Nästa artikel
Volvo V40 Cross Country officiell
Nyheter

Volvo V40 Cross Country officiell

Publicerad 19 september 2012 (uppdaterad 20 september 2012)
Med fyra cm högre sittposition, större hjul och hasplåtar är tanken att Cross Country ska vara en mer äventyrslysten version av V40.

Volvo har nu släppt fakta och bilder på V40 i Cross Country-version. Jämfört med en V40 i standardutförande har denna större hjul, lika stora som de som sitter på en Volvo V70, med fälgar upp till 19 tum. Under bilen hittas hasplåtar och föraren sitter fyra centimeter högre än i standard-V40.

Andra unika detaljer är mörka stötfångare, annorlunda mönster i grillen och upprättstående positionsljus.

V40 Cross Country lanseras i färgen som kallas Raw Copper, vilket även går igen i interiörens sömmar. Mittkonsolen i samma färg är valbar, likväl som fem olika läderklädsalternativ där några är tvåfärgade.

Baksätets ryggstöd kan både delas och fällas för att underlätta lastning och i bagageutrymmet finns ett hängande lastnät.

Fyrhjulsdrift är också ett tillval, men går endast få till T5-versionen med 2,5-liters turboladdad bensinmotor på 254 hk. Bränsleförbrukningen med detta motoralternativ uppges till 7,8 l/100 km.

Andra motoralternativ är T4 med 1,6-liters bensinmotor på 180 hk, vilken i V40 Cross Country ska förbruka 5,5 l/100 km. På vissa marknader finns också T5 i 2,0-litersversion med 213 hk samt T4 i 2,0-litersversion med 180 hk. På dieselsidan finns tre motorer. D4 är på 2,0 liter och 177 hk och förbrukar 4,4 l/100 km. D3 på 2,0 liter och 150 hk. Den snålaste varianten är dock 1,6-liters D2 på 115 hk som ska förbruka 3,8 l/100 km.

Alla versioner kan fås med antingen 6-växlad manuell växellåda eller 6-växlad automat, förutom T5 som endast kommer med automat och D2 som endast kommer säljas med manuell växellåda. Alla bilar är utrustade med start-stopp-teknik.

På den fyrhjulsdrivna T5-versionen finns något som Volvo kallar Hill Descent Control som automatiskt reglerar bilens fart i nedförsbacke.

Fokus med Cross Coutryn ska ligga på Europa och Kina och bilen beräknas sälja i 17 000 exemplar per år. Den kommer att byggas i belgiska Gent från och med november 2012.

Volvo poängterar att V40 Cross Country är just en Cross Country, som ska vara lite mer diskret, och inte en XC. Modellen heter alltså inte XC40.

- Just där ligger skillnaden mellan våra XC och Cross Country modeller. En XC är en utpräglad crossover med framhävda designdetaljer och en upphöjd förarposition. En Cross Country är en uttrycksfull, mer kapabel version av en herrgårdsvagn eller kombikupé, säger Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy & Vehicle Line Management vid Volvo Personvagnar.

Här kan du se två filmer om bilen, varav en illustrerar fyrhjulsdriften och Hill Descent Control.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40 Cross Country?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-19 11:06
Rustan Werling

Nja, gillar inte den här plaststylingen av bilar för att sedan påstå att de är terrängbilar. Hasplåtar och plastlister och sen på med stora lågprofilsdäck.

Men den högre sittpositionen uppskattas.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-19 11:12
erito

Jag håller med Rustan,
Bilen? Gäsp. Jag är måttligt imponerad.
Gör gärna fyrhjulsdrivna bilar, men påstå inte att systemet är speciellt bra.
Och sminka inte grisen sådär fult :)

http://www.youtube.com/watch?v=i-17TFNzw-0

#3 • Uppdaterat: 2012-09-19 11:33
IngoS

Känns lika övertygande som att sätta halmhatt på en folkpartist för att få honom att framstå som klämmigare och ungdomligare. Bilen är snyggare utan.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-19 12:24
Peter i Sydney

Bra för grusvägen på väg till landet?

#5 • Uppdaterat: 2012-09-19 13:21
tedsvensson

Lite plastig i fronten, och synd att man gjort avkall på de snygga LED-strimmorna som karaktäriserar V40 och istället väljer uppåtstående ljus.
Annars är den ju hur snygg som helst och den högre markfrigången skadar verkligen inte (V40 är ganska - läs för - låg).

#6 • Uppdaterat: 2012-09-19 13:29
saabnisse

Varför i hela friden kan inte Volvo lyfta taket någon dm så att det går att ta sig in i bilen relativt smidigt?
Alla är ju inte ormmänniskor.

Då skulle den ju också få ett användbart baksäte för vuxna!

#7 • Uppdaterat: 2012-09-19 14:43
IngoS

En bra tanke Saabnisse. Bilen är för litet macho. Man kunde göra en V40 Express enligt gammalt Volvomaner och samtidigt ge det lilla extra bruksiga som målgruppen borde uppskatta. Fronten skulle behöva brutaliseras en aning. "Hasplåtar" har ingen uppgift att fylla om det inte är riktiga hasplåtar. Vore de det borde de åtminstone bucklas och repas lite från början (samma idé som stentvättade jeans) för att förta känslan av parfymering?

#8 • Uppdaterat: 2012-09-19 14:51
Mistro

"Cross Country är just en Cross Country och inte en XC... som också står för Cross Country!???

Man döpte alltså bara om bilarna utan tanke på tradition och utan att faktiskt byta namn ...

"Just där ligger skillnaden mellan våra XC och Cross Country modeller. En XC är en utpräglad crossover med framhävda designdetaljer och en upphöjd förarposition". ...jojo det hela blev genast mycket mer logiskt! ;)

#9 • Uppdaterat: 2012-09-19 15:27
1storstark

Det här är kanske en personbil med komfort och väghållning och inget vingligt högbygge. Sådana finns det tillräckligt av redan. Jag tycker bilen verkar intressant. Smaken är som bekant olika vad gäller design.

#a • Uppdaterat: 2012-09-19 15:48
Thommys

Bara 4wd till den dyraste motorn. Denna bil går helt bort. Betala en massa extra för en hasplåt och längre fjädrar. Aldrig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.