Volvo har börjat bygga den eldrivna versionen av suven XC40.
Modellen är ett viktigt steg för att Volvo ska kunna sänka koldioxidutsläppen med 40 procent inom fem år, och då ska också hälften av försäljningen bestå av helt eldrivna bilar.
Årets produktion av Volvo XC40 Recharge är redan slutsåld, så köpare som beställer ett exemplar i dag får vänta till nästa år på leverans. De första bilarna ska levereras till köparna i slutet av året. Bilen byggs i Volvos belgiska fabrik.
– Det här är en stor dag för Volvo Cars och för alla anställda här i Gent, säger Javier Varela, chef för globala industriella operationer och kvalitet.
Volvo XC40 Recharge kommer i lanseringsutförandet kosta drygt 700 000 kronor och för det får köparna en effekt på 408 hästkrafter och en räckvidd på 40 mil enligt WLTP-körcykeln. Billigare och svagare versioner följer senare.
Bilen har även fått en uppgradering på insidan, i form av samma Androidbaserade infotainmentsystem som redan finns i Polestar 2.
Läs också: Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I Sverige är det ju riktigt att åka Volvo, det gäller att värna om vår svenska kvalité!
Men finns det något svenskt i den här?
Ja, det är varje fall tusentals torslanda baserade ingenjörer som jobbat med den. Och det bara på Volvo, sen finns ju svenska underleverantörer och plattformen där svenska CEVT arbetare gjort mycket arbete. Ser man till ren produktion så levereras det gissningsvis karossdelar från Olofström.
Kineser vs träpatroner.
Jag hoppas det blir en försäljningsframgång för Volvo och lycka till.
Volvo gör bra bilar men tyvärr för dyra för mig.
700' för en bil som väl invändigt har utrymmen jämförbara med en Golf känns som ett rejält överpris...
Väntar fortfarande på en elbilsmodell som är praktisk, strömlinjeformad och elegant.. inte något klumpigt, fult..och tungt som knappt kommer någonstans trots stora tunga batterier. Mazda hade bra idéer om att inte ha för stora batterier, men valde att slösa bort kapaciteten i batteriet på SUV kaross....väldigt synd.
Vargen: Du menar som Tesla? Jag håller på att flytta nu och är djupt imponerad av hur otroligt rymlig bilfasiken är.
Annars har du ju Ionic med samma koncept, strömlinjeformad, halvkombi och med det mindre batteri du efterfrågar.
Så du kan sluta vänta och gå ut och handla! :)
Jättebra, men nu väntar vi på en billigare bil för "vanligt folk" (jag skulle aldrig lägga 700 lax på en bil).
För mig är Volvo ganska ointressant. På elbilssidan är Volvo helt ointressant. Det finns så många fler elbilsmodeller som är mer intressanta än en Volvo-låda ”omgjord” från fossil till elbil.
Volvo XC 40 Recharge är för dyr, det är enda problemet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.