Nästa artikel
Volvo V60 Plug-in Hybrid – officiell
Nyheter

Volvo V60 Plug-in Hybrid – officiell

Publicerad 21 februari 2011 (uppdaterad 22 februari 2011)
Elbil, hybrid och sportbil – Volvo menar att V60 Plug-in Hybrid är alltihop. Premiär på bilsalongen i Genève, säljstart 2012.

 

Volvo avslöjar nu detaljerna om nya Volvo V60 Plug-in Hybrid som premiärvisas på bilsalongen i Genève första veckan i mars.

– Nu visar vi än en gång vårt ledarskap på miljösidan genom att blir först med att ta hybridtekniken in i en ny dimension, kommenterar Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.

Bilens framhjul drivs av samma turboladdade dieselmotor på 2,4 liter som i Volvos motorprogram benämns D5. Via en sexstegad automatlåda levererar dieseln 215 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 newtonmeter.

Bakaxeln drivs i sin tur av en elmotor på 70 hästar och 200 newtonmeter som hämtar kraft från ett batteripaket av typen litiumjon som placerats under bagageutrymmet.

Tre körlägen
Med knappar på instrumentpanelen kan föraren välja mellan tre körlägen: Pure, Hybrid eller Power.

Pure innebär eldrift, bortkopplad förbränningsmotor och en räckvidd på upp till fem mil. Toppfarten stryps till 120 km/tim.

Hybrid betyder att diesel- och elmotor arbetar tillsammans för att pressa förbrukningen ned till 0,19 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 49 gram/km. Med laddat batteri och full bränsletank kan bilen köras 120 mil.

Körläget Power innebär slutligen att motorerna används fullt ut för bästa möjliga prestanda. Kombinerad effekt blir 285 hästar, tillräckligt för att klara sprinten från noll till hundra på sportbilssnabba 6,5 sekunder.

– Tekniken är fortfarande under utveckling och provning. Men bilen ger en mycket klar fingervisning om vad kunderna kan vänta sig när plug-in hybriden börjar säljas nästa år, säger Stefan Jacoby som indikerar att modellen inte är långt från att bli produktionsfärdig.

Kan laddas på tre timmar
Volvo V60 Plug-in Hybrid har tagits fram i samarbete med energibolaget Vattenfall och laddas i vanliga eluttag på 230 volt. Laddtiden beror på strömstyrkan: 7,5 timmar med 6 ampere, 4,5 timmar med 10 ampere och 3 timmar med 16 ampere.

Bilen som ställs ut i Genève är lackad i vitt samt utrustad med lätta fälgar med lågt luftmotstånd samt lättrullande däck från Pirelli. Andra skillnader jämfört med vanliga V60 är information om räckvidd och batterinivå intill mätartävlan och att golvnivån i bagageutrymmet höjts sex centimeter för att omsluta batteripaketet.

Vad Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer att kosta är fortfarande oklart. Vi gissar på ett utgångspris mellan 400 000 och 500 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Plug-in Hybrid?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-21 15:26
skoda prisvärd (ej verifierad)

en modern diesel går 150 mil på en tank !!!!
ingen vinst med dyr hybrid.!!!!

#2 • Uppdaterat: 2011-02-21 15:30
SMH (ej verifierad)

klart snyggaste hybridkombin hittills!

#3 • Uppdaterat: 2011-02-21 15:46
Laja (ej verifierad)

Re: Skoda prisvärd. - totala körsträckan på en tank kan också bero på hur stor tank bilen har. Kanske har man minskat den för att få plats med batterierna.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-21 15:59
Andreas L (ej verifierad)

Helt klart intressant teknik... men på tok för dyr!!

#5 • Uppdaterat: 2011-02-21 16:00
Ted Svensson (ej verifierad)

Fantastisk ny teknik, men ännu är den för dyr. Den besparing man gör på bränsle (0,19 l/mil) äts upp av dyrt inköp (ca 0,5 milj kr). Ännu är det för tidigt att veta serviceintervaller och kostnader för det.

Tror vi får vänta 6-8 år till innan man kan få en V60 laddhybrid med D3 motor med ett pris på 259.000 inkl. Momentum-paket. Det är DEN jag vill ha.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-21 16:33
789 (ej verifierad)

Volvo är på framfart. Igen. Dock är priset för högt för att den ska vara intressant för den breda massan bilköpare även om bränsleförbrukningen är otroligt låg. Pay off tiden på denna fina bil blir förstås kortare ju högre oljepriset blir men då ökar väl elpriserna också...

#7 • Uppdaterat: 2011-02-21 16:45
skoda prisvärd (ej verifierad)

en marknasföringsprodukt utan verklighetsförankring.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-21 18:04
Roy J

Naturligtvis är den alldeles för dyr! Men nånstans måste ju det hela börja.
Toyota har ju helt klart ett försprång, liksom rimligen Honda, men tekniken i sig är ju inte så komplicerad. (Snarare har Toyota krånglat till det lite i onödan.) Problemet ligger snarare i att det ännu inte finns några massproducerade komponenter som till de nuvarande bilarna.
Liknande skapelser har visats tidigare av olika tillverkare. På papperet har de alltid bra data, men...

#9 • Uppdaterat: 2011-02-21 19:44
Roger Skagerström (ej verifierad)

Sporbil höhöhööhö. Volvo är lite väl frikostiga där tror jag ;)

Men i övrigt skitbra koncept. En HELT VANLIG bil med produktionsdugligt plug-insystem. Trots att jag är Japan-älskare in i själen så skulle jag nog trots allt välja en V60 framför en kommande Prius Plug-in. Slippa konstig design och miljömupps-stämpel. Om inte Priusen nu råkar vara betydligt bättre. Och pengarna inte styrde.

#a • Uppdaterat: 2011-02-21 19:50
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Volvo har inte byggt någon sportbilsliknande bil sedan 1800 och inte ens den var någon riktig sportbil. Men bakhjulsdriven och en sportig kaross hade den.

För dyr. Elbilar duger inte i lilla Sverige. Biogasbil skare va!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.