EU har skärpt kraven på hur mycket utsläpp nya bilar får ha. Varje biltillverkare måste komma under en viss gräns för att undvika höga böter.
Men biltillverkarna har ett knep att ta till. De kan bilda så kallade ”utsläppspooler” tillsammans med andra bilmärken, och dela på den totala utsläppssiffran.
På så sätt kan biltillverkare som riskerar att halka efter i elektrifieringen och inte lansera elbilar i tid betala andra bilmärken för att ”åka snålskjuts” på deras utsläppssiffra.
Förra året fick till exempel Volvo Cars betalt av Ford för att dela på utsläppen och Fiat/Chrysler har tidigare betalat Tesla för samma sak.
”Ford är dock inte en trolig medlem i den nya utsläppspoolen i år”
Nya uppgifter från bilanalytikern Matthias Schmidt tyder på att Volvo Cars nu startar en ny utsläppspool tillsammans med Polestar.
Eftersom Polestar nästan uteslutande säjler elbilar (förutom den dyra och ovanliga laddhybriden Polestar 1) och Volvos försäljning till viss del består av laddhybrider bjuder de båda bilmärkena in konkurrenter till den nya utsläppspoolen.
Ford är dock inte en trolig medlem i den nya utsläppspoolen i år, enligt Matthias Schmidt, trots att märket tvingats stoppa försäljningen av småbilen Fiesta med relativt låga utsläpp på grund av chippbristen. Anledningen är att Ford i övrigt säljer en stor andel laddhybrider drar ned den officiella utsläppssiffran.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 20 oktober 2021 Isosoderlund tycker jag…
- 20 oktober 2021 Och knyter vi an…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.