Det så kallade bonus/malus-systemet fick svidande kritik när Riksrevisionen släppte sin rapport tidigare i år.
Systemet går ut på att köpare av elbilar och laddhybrider får en bonus på upp till 60 000 kronor medan köpare av de flesta andra bilar utan el- eller hybriddrift istället får betala en straffskatt under tre års tid.
Kritiken gick bland annat ut på att systemet kostar för mycket jämfört med andra åtgärder på transportområdet. Men rapporten fick i sin tur hård kritik från andra håll som hävdar att bonus/malus mycket effektivt ställt om till en mer elektrifierad bilflotta.
Volvo är generellt sett positiva till bonus/malus men företagets presschef Karin Wik säger i en intervju med Svenska Dagbladet att reglerna inte får ändras för ofta.
– Eftersom gränserna för att få bonus just ändrats borde de nu få ligga kvar åtminstone under 2021 och 2022. Alltför täta ändringar gör det svårt för konsumenterna att veta vad som gäller och hur man ska tänka kring sitt bilköp, säger hon.
Volvo står just nu för fyra av de tio populäraste nya laddhybriderna i Sverige, enligt statistik från Bil Sweden, men den eldrivna versionen av Volvo XC40 ska börja levereras först senare i år.
– Med tanke på att bilflottan inte kan bli fullt elektrifierad över en natt borde man också kunna ge skattefördelar till nya dieselbilar som är godkända för att köras på det fossilfria drivmedlet HVO100, säger Karin Wik till tidningen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkigt att man blundade för länge.
Nepp, skulle varit för tre år sedan, de är för sent ute..
Sent ska syndaren vakna.
What?! Är Håkan Samuelsson på väg ut?
Nej, varför skall man införa ett bonus-system för bilar som KAN köra på ett visst bränsle.
Så typiskt VOLVO.
Samma sak som när etanolen var inne, en VOLVO V70 2.5FT, drog mer än 1,5 liter etanol om man körde på E85.
Var många som tankade dessa med bensin men fick sin bonus.
Samma sak skulle det bli med detta, en massa bonus till dieselbilar som fortsätter gå på diesel.
Ehm, nej jag tycker inte det ska vara bonus för HVO-bilar.
En dieselbil ska inte få bonus, den kan ju fortfarande tankas med fuldiesel även om den klarar renare bränsle, alltså är det i så fall bränslet som ska få hjälp på traven. Volvo får skylla sig själva att de satsat fullt ut på gammal teknik ända in i kaklet.
Ett av de stora problemen för biltillverkarna och Volvo i synnerhet är att reglerna ser olika ut beroende på vilken marknad man utgår från. Sverige är en ytterlighet ifråga om koldioxid, och avviker kraftigt mot i stort sett samtliga av världens länder. Detta får genomslag på de producenter som verkar på en global marknad men samtidig är kraftigt beroende av svenska förhållanden för både produktion som försäljning.
Volvos förslag är inte bra. Det är enbart ett sätt att försöka kompromissa med det grundläggande felet, d.v.s bonus/malus. Det senare är ett hafsverk sprunget ur en fantastisk och idealistisk syn (snarare än kunskap) och bör därför avvecklas snarast möjligt.
Men givet den politiska konstellation som vi har i Sverige lär vi få dras med dårskapen i alla fall fram tills 2022. I nästa val kommer arbetslösheten och underskotten i de offentliga och privata budgeterna drivit undan alla former av fundamentalism. Det kommer helt enkelt inte finnas något utrymme för navelskåderi. Följaktligen kommer då även de partier som drivit igenom dårskapen också att avsättas (trots deras försök att genomföra en tyst statskupp). Först då kan ett nytt regelverk där det slöseri som präglar dagens transporter att elimineras. Att elda för kråkorna gör nämligen ingen glad.
Det som man möjligen kan tycka är trist är att det nu är gamla och sjuka som får betala priset för det man pysslat med. Något som inte minst kommer till uttryck nu i Covid-19 och som också blivit uppmärksammat i internationell press. Ja till och med statsmedia rapporterar om dumheterna (även om man givetvis sedan inte förklarar de underliggande sambanden).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3dOzR/darfor-har-tyskland-sa-fa-doda-i-corona
MVH AL
Intelligentes, (#10).
Det kommer ta några månader till innan de värsta belackarna vaknar ur dvalan. Förhoppningsvis är det inte försent då.
https://www.dn.se/ekonomi/corona-sliter-sonder-varldsekonomin-framfor-vara-ogon/
MVH AL
Tungt nu för Volvo... de kanske skulle fundera på att göra bilarna lättare? Men nej så...det går inte för sig... då blir de osäkra... vilken rävsax de hamnat i!? Eller skall man säga inmålade i ett hörn?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.