Vi Bilägares Calle Carlquist har tillbringat dagen i byn Kall i Jämtland, där temperaturen passande nog hållit sig kring 20 minusgrader. På programmet står provkörning av nya Volvo V40 i Cross Country-utförande. Modellen som testas är bensinvarianten T5 AWD med 254 hk och fyrhjulsdrift.
Vi ringer upp honom och frågar vad han tycker om bilen. Själva provkörningen publiceras i Vi Bilägare nr 2, som utkommer i butik den 12 februari.
Vilken är den viktigaste nyheten?
– Cross Country-versionen är 40 millimeter högre än vanliga V40 och känns som en annan bil, säger Calle Carlquist.
På vilket sätt?
– Det är enklare att komma i och ur bilen och från förarplats upplevs bilen tack vare den ökade markfrigången som större än vanliga V40, men kaross- och innermått är förstås de samma. Fjädringsvägen är längre och sättningen lite mjukare på Cross Country, vilket gör den trevligare att köra och mer tilltalande som helhet. Vi har bland annat kört på isbana och där fungerar bilen alldeles utmärkt.
Något negativt?
– Den är förstås påkladdad en massa karossdetaljer man kan tycka lite vad man vill om.
Hur ser det ut med priser och utrustning?
– Prispåslaget jämfört med standard-V40, med samma utrustningsnivå, är 15 000 kr. T5 AWD som jag har kört kostar 336 900 kr. Just nu är det den enda versionen med fyrhjulsdrift men Volvo stänger inga dörrar för att det kan bli ändring på det. Under vecka fem, i slutet av januari, kommer V40 Cross Country ut i bilhallarna. D2-versionen med framhjulsdrift och 115 hk är billigast, från 270 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40 Cross Country?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna "tvärsöverlandet" Volvon väcker inga starkare känslor. Har aldrig varit svag för en massa (plast?) påhäng av olika slag för att bilen skall se ut som om man kunde köra den precis var som helst.
Denna version är inte högre invändigt än den gamla, den har bara höjd markfrigång men bilen har ju samma kaross som tidigare så detta med bättre utrymmen är en illusion. Tänk vad människor kan luras av att fjädrarna är längre... En opraktisk bil blir inte mer praktisk bara för att fjädringen har höjts.
Volvo Cross Country är kinesbilen alla uttalar namnet på fel. Volvo-ägarna säger kauntry, kaunt, som i engelskans count = greve, inte som i country = land... Förresten får man numera ett helt års konsumtion av kinesiska nudlar när man köper en Volvo. Ligger i bakluckan.
Bättre insteg i bilen? Större däck (från V70 enligt TV) = bättre komfort, ifall dom på riktigt menar att däcken är större, inte bara fälgarna.
Raphael: Helt sant, men bilen blir HÖGRE! :)
336900:- för en bil i Golfklass, men som är avsevärt mindre och obekvämare än en Skoda Yeti?
Men stolarna är som vanligt superba.
Det är märkligt att 4WD bara finns till de dyra motoralternativen. Förmodligen för att 4WD-system är dyra att tillverka. För att få en bättre förtjänst så finns det bara till de dyrare modellerna.
Tycker allt den är snyggare än vanlig V40. Sänk den så den blir en vanlig V40 :p Det svarta i nosen gjorde den gott, förminskade myrslokslooken en aning.
Oomkullr...."att uttala något på fel", är det en kinesisk översättning av svenska?? Inte lätt att vara språkgeni.
Bland de absolut fulaste bilarna jag sett bakifrån. Det ser ut att vara ett himla plotter och de extremt odugliga bak/sidorutorna gör bakåtsikten nästan obefintlig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.