Nästa artikel
Volvo lanserar dieselhybrid 2012
Nyheter

Volvo lanserar dieselhybrid 2012

Publicerad 6 oktober 2010
Volvo kombinerar el och diesel i en ny laddhybrid som ska introduceras 2012. Den elektriska räckvidden blir fem mil och batterierna ska kunna laddas på fem timmar.

Volvos framtid är elektrisk, det slog nya koncernchefen Stefan Jacoby fast vid en presskonferens på bilsalongen i Paris.

I början av 2011 ska elbilen Volvo C30 DRIVe Electric tillverkas i en mindre serie för att därefter testköras runt om i världen.

Men redan året därpå, 2012, planerar Volvo att lansera en ny laddhybrid med el- och dieselmotor.

– Vi kommer att sätta en standard för industrin, säger Stefan Jacoby.

Bilen ska bygga en befintlig plattform där batteri och elmotor placeras i en konventionell drivlina. Metoden gör att Volvo snabbare kan få ut tekniken på marknaden jämfört med att utveckla en helt ny bil.

Fem mil på el
Med ström från ett litiumjonbatteri ska elmotorn klara att driva bilen i fem mil. När laddningsnivån har sjunkit till noll kan batteriet laddas genom ett vanligt vägguttag, fem timmar för full laddning.
 
Elmotorn kan också ge extra vridmoment vid låga varvtal. Dieselmotorn i sin tur används vid höga hastigheter eller nära batterierna är urladdade.
 
Den totala räckvidden anges till 120 mil med ett genomsnittligt CO2-utsläpp på 49 gram/km och en förbrukning på 0,19 liter/mil.

Volvo poängterar dock att inköpspriset för laddhybriden beräknas bli betydligt högre jämfört med en vanlig dieselbil. Batterierna är fortfarande dyra, men priset ska vägas upp av att bränslekostnaden kapas med två tredjedelar.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos satsning på hybridbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-12 06:40
Hanzzon

Så kommer vi till det intressanta då, vad kommer dessa Volvo-bilar egentligen att kosta? Det borde ju Volvo veta vid det här laget om dom så snart kommer att lanseras?
Sen kan man fråga sig hur lång livslängden på batteriet blir om man kan ladda ur det till till noll som det står, fördelen är att man kan pressa ut fler mil på elkörning ur batteriet men det brukar inte vara så optimalt för batteri-livslängden att kunna ladda ur batterierna till noll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.