I samband med bilsalongen i Paris presenterade Volvo den nya Cross Country-varianten av V40. Bilen är fyra centimeter högre jämfört med vanliga V40 och med en rad nya detaljer, både utanpå och inuti, har bilen fått en mer robust framtoning.
Modellen börjar tillverkas i Volvos belgiska fabrik i Gent i november och de svenska priserna börjar från 255 000 kronor. Instegsmotorn är dieselalternativet D2 på 115 hästkrafter, med 3,9 l 100/km som angiven förbrukning.
Priset är 30 000 kronor högre jämfört med V40 med likadan motor, men då ska man komma ihåg att V40 Cross Country inte säljs utan utrustningspaketet Kinetic (15 000 kr). Därmed uppgår prispåslaget jämfört med V40 till 15 000 kronor.
Den som vill ha fyrhjulsdrift har bara ett alternativ att välja mellan, den femcylindriga 254 hästkrafter starka bensinmotorn T5 i kombination med automatlåda. Priserna börjar från 336 900 kronor och förbrukningen anges till 8,3 l/100 km.
Här följer den kompletta prislistan:
D2, 115 hk: 255 000 kr
D3, 150 hk: 270 000 kr
D4, 177 hk: 285 000 kr
T4, 180 hk: 270 000 kr
T5 AWD, 254 hk: 336 900 kr
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40 Cross Country?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett kjolpaket för 15.000 kr är nog vad man får räkna med. Att höja fjädringen kostar bara marginellt mer än standardfjädring. Om den har en "hasplåt" under motorn värd namnet vet jag inte.
Som vanligt får man inte fyrhjulsdrift till de billigare modellerna. Det är synd för de är de modellerna som är mer överkomliga för de flesta. Behovet av fyrhjulsdrift för folk handlar inte bara om att få ner hästkrafterna i marken för starka bilar.
Men eftersom fyrhjulsdrift har lägre ekonomiska marginaler (konkurrenterna sätter priset) än starkare motorer så måste kunden punga ut med pengar för en dyrare motor för att Volvo ska göra vinst på paketet totalt sett.
Undrar om man får in någon vuxen i baksätet om man har personer med 180cm längd i framsätena. Inte ens V70 har ju speciellt rymligt baksäte, så hur den kan vara så populär är för mig obegripligt. Visst, V40 kombi sväljer mer än S40, men det får man in ett par golfbagar utan att fälla baksätet?
Sen är ju bakåtsikten en ren katastrof. Fast det kanske inte räknas i säkerhetstänkandet?
Är det någon upplevd skillnad i hållbarhet"/felprocent" mellan Svensk- och Gentbyggda Volvo?
Precis Draxon!
Bakåtsikten är just den primära anledningen till att jag inte skulle överväga att köpa denna.
Thommys - AWD-system är dyrare än stora motorer. Genom att bara erbjuda det på de större dyrare motorerna kan man sätta ett lite lägre pris på det tillvalet, då den inte speciellt mycket dyrare motorn täcker en del av kostnaden :P
Det är min konspirationsteori ;) Sen har det säkert med att bilen helt enkelt blir för slö med för liten motor. Speciellt när det är små turbomaskiner lär effekttappet vid botten bli märkbart.
Intressant. Synd att fyrhjulsdriften inte finns i någon diesel.
Det måste Volvo ändra så småningom.
"Vanliga V40" gick väldigt fint när jag provkörde den, och den känns väldigt sober o påkostad.
Denna är säkert lika fin och kanske ännu komfortablare.
Kostar dock en stor slant, men som sagt FIN BIL.....
Att ha oklädd plast närmast rutorna på innerdörrarna ger för mig inget påkostat intryck och kvalitetskänsla. Det är sånt man kan förvänta sig av t ex den betydligt billigare Kia Venga, inte av ett bilmärke som försöker ta sig in i premiumsegmentet, dock utan att lyckas.
Min E90 och vad jag sett även nya F30 har också plast där. Läder/tyg/stoppad klädsel whatever finns bara sidorna runt dörrhandtagen och "armstödet" där elhissknapparna sitter.
Att desperat klä in allt man ser i läder ser mest billigt ut i mina ögon. Se många brittiska bilar där man i brist på att kunna göra plast med bra finnish klär in hela skiten i läder i hopp om att det ska se lyxigt ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.