Vi Bilägares representant i Årets Bil-juryn, Tommy Wahlström, befinner sig i italienska Verona. Han är där, som första svenska journalist, för att köra Volvos nya vapen mot BMW 1-serie, Audi A3 och Mercedes A-klass.
– Det här är ingen familjebil, det är snarare en liten bil med premiumkänsla, hög säkerhet och med mycket prylar man kan få till, säger Tommy Wahlström.
– Jag tycker att den är snygg och jag tycker att den ser lite egen ut och den hänger väl ihop med Volvos nya formspråk. Den har också väldigt fina köregenskaper, är lätthanterlig, men du köper inte den här bilen för att du vill ha en rymlig bil.
Den är trång?
– När jag först satte mig i bilen slog jag knät i mittkonsolen, sedan sköt jag stolen längre bak och då fungerade allt, men då kan jag inte sitta bakom mig själv, då kommer jag inte in.
Hur är den att köra?
– Den har väldigt fina köregenskaper, som sagt. Jag har kört på bergsvägarna här med D2 och det är den snålaste varianten med en 1,6-liters dieselmotor på 115 hästar, som ska dra 3,6 l/100 km och släppa ut 94 gram/km.
– Den är ganska högt växlad så man får kämpa med växelspaken för att komma upp i bergen. Men den ligger väldigt fint på vägen. Sedan är fjädringen ganska fast, det är inte någon glidare, utan mer åt sporthållet. Man har skruvat V40 lite hårdare för att få den lite tuffare och sportigare att köra.
Om du jämför med BMW 1-serie och A3?
– Nuvarande Audi A3 har ju ingen chans, den här går mycket bättre. Nya Audi A3 har jag inte hunnit köra ännu. Och BMW 1-serie, jag tycker om den också, men jag tror inte Volvo hamnar långt efter, om det ens blir efter, när det gäller körkänsla.
Fokus ligger också på säkerhet?
– Det är ju det som är grejen med den här bilen. Volvos representanter säger att Volvos kunder inte accepterar en bil som bara uppfyller högsta säkerhetsklassen. Volvo har högre målsättning än så.
– V40 har den här nya fotgängarkrockkudden och City Safety som standard och inuti har den knäkrockkudde för första gången på en Volvo. Det kan man också se som ett bevis för att den här bilen inte är så stor, instrumentpanelen har krupit så nära att man behöver knäkrockkudde. Sedan finns som tillval Pedestrian Protection, att bilen upptäcker fotgängare, och adaptiv farthållare med autobroms.
– Volvo säger att det här är den första mindre bilen med allt det här, det har inte funnits tidigare. De säger också att deras målsättning är att göra V40 klassledande på tre punkter: säkerhet, köregenskaper och bränsleförbrukning.
Hur klarar man det?
– Säkerheten har jag inte kunnat testa, gudskelov, men det ser väldigt bra ut på pappret. Den är trevlig att köra, men om den är bättre än BMW, Audi och Mercedes får vi testa hemma. Sedan är bränsleförbrukningen med D2 väldigt bra, men den är ju uppmätt i laboratorium, vad som händer i verkligheten är en annan femma.
När kommer den till Sverige?
– Introduktion i månadsskiftet augusti/september. Och den kommer att tillverkas i Volvos belgiska fabrik i Gent.
Och priset blir?
– Priserna börjar på 225 000 kronor för D2, diesel, på 115 hästar och T3, bensin, på 150 hästar. Men då är det rena basbilen utan någonting extra.
– Om man sedan ska ha säkerhetspaketet Driver Support så kostar det 19 900 kronor, det kommer säkert många köpa till. Sedan har vi första utrustningspaketet som heter Kinetic, 15 000 kronor, och det kommer säkert många köpa till. Sedan har vi ett paket med digital instrumentering för 5 900 kronor, men det är gratis på de första 1 000 bilarna, så först till kvarn.
– Det blir säkert uppåt 260 000 eller 270 000 kronor ganska snabbt, det är ingen billig bil det här, det ska man ha klart för sig.
Sammanfattningsvis, vilka är de stora plusen?
– Kul att köra, hög säkerhetsnivå, snygg.
Och minusen?
– Trång och dyr.
Läs hela provkörningen av nya Volvo V40 i Vi Bilägare 9/2012. Tidningen utkommer i butik den 12 juni och anländer hos prenumeranter från den 5 juni.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V40?
Lansering i Kina?
– Volvo antyder att V40 kommer att introduceras i Kina så småningom, men inte i USA.
Fler karossvarianter?
– Volvo säger att det är mer på gång och att vi säkert kan gissa själva. Det har ju redan läckt ut bilder på XC40, den lilla suvvarianten som är lite högre. Men de säger också att det beror på hur det går, skulle bilen bli en succé är det möjligt att man tar fram fler varianter.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det ska bli intressant att höra om testet mellan konkurrenterna. Priset ligger ju där nya A-klass bör hamna. 224.900 börjar B-klassen på idag. A-klassen lär ju inte bli dyrare. En tuff match väntar Volvo.
Gillar inte de högt uppdragna sidorna. Får känslan av att man kanske kan känna sig instängd tack vare detta. Sikten snett bakåt måste vara den sämsta någonsin på en Volvo. Bakdelen ser bara konstig ut.
Endast rakt framifrån ser bilen någorlunda hyfsad ut.
Riktigt tuff lite bil, tack och lov så har den inte fått den skelögda myrsloks-fronten från S60/V60!
Jag instämmer faktiskt helt i Hackenbuschs kommentar.
Låt gå för att de velat ge bilen ett massivt uttryck, en soliditet förenad med sportighet, vilket låter som en motsägelse, men de har faktiskt lyckats ganska bra.
Men det massiva har gått till överdrift. Trenden med allt mer plåt över bakhjulen och allt smalare sidorutor är här driven ytterligare ett steg. Ännu mer instängdhet och obefintlig bakåtsikt.
Vad blir nästa steg? Diagonala glas-stripes längs sidorna?
Sen kan man notera att på nya bilar så försvinner de ansatser till något som liknar stötfångare alltmer. Här får man verkligen passa sig när man parkerar.
Redan föregångaren var löjligt trång i baksätet - och den här verkar inte bättre.
Varför kan inte en så välbyggd bil med fantastisk utrustning få leva på sina egenskaper utan att gömma sig bakom ett överdrivet yttre? Visst hade det väl funnits plats för åtminstone lite förnuft.
Där sade du något Roy som jag inte tidigare tittat närmare på när det gäller denna bilen. Stötfångarna är totalt bortblåsta på nyare bilar och på denna Volvon ser det faktiskt ut som att om man har otur och kör emot något där framme så verkar det som om grillen får ta hela smällen och detta blir väl kanske inte helt billigt att reparera.
Jag skulle nog inte ens vilja snudda något med den här fronten. Den minsta repa syns ju.
Kör in i en stolpe och hela frontplåten måste bytas - inklusive grillen, nummerplåten och troligen LED-ljusen. Kanske kan man flytta över sensorer och spolare.
De där LED-strpsen, förresten. Jag antar att de ska vara någon form av positionsljus. Där nere. Syns ju jättebra. Inte. Och var monteras kurv-/dimljus?
Jag blir riktigt nostaliisk när jag tänker på hur bra Saab ordnade det för oss.
Teknikens Värld roade sig med att köra in i en stolpe flera gånger. Var man petig så kunde man byta dekorbandet som spänts längs framdelen av stötfångaren. Efter många påkörningar på samma ställe så fick man kränga av gummihöljet och byta ett av cellplastblocken, som i dagens priser väl skulle kosta några hundralappar.
Man kunde alltid försiktigt köra emot vad det vara månde. I värsta fall fick man putsa upp gummit lite.
Inte har utvecklingen alltid varit till det bättre.
Det finns en nivå där flärden och lyxen bara blir löjlig. Och då är jag ändå mycket intesserad av design och konstnärliga uttryck.
AL, du har nog rätt beträffande kurvljusen.
Skrev "frontplåten" väl medveten om att den är av plast. Ungefär av samma anledning som att man säger glas även om de är tillverkade av plast - plastglas. Borde kanske skrivit "frontsektionen" eller bara "fronten".
Jag har svårt att uppskatta design när den inte är annat än just design. Konst är en helt annan sak- den ska inte fylla en funktion.
När jag själv byggt något, så har jag alltid eftersträva maximal funktion OCH ett snyggt utseende. Aldrig bara utseendet.
Håller med flertalet av kommentarerna här; snygg bil men ömtåliga "kofångare". De flesta moderna bilar har ju dessa plastsjok som verkligen är ömtåliga. Eftersom de heller inte är genomfärgade (ja möjligen då bortsett från de vita (ja, jag vet, vit är ingen färg)), så blir ju minsta påstötning synlig. Lätt att byta; ja. Dyrt; ja. Opraktiskt; ja. Snyggt; vete f-n.
En notering som jag ser det; skärmarna fram blir mindre och mindre. Vilken tillverkare blir den förste att även göra framskärmen i plast. En plåtskärm bidrar sannolikt till styrkan i strukturen, men det borde väl kunna fixas på designstadiet så att plasten bara blir ett skal utan "värde".
Ogillar den mer och mer.
Fronten ok och rakt bakifrån är den rätt stilig. Men från sidan..Barf!
Alldeles för mycket plåt mellan bakre hjulhus och sidorutan. Att en familjebil,(även om den ska appellera till yngre och sportigare kunder), har ett så instängt baksäte är bara löjligt.
En fyrdörrars Volvo som är opraktisk och nästan lika dyr som premium-tyskarna..Nej tack!
Att nya bilar har enfärgade plastbitar fram och bak är nog ett mode man drivit fram för att det är billigt att tillverka.
Jag vill se bilen i verkligheten innan jag tycker nåt om utsidan.
Sikten snett bakåt är inte så viktig som somliga tror. Särskilt inte på korta bilar. Jag har aldrig saknat stora sidorutor längst bak. Man använder dom ju inte i verkligheten.
En faktor som påverkat utvecklingen är att sidokrockskydden i dörrarna tar mer plats nuförtiden och bagageutrymmets golv ligger också högre för att rymma batterier och elmotorer för hybriddrifter.Det kan finnas tekniska förklaringar till en del av senaste modet.
Ett mode som jag inte gillar är alla nästan svarttonade rutor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.