Volvo har varit till salu i ett halvår. Men Ford har inte funnit en köpare. Nu kan den amerikanska biltillverkaren behålla Volvo.
Det är Dagens Industri som rapporterar om att Ford kan behålla Volvo. Flera branschkällor som DI har varit i kontakt med bedömer att Volvo PV stannar hos Ford - men som en mer självständig del än tidigare.
Enligt DI:s källor har tre-fyra intressenter besökt Volvo, studerat företaget och fört diskussioner med företagets vd Stephen Odell. Men enligt en representant för en av spekulanterna har Ford inte bråttom att finna en köpare.
"Vi har ännu inte blivit ombedda att komma med något bud, och jag uppskattar att buden inte kommer in förrän under sommaren. Det gäller snarare månader än veckor", säger källan till DI.
Enligt Dagens Industri uppges Ford göra ett kräset urval bland intressenterna. Dessutom vill den amerikanska biltillverkaren ha bra betalt för Volvo. En prislapp kan hamna på 25-30 miljarder kronor, betydligt högre än de 15-20 miljarder kronor det tidigare spekulerats om.
Enligt DI:s källor har tre-fyra intressenter besökt Volvo, studerat företaget och fört diskussioner med företagets vd Stephen Odell. Men enligt en representant för en av spekulanterna har Ford inte bråttom att finna en köpare.
"Vi har ännu inte blivit ombedda att komma med något bud, och jag uppskattar att buden inte kommer in förrän under sommaren. Det gäller snarare månader än veckor", säger källan till DI.
Enligt Dagens Industri uppges Ford göra ett kräset urval bland intressenterna. Dessutom vill den amerikanska biltillverkaren ha bra betalt för Volvo. En prislapp kan hamna på 25-30 miljarder kronor, betydligt högre än de 15-20 miljarder kronor det tidigare spekulerats om.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo har ju ett brett program med flera nyheter väntande runt hörnet. Riktigt förvånande var den snabba omsvängningen till att få fram energisnåla alternativ - och till och med riktigt bra sådana! Om man bortser från de större SUV:arna så är det sannerligen inget fel på deras produkter.
Kvalitetstekniskt har nog Ford något att lära av Volvo, men produktionstekniskt är det snarare tvärt om, eller-----? Takten i förnyelsearbetet hos Ford verkar hålla GM-klass, som att manövrera en atlantångare med aktersnurra. Enbart det som högsta hönset fattar innebörden av sätts i produktion.
Jag började gilla Volvo när de blev en blanding mellan Volvos snygga stil och Fords fina köregenskaper. Men kvalitetsmessigt har nog Ford-produkterna legat mycket före Volvo. Volvo sätter mera pengar på målning och rostskydd, men annars är det mycket strul med Volvon men inte med Fordar. I min bekantskapskrets har min Volvo haft minst fel(V50 2.4i) men XC90 och S60 har mera fel. Däremot ägde jag tidigare en Ford Focus(-99) och den hade egentligen int något annat direkt fel annat än rostskador som fixades på garanti.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.