Först varslades 1200 anställda. Nu kan 1000 till få gå. Volvos tuffa år fortsätter - och enligt uppgifter till SVT väntar nu nya nedskärningar.
- Jag vill varken bekräfta eller dementera de uppgifterna. Men det är en skakig marknad med finanskris och det är väldigt besvärligt inom bilbranschen just nu så vi kan inte utesluta någonting, säger Volvo Personvagnars presschef Maria Bohlin till dn.se.
I somras varslades 1200 anställda från Volvo i Göteborg och Olofström. Därefter har vd Fredrik Arp tillkännagivet att han tänker avgå - och att det tredje skiftet läggs ned i Torslanda.
Men dessa åtgärder ser inte ut att räcka. Enligt uppgifter till SVT krävs det nu ett nytt sparpaket. Uppgifterna pekar på att upp emot 1000 anställda får lämna sina jobb inom Volvo.
Enligt SVT kan nedskärningarna innebära att produktionen i fabriken i Torslanda halveras. Volvos presschef Maria Bohlin tror sig veta varför det går tungt för företaget.
- Det beror på flera faktorer. Dels har dollarn varit besvärlig i flera år då den tappat i värde och eftersom vi producerar utefter europeisk valuta har vi haft svårt att sälja bilar i USA. Sedan har även nedgången i konjunkturen påverkat, säger Maria Bohlin.
I somras varslades 1200 anställda från Volvo i Göteborg och Olofström. Därefter har vd Fredrik Arp tillkännagivet att han tänker avgå - och att det tredje skiftet läggs ned i Torslanda.
Men dessa åtgärder ser inte ut att räcka. Enligt uppgifter till SVT krävs det nu ett nytt sparpaket. Uppgifterna pekar på att upp emot 1000 anställda får lämna sina jobb inom Volvo.
Enligt SVT kan nedskärningarna innebära att produktionen i fabriken i Torslanda halveras. Volvos presschef Maria Bohlin tror sig veta varför det går tungt för företaget.
- Det beror på flera faktorer. Dels har dollarn varit besvärlig i flera år då den tappat i värde och eftersom vi producerar utefter europeisk valuta har vi haft svårt att sälja bilar i USA. Sedan har även nedgången i konjunkturen påverkat, säger Maria Bohlin.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin OBS inkl handlar leden arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Det måste vara jobbigt att ha landets problem på sina axlar Kenneth .Hur orkar du tjata om samma saker.Tycker så synd om dig.Ingen lyssnar på din propaganda,så lägg ner nu va!
Hur kan man vara så enkelriktad.Har skivan hängt upp sig eller?.Du är väl en sur gamal sosse förstår jag.Håller med tidigare inlägg.Tycker så synd om dig.Vakna upp nu och lev inte i det gamla.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.