December månad bjöd på dystra siffror för Volvo Cars. Den globala försäljningen rasade med över 18 procent jämfört med samma månad året innan till 64 000 bilar.
Den främsta anledningen är komponentbristen som fortsätter sätta käppar i hjulen för många biltillverkare.
Sett till helåret 2021 blev dock siffrorna bättre. Volvo Cars ökade försäljningen med 5,6 procent till 698 693 bilar och är därmed bara drygt 1 300 bilar bort från 700 000-gränsen. Onlineförsäljningen av bilar rusade med över 300 procent.
Försäljningen av laddbara modeller ökade med 64 procent under året jämfört med 2020 och utgjorde nästan tre av tio sålda Volvobilar.
Försäljningen av Volvos elbilar går relativt trögt. Även om eldrivna XC40 blev Norges fjärde populäraste bil säljer den betydligt sämre i Sverige och övriga världen. Volvos försäljning av helt eldrivna bilar ökade visserligen med över 450 procent mellan 2020 och 2021, men från extremt låga nivåer. Elbilar stod förra året för bara 3,7 procent av Volvos totala försäljning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (108)
- 13 januari 2022 Axa skrev: Jag tror inte AL…
- 13 januari 2022 Jag tror inte AL vet vad…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.