Volvo fortsätter att vara största bilmärke i Sverige, med en marknadsandel som uppgår till 20,6 procent. Volvo S90 och V90 blev vanligaste bilmodellen i registreringarna och S60/V60 – som just nu säljs i Classic-utförande och snart kommer att släppas i en ny generation – klättrade upp till andra plats. Volvo noterar också 135 registreringar av nya småsuven XC40, vilket gör att den placerar sig på plats 44 på listan.
Januari månads tredje mest nyregistrerade bil blev Volkswagen Passat med 1.051 bilar. Volkswagen blev också näst största märke i Sverige med 3.436 inregistreringar. På tredje plats hittar vi Toyota med 1.531 nyregistrerade bilar.
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med en fjärdedel i januari. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 41,1 procent. Nya supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till 1.624 stycken i januari i. Andelen supermiljöbilar av de totala nybilsregistreringarna var 7,1 procent.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 298 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 191 st.
3. Volvo V60, laddhybrid, 160 st.
4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 140 st.
5. Kia Niro, laddhybrid, 113 st.
6. Volvo S90/V90, laddhybrid, 112 st.
7. Volvo XC60, laddhybrid, 89 st.
8. BMW 330e, laddhybrid, 75 st.
9. Renault Zoe, elbil, 71 st.
10. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 53 st.
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo S/V90: 1994 st.
2. Volvo S/V60: 1098 st.
3. Volkswagen Passat: 1051 st.
4. Volkswagen Golf: 1004 st.
5. Volvo XC60: 697 st.
6. Volvo V40: 597 st.
7. Volkswagen Tiguan: 577 st.
8. Nissan Qashqai: 558 st.
9. Skoda Octavia: 492 st.
10. Mercedes E-klass: 362 st.
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trevlig bil! Hoppas det är bensinare så att det kommer ut några vettiga begbilar om några år. Just nu är det tji att köpa en 3-åring, bara fuldiesel... :)
Många nya Volvo, till och med V90 jag sett på senare tid har haft T3-5 istället för D3-5. Positivt även om förbrukningen skenar, men det beror mycket på att bilarna är för tunga.
Vargen tycker alltså att det är positivt med högre förbrukning och utsläpp av kolväten.
Bra, då vet vi!
MVH AL
V60 gillar jag inte. Alldeles för trång, känslig styrning och inte särskilt tyst. För att nämna något.
Vet inte vilken version du kört Axa men om vi bortser från det klena utrymmet där bak -som jag också finner besvärande - så tycker jag att drivlina och ljudkomfort är ok. Men köp med laminerade sidorutor.
MVH AL
Fabriken går väl på högvarv för att spotta ut en buffert innan den nya modellen sätts i produktion. Ryktet säger i april månad.
Diesel är kung!!
Vem köper V60 2018? Nuvarande version är ju urgammal och trång, konkurrenterna har långt före.
Isoderlund. Ja en ny A4 känns ju betydligt mer modern än en V60. Dock tycker jag inte att 3-serien är speciellt mycket mer modern, om vi bortser från att den har en överlägsen kördynamik.
Men snart är nya V60 här och den kommer att fatta ett nytt grepp om tjänstebilsmarknaden. Dessutom kommer den även i en supermiljöversion.
MVH AL
MVH AL
"Volvo S90 och V90 blev vanligaste bilmodellen ..." i Europa finns inte en Volvomodell bland 50 mest sålda ... kontraster!
Är Svenne hemmakär eller har inte europeerna upptäckt Volvo, tur att Kineserna finns!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.