil, 77 st.
(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)
1.Volvo: 6575 st, 19,7%
2. Volkswagen: 5233 st, 15,1%
3. Toyota: 2115 st, 6,0%
4. Kia: 2017 st, 6,1%
5. Audi: 1850 st, 5,3%
6. BMW: 1753 st, 5,8%
7. Mercedes: 1635 st, 5,3%
8. Skoda: 1567 st, 4,6%
9. Renault: 1107 st, 3,7%
10. Ford: 865 st, 3,2%
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo XC60: 2389 st.
2. Volkswagen Golf: 2049 st.
3. Volvo S/V90: 1651 st.
4. Volkswagen Passat: 1609 st.
5. Volvo S/V60: 1432 st.
6. Volvo V40: 862 st.
7. Volkswagen Tiguan: 805 st.
8. Toyota Auris: 692 st.
9. Toyota Yaris: 604 st.
10. Skoda Octavia: 530 st.
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sorgligt att se att VAG är störst i sverige.. hade hoppats på Volvo..
När gamla XC60 slutar tillverkas så kommer försäljningen av xc60 minska gissar jag.. ner 45%?
mw73, det står ju att Kinamärket Volvo har sålt 6 575 bilar i Sverige och har en marknadsandel på 19,7 % medan tyska VW har sålt 5 233 bilar och har 15,1 % av den svenska marknaden. Problemet är istället att Volvo redan har missat tåget när det gäller laddhybrider och har satsat på det urtida bränslet diesel.
Vem/vilka är det som fortfarande köper gamla modellen av XC60? Marknaden är helt mättad på den modellen.
Det måste vara de som bara lever i nuet och struntar helt i andrahandsvärdet då deras bil om några år ska konkurrera med 10 000 tals andra begagnade XC60, där de flesta dessutom har dieselmotor vilket inte lär bli allt för attraktivt framöver.
Men mw73 skrev ju VAG Oomkullrunkelig!
Undrar hur många av dom som är sålda till privatpersoner? Skulle gissa på 5 %
Ser man på tvåan Golf skulle jag gissa på 95%
Statlig subventionering av onödigt stora och dyra bilar via förmånsbil/personalbil. Är det Bra eller missar det fullständigt målet?
Matte, Det lät så även när jag köpte en V70 för 12 år sedan. Inköpspris, service, reparationer, däck har hittills på 12 år kostat ca 300 000 kr. Jag kan sälja den privat för 40 000.
XC 60 lär få en liknande framtid
Volvo har i Sverige en svårslagen driftsekonomi. Är förmodligen den och säkerheten som gör att det säljs nästan " onaturligt " många Volvo i Sverige.
Angående VAG bilar är det ännu märkligare att det säljs så många bilar av märket i Sverige. Med tanke på den bristande kvalité de har. Det ju många andra bilmärken som har bättre produkter än VAG och som jag skulle välja istället.
För ViB:s läsare torde det vara intressantast att få veta 10-i-topp för endast privatköpta bilar. Är det så svårt att få fram en sådan lista?
Prislappen på utgående XC60 har ju varit betydligt rimligare än för den nya. De kampanjer som fanns för några månader sen lär vara tillräckliga för att kompensera för att man får sämre betalt i andra hand.
Märkligt att Toyota fortfarande är kvar på listan?
@40-talisten.
Just har jag tar fram från Bil Sweden och sortera 10 - i - topp med fysiska gäller oktober 2017.
Volvo 1759 st.
Volkswagen 1543 st.
Kia 1045 st.
Toyota 1014 st.
Skoda 636 st.
Audi 559 st.
Renault 552 st.
Nissan 436 st.
Seat 410 st.
Mazda 372 st.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.