Det är allt svårare att bygga Volvo-bilar i Torslanda. Byråkrati och långa beslutsvägar försvårar arbetet. Det visar en ny rapport - som ifrågasätter samarbetet mellan Ford och Volvo.
- Bakgrunden är att vi har blivit utsatta för en massa av Fords åtgärdspaket. Men allt har bara blivit krångligare, säger fackets representant i bolagsstyrelsen, Michael Sällström, i tidningen Göteborgs-Posten.
Löntagarkonsulten Lars Gunnar Lendenius har, på uppdrag av Metall, arbetat med en översyn av Volvo. Arbetet har pågått sedan mitten av juni och nu är rapporten klar. Och resultatet är häpnadsväckande.
Enligt rapporten så har Volvos intåg i Fords jättekoncern försämrat förutsättningarna i Torslanda. Bland annat visar rapporten att de skal- och plattformsfördelar som finns i en större koncern inte hjälpt Volvo - utan snarare inneburit nackdelar.
- Ur ett strikt Volvoperspektiv har plattforms- och skalfördelarna kostat mer än det smakar, säger Michael Sällström.
Byråkrati och långa beslutsvägar har exempelvis gjort att det har blivit dyrare att tillverka bilar i Torslanda.
- Rapporten är en ögonöppnare, säger Magnus Sundemo, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Volvo till Göteborgs-Posten och fortsätter:
- Hoppas den kan bli en vändpunkt för företaget, att låta Volvo bli en Volvo igen.
Löntagarkonsulten Lars Gunnar Lendenius har, på uppdrag av Metall, arbetat med en översyn av Volvo. Arbetet har pågått sedan mitten av juni och nu är rapporten klar. Och resultatet är häpnadsväckande.
Enligt rapporten så har Volvos intåg i Fords jättekoncern försämrat förutsättningarna i Torslanda. Bland annat visar rapporten att de skal- och plattformsfördelar som finns i en större koncern inte hjälpt Volvo - utan snarare inneburit nackdelar.
- Ur ett strikt Volvoperspektiv har plattforms- och skalfördelarna kostat mer än det smakar, säger Michael Sällström.
Byråkrati och långa beslutsvägar har exempelvis gjort att det har blivit dyrare att tillverka bilar i Torslanda.
- Rapporten är en ögonöppnare, säger Magnus Sundemo, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Volvo till Göteborgs-Posten och fortsätter:
- Hoppas den kan bli en vändpunkt för företaget, att låta Volvo bli en Volvo igen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Just det! Volvo ska få bli volvo igen, fordskit ska inte få läggas i. Sopa!
Det är ju så här alla företagssammanslagningar fungerar.
Ingen har någonsin kunnat visa på några vinster.
Se på MB-Chrysler mm !
En grundlig undersökning borde göras ur ett utgångsperspektiv vart Volvo Pv varit om de inte blivit uppköpta av Ford. Vidare är jag säker på att det blir bättre med en Fordchef i toppen.
Många av svenskarna är 'lite' för trångsynta och har stannat upp i vår numera globala värld - vakna!
Ett sant exempel på fordpåverkan. Fords inköpare hade(har?) bonus på årliga sänkningar på inköpta produkter. Volvos inköpare förhandlade fram ett lågt pris från början. Dett innebar att priset i många fall HÖJDES med fordstrategin. På ford jobbar alla för sina egna mätbara mål och man skiter i helheten. Sammanfattning: köp in produkten till högt pris och sänk med 4% om året så är ford nöjda, rätt pris direkt är onitressant då detta är svårare att sänka lika mycket årligen. Amerikansk kvartalskapitalism bygger inte bra bilar, that´s it!
Det är ju bara att kolla på hur dåligt resten av den amerikanska bilindustrin går. Klart Volvo drabbas av det... Gör Volvo svenskt igen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.