Volvo är skakat. Och de anställda blir drabbade. Men fordonsindustrin kan inte räkna några pengar från staten - det slår regeringen fast i en debattartikel i Göteborgs-Posten.
"Den förra socialdemokratiska regeringen var bra på krispaket; att framstå som handlingskraftiga när man i själva verket stod oförberedd inför oväntade och oönskade situationer.
Vi menar i stället att våra myndigheter måste vara rustade så att de inom ramen för sin ordinarie verksamhet har möjlighet att möta svåra utmaningar genom att snabbt och fokuserat prioritera om sina resurser"
Det är arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (m) och näringsminister Maud Olofsson (c) som i en debattartikel i Göteborg-Posten ger beskedet om att fordonsindustrin inte får något krispaket från staten.
I stället utser regeringen landshövding Lars Bäckström och regionutvecklingsnämndens ordförande Kent Johansson till samordningsmän - för att samordna insatserna i Västra Götaland och för att möta krisen i fordonsindustrin.
"Nu måste också alla myndigheter och offentliga insatser kraftsamlas för att kunna hjälpa människorna som nu berörs. Dessa insatser måste koordineras tillsammans med de berörda företagen, facken, kommunerna, regionen och alla övriga som kan medverka i omställningen."
Samtidigt konstaterar Sven Otto Littorin (m) och Maud Olofsson (c) att den senaste tidens nedskärningar är omskakande.
"Den senaste tiden har vi nåtts av tunga besked från fordonsindustrin. Varslen riskerar att bli kännbara för många människor. Bilindustrin och dess underleverantörer är viktiga arbetsgivare och oron bland de anställda är naturligtvis stor."
Nu hoppas regeringen att åtgärderna ska förbättra situationen.
"Svensk fordonsindustri står inför en tid av förändring. För regionen och de anställda innebär det en tid av ovisshet. Med insatser på alla nivåer, engagerade aktörer och med många positiva investeringar kan vi möta framtiden med tillförsikt. Sverige har ett gott utgångsläge. Med gemensamma krafter ska vi lösa uppgiften."
Vi menar i stället att våra myndigheter måste vara rustade så att de inom ramen för sin ordinarie verksamhet har möjlighet att möta svåra utmaningar genom att snabbt och fokuserat prioritera om sina resurser"
Det är arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (m) och näringsminister Maud Olofsson (c) som i en debattartikel i Göteborg-Posten ger beskedet om att fordonsindustrin inte får något krispaket från staten.
I stället utser regeringen landshövding Lars Bäckström och regionutvecklingsnämndens ordförande Kent Johansson till samordningsmän - för att samordna insatserna i Västra Götaland och för att möta krisen i fordonsindustrin.
"Nu måste också alla myndigheter och offentliga insatser kraftsamlas för att kunna hjälpa människorna som nu berörs. Dessa insatser måste koordineras tillsammans med de berörda företagen, facken, kommunerna, regionen och alla övriga som kan medverka i omställningen."
Samtidigt konstaterar Sven Otto Littorin (m) och Maud Olofsson (c) att den senaste tidens nedskärningar är omskakande.
"Den senaste tiden har vi nåtts av tunga besked från fordonsindustrin. Varslen riskerar att bli kännbara för många människor. Bilindustrin och dess underleverantörer är viktiga arbetsgivare och oron bland de anställda är naturligtvis stor."
Nu hoppas regeringen att åtgärderna ska förbättra situationen.
"Svensk fordonsindustri står inför en tid av förändring. För regionen och de anställda innebär det en tid av ovisshet. Med insatser på alla nivåer, engagerade aktörer och med många positiva investeringar kan vi möta framtiden med tillförsikt. Sverige har ett gott utgångsläge. Med gemensamma krafter ska vi lösa uppgiften."
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför ska Svenska staten stödja utländska biltillverkare? Såväl Volvo som Saab (Ford och GM), borde vända sig till USA.
Varför skall skattebetalarna stå för notan när volvo inte kan bygga bilar som säljer.Varför skall vi som inte ha volvo hjälpa till med en misslyckad biltillverkare.De har ju själv satt sig i situationen.Då får ju alla volvo fantaster skjuta till pengar,men nä då skall alla hjälpa till.Jävla hyckleri.Då skall staten rädda de så fort det går åt fel håll.Då kommer staten att få pumpa in pengar hela tiden.De blir ju subventionerade ända upp i r*ven med tjänstebilarna.Nä volvo få lära sig att stå på egna ben.Skrota hela sortimentet,och börja om med mindre bränslesnålare bilar.Och inga ockerpriser.Volvo är den mest överbetalda och överskattade bil som finns.Nu kan alla svensson med villa och vovve,låna ut pengar till volvo.För jag skall min skjäl inte göra det.
OM Volvo och SAAB hade varit svenska så kunde jag förstå att VI skattebetalare kunde hjälpa till. Men nu skulle pengarna hamna i Ford och GM om staten skulle skjuta in pengar.
Stödjer vi inte dessa tillräckligt med alla tjänstebilar, företagsbilar och räddningstjänst (Polis mfl).
Hade man precis som de tyska och franska biltillverkarna för länge sedan intresserat sig för den Europeiska och Asiatiska marknaden hade de inte haft dessa problem.
Det säljs inte fler bilar om man får pengar från staten.
Se hur det gick när SAAB fick pengar från Göran Persson till vägar.
Dom pengarna togs från ombyggnad av E14 i Jämtland. Nu sänker Vägverket hastigheten på denna väg pga den är för dålig och trafikfarlig !!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.